Kannattaako ensin lukea kirja vai katsoa elokuva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm. Jos katsoo leffan ensin, on helppo mielikuvitella paikat ja ihmiset kun lukee kirjaa. Sit jos lukee kirjan eka, menee tietysti toisinpäin. Mä katsoisin leffan eka ja lukisin sit kirjan jo sillä uteliaisuudella et miten ne eroaa.

itse olen ehtinyt aina lukea kirjat ja sen jälkeen vasta katsonut elokuvan. kirjaa lukiessa oma mielikuvitus on mukana ja itse kuvittelee asiat ja tilanteet. Sitten ne yleensä on elokuvissa erit.

jos ensin katsoo elokuvan niin kirja tuntuu tylsältä ja sitä ei välttämättä tule edes luettua. Siksipä kannattaa lukea ensin kirja ja sitten katsoa elokuva.

Tämä on aina dilemma itselläni! Jos luen ensin kirjan, kuvittelen sen visuaalisen maailman itse, ja leffaa katsoessa koko pakka menee ihan sekaisin. Jos taas katson ensin leffan, en saa kirjasta niin suurta iloa, kun en saa itse hahmotella nimenomaan sitä visuaalista maailmaa.
Kannatan ehkä kuitenkin leffan katsomista ensin, niin lapsi tietää, mitä lukee. Joskus lukeminen voi olla vaikeaa, jos kysymyksessä on erilainen maailma, kuin missä itse elää. Lapselle voi olla helpompaa samaistua kirjaan, kun on nähnyt ensin kaikki esineet ja maisemat.

Jos luen hyvän kirjan niin en koskaan pilaa sitä elämystä elokuvalla.. Tästä johtuen on muutama klassikko näkemättä. Toisaalta oon nähnytkin muutaman, esim. Vihreä maili, Kellopeliappelsiini ja Yksi lensi yli käenpesän.

Itse en tapaa juuri vertailla saman tarinan kertovan kirjan ja elokuvan tarjoamia kokemuksia, ne eivät oikeastaan ole vertailukelpoisia :) Kirja kertoo toki lähes poikkeuksetta tarinan kattavammin ja tarjoaa itselleni yleensä elokuvaa suuremman elämyksen, mutta minun kohdallani kokemus kirjan tai elokuvan osalta ei juuri muutu sen mukaan, missä järjestyksessä olen kirjan lukenut tai elokuvan nähnyt. Esim. Les Misérables vakuutti sekä kirjana että elokuvina :)

Mun mielestä elokuva ensin. Kirjassa on elokuvan lisäksi niin paljon enemmän yksityiskohtaisia juttuja ja juonenkäänteitä, että lukiessa sitä pystyy tempautumaan mukaan juoneen uudestaan vaikka suurinpiirtein tietäisikin miten tapahtumat etenee.

Yhteistyössä