V
vierailija
Vieras
Minulla olisi mahdollisuus saada ennakkoperintönä asunto, jossa voisin perheeni kanssa asua. Nyt asumme vuokralla. Mietityttää vain se, kun työni on epäsäännöllistä ja joskus voi olla kausia, että tulot ovat tosi pienet tai voi olla esim. parin kuukauden tauko tuloissa. Sitten vastaavasti voi olla parin vuoden ajan säännölliset tulot, joilla pärjää ihan hyvin, mutta ei voi säästää. Nyt kun asun vuokralla, ovat nuo huonompien tulojen kaudet menneet ihan hyvin, koska olen saanut Kelasta ja jopa sosiaalitoimistosta apua pienten tulojen täydentämiseksi. Mutta saako myös, jos omistaa asunnon? Eli huomioidaanko siellä yhtiövastike, vai katsotaanko että täytyisi myydä asunto ja muuttaa vuokralle?
Itse en pysty työni luonteen vuoksi ottamaan asuntolainaa (olen freelancer eivätkä ne tulot kauhean isot olekaan). Joten tämä olisi ainoa keino oikeastaan saada omistusasunto. Mutta onko se kannattavampi kuin asua vuokralla? Vuokrat ovat aika korkeat nekin (pk-seutu). Mitä kuluja kerrostaloasunnosta tulee suoraan asukkaan maksettavaksi paitsi se vastike?
Itse en pysty työni luonteen vuoksi ottamaan asuntolainaa (olen freelancer eivätkä ne tulot kauhean isot olekaan). Joten tämä olisi ainoa keino oikeastaan saada omistusasunto. Mutta onko se kannattavampi kuin asua vuokralla? Vuokrat ovat aika korkeat nekin (pk-seutu). Mitä kuluja kerrostaloasunnosta tulee suoraan asukkaan maksettavaksi paitsi se vastike?