Kannattaako omistusasunto tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla olisi mahdollisuus saada ennakkoperintönä asunto, jossa voisin perheeni kanssa asua. Nyt asumme vuokralla. Mietityttää vain se, kun työni on epäsäännöllistä ja joskus voi olla kausia, että tulot ovat tosi pienet tai voi olla esim. parin kuukauden tauko tuloissa. Sitten vastaavasti voi olla parin vuoden ajan säännölliset tulot, joilla pärjää ihan hyvin, mutta ei voi säästää. Nyt kun asun vuokralla, ovat nuo huonompien tulojen kaudet menneet ihan hyvin, koska olen saanut Kelasta ja jopa sosiaalitoimistosta apua pienten tulojen täydentämiseksi. Mutta saako myös, jos omistaa asunnon? Eli huomioidaanko siellä yhtiövastike, vai katsotaanko että täytyisi myydä asunto ja muuttaa vuokralle?

Itse en pysty työni luonteen vuoksi ottamaan asuntolainaa (olen freelancer eivätkä ne tulot kauhean isot olekaan). Joten tämä olisi ainoa keino oikeastaan saada omistusasunto. Mutta onko se kannattavampi kuin asua vuokralla? Vuokrat ovat aika korkeat nekin (pk-seutu). Mitä kuluja kerrostaloasunnosta tulee suoraan asukkaan maksettavaksi paitsi se vastike?

Mitä kuluja kerrostaloasunnosta tulee suoraan asukkaan maksettavaksi paitsi se vastike?
Todennäköisesti sähkö ja vesi, nehän voit selvittää helposti antajalta, miten ne laskutetaan. Jossain ne sisältyvät yhtiövastikkeeseen. Vastikkeen suuruudenkin varmaan osaavat kertoa.

Mahdollisista taloyhtiön remonteista tulee sitten yhtiövastikkeeseen rahoitusvastikeosuus, joka on yleensä mahdollista maksaa yhtenä eränä pois. Taloyhtiö siis ottaa lainan ja omistajat sitten maksavat siitä osansa joko kerralla (mahdollisia maksuajankohtia on yleensä kaksi vuodessa). Antajalta voi kysellä noita taloyhtiön remonttisuunnitelmia, sellaiset pitää olla vähintään viideksi vuodeksi eteenpäin. Tieten aina voi tulla jotain yllätysremontteja, jos jotain isompaa hajoaa (iso putkirikko tms), mutta harvemmin noita kumminkin on.

Jos kodinkoneet hajoaa, niin ne joutuu yleensä itse korjauttamaan tai ostamaan uudet.

Ei kai vastike voi olla niin suuri ettet pystyisi sitä maksamaan vaikket saisi tukia?

Toisekseen. Jos se asunto sun nimiisi tulee, saat sä sitä vastaan luottoa millä maksella vastikkeet huonon hetken tullen.

Ei kai vastike voi olla niin suuri ettet pystyisi sitä maksamaan vaikket saisi tukia?

Toisekseen. Jos se asunto sun nimiisi tulee, saat sä sitä vastaan luottoa millä maksella vastikkeet huonon hetken tullen.

Niin no itse asiassa ei varmaan normaalisti, mutta jos tulee vaikka muutaman kuukauden tauko ettei ole töitä eikä tuloja, niin silloin en tietysti pysty.

Yhteistyössä