Kannattaako ottaa peruutustutka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gögögö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gögögö

Vieras
Ollaan tekemässä autokauppoja ja myyjä ehdotti, että autoon asennettaisiin jälkeenpäin lisävarusteena peruutustutka. Mies innostui, minä en. Onko sellainen ihan oikeasti tarpeen?

Meillä mies on se huonompi kuski ja hän ajaa todella vähän, ainoastaan silloin kun on ihan pakko. Autoa käyttäisin siis vähintään 90% ajasta minä.

En missään tapauksessa maksaisi ylimääräistä peruutustutkasta. Joissain autoissa ja tilanteissa ihan kätevä, mutta pääosin olen kokenut lähinnä ärsyttäväksi.

Meillä on ollut kahdessa viimeisimmässä autossa (iso tila-auto ja Audin A6 farkku) peruutustutkat ja ne ovat olleet kyllä hyvät. Ajan paljon kaupungissa ja parkkihalleissa ja isoja autoja on välillä hankala pakitella ruutuihin.

Jos ja kun ei osaa hahmottaa auton mittoja, niin sitten ehkä. Tosin avuton pitää olla kun ei osaa ilman apuvälineitä peruutella.

Ihanaa machopullistelua :D Kyse ei taida kuitenkaan olla siitä, etteikö osaisi peruutella ilman parkkitutkaa, vaan ihan mukavuudesta. Jos haluaa autoonsa ohajustehostimen tai automaattivaihteiston, niin ei kai ole kyse siitä etteikö osaisi ajaa autoa ilman näitä "apuälineitä"...

[QUOTE="Jossu";29009655]Et kai vaan aja niillä ohjaustehostetuilla autoilla? Jos ajat niin voitko olla varma että jaksat varmasti pyörittää sitä rattia ilman? Kannattaa vähintään kerran viikkoon käydä testaan, sillä onhan se nolo jos ammattikuski ei sitten jaksakkaan..[/QUOTE]

Et taida tietää mitä kirjoitat. Oletko edes ajanut autoa missä ei ole tehostinta? Nyky autoissa on kaikissa tehostin jopa raskaassakalustossa. Olen ajanut ilma tehostin olevaa autoa ja kyllä sellaisella pystyy ajamaan jopa saamaan ruutuun. tehostin on teille jotka eivät jaksa rattia pyörittää.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29009714:
Mä olen sitten oikein tosi amatööri kun mulla on peruutusamera :D

Se onkin tosi kiva. Tosta tutkasta en ole niinkään varma, paitsi jos siinä on jarruavustin (tai mikä sen nimi nyt onkaan,vekotin joka jarruttaa jos takana on jotain liian lähellä esim. jos peruuttaa ja auton taakse juoksee lapsi niin auto jarruttaa ennenkuin kuski edes tajuaa että siellä takana on jotain)

Jos auto on isokokoinen, pitkä ja korkea. niin voi olla ihan järjevä ostos. Sama tutka kuitenkin hälyyttää myös jos olet aikeissa peruuttaa esim lapsen päälle, joten on toetynlainen turvallisuustekijä. Varsinkin tuollaisen katumaasturi. Takaikkuna on niin korkealle että siitä ei Vaahtosammuttimen kokoiset kansalaiset näy.

Kaverillani (mies) on peruutustutka ja siitä huolimatta hän törmäsi parkkihallissa peruuttaessaan betonipylvääseen. Niin että luottakaa vaan niihin peruutustutkiin...Parempi luottaa vain ajotaitoonsa.

Meillä oli yhdessä autossa peruutustutka ja tykkäsin kyllä. :) Ilmankin pärjää, mutta olihan se kiva. Ihan absoluuttisesti siihen ei kannata luottaa, jos kääntyy samalla kun peruuttaa niin siinä on kuolleita kulmia, ja esim. sumu ja lumipyry häiritsee tutkaa.

Itse sanoisin että riippuu auton käytöstä kannattaako, jos on iso auto ja joutuu sitä paljon peruuttelemaan ahtaissa tiloissa niin ehkä sitten kannattaa laittaa.

Mun mielestä se on hyvä olla olemassa. Ei senkään kanssa voi sokkona ajaa, mutta antaa se lisävarmistusta. Auton takana voi olla joku matalampi este, jota ei näe. Tietysti ennen liikkeelle lähtöä pitää varmistaa, ettei takana ole esteitä, mutta mitä jos sinne juoksee vaikka joku pikku lapsi jonkun puskan takaa.

Yhteistyössä