Kannattaako ottaa rattaat etelään vajaa 5 vuotiaalle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja matkalle:
Niin siis en muutenkaan anna lasten hyppiä ja juoksennella kävelyteillä...mielestäni se on huono vaihtoehto...pitää oppia kävelemään kauniisti :)

Rattaissako lapsi sen oppii? Jos on pari kolme vuotta jo kävellyt eikä vieläkään oo oppinut...

Ulkomailleko sitä pitäis lähteä lasta opettamaan vai rentoutumaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Jos vanhemmat haluavat nauttia esim pitkistä 10-20 km kävelylenkeistä, niin kuinka moni 5v kävelee teillä innokkaasti mukana...

Hyvin harva 7-vuotias tai 8-vuotiaskaan varmaan kävelee innokkaasti mukana.
Mutta ei heitä rattaisiin laiteta.
Mun mielestä juttu on niin, että jos matkustetaan lasten kanssa, niin ei vietetä aikuisten aktiivilomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
Siis tuossa aloituksessahan lukee että "Meillä on laiska poika, ei paljoa jaksa kävellä ".

Ja nyt poika onkin tosi liikunnallinen ja reipas, juoksee ja hyppii, mutta ei vaan oikein malta kävellä.

Eli miten se nyt oli? Laiska vai ei, jaksaako kävellä vai eikö vain malta?

Mulla ihan samat ajatukset. Ei tästä ota selvää tuliko ensin muna vai kana ;)

On muuten reipas mutta laiska kävelemään ! Sillä selvä...mitä ihmeellistä siinä on ?
Kyllä ihmiset tekee jotain tiettyjä juttuja mieluummin kuin joitain tiettyjä....

Jos vanhemmat haluavat nauttia esim pitkistä 10-20 km kävelylenkeistä, niin kuinka moni 5v kävelee teillä innokkaasti mukana...

Mun mielestä juttu on niin, että jos matkustetaan lasten kanssa, niin ei vietetä aikuisten aktiivilomaa.

Samaa mieltä. Kaikille jotain ja ehkä sitten ei lähdetä sinne vuorikiipeilemään kun on lapsi mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja matkalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
Siis tuossa aloituksessahan lukee että "Meillä on laiska poika, ei paljoa jaksa kävellä ".

Ja nyt poika onkin tosi liikunnallinen ja reipas, juoksee ja hyppii, mutta ei vaan oikein malta kävellä.

Eli miten se nyt oli? Laiska vai ei, jaksaako kävellä vai eikö vain malta?

Mulla ihan samat ajatukset. Ei tästä ota selvää tuliko ensin muna vai kana ;)

On muuten reipas mutta laiska kävelemään ! Sillä selvä...mitä ihmeellistä siinä on ?
Kyllä ihmiset tekee jotain tiettyjä juttuja mieluummin kuin joitain tiettyjä....

Juu sillä selvä.
Ota rattaat, mutta poika tuskin niissä istuu. Huutaa samanlailla ja kitisee kun ilman niitäkin. Nyt vaan haluaa niistä pois.

Mun mielestä juttu on niin, että jokainen päättää itse minkälaisen matkan haluaa kun sellaisen itse maksaakin :) Jokainen normaali varaan silti ajattelee asiat siltä kannalta miten tehdä lasten olo helpoksi. Ja kyllä 8v on eriasia kuin 5v jo ihan fyysisestikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Välillä meren ja maan:

Samaa mieltä. Kaikille jotain ja ehkä sitten ei lähdetä sinne vuorikiipeilemään kun on lapsi mukana.

No 10 km kävelyreissu tulee hetkessä, jos käy vaikka 5 km päässä. Se voi tarkoittaa vaikka kävelyä hotellista keskustaan. En kutsuisi vanhempien aktiivilomaksi vaan rennoksi kävelyksi.

Joo. Ota ne rattaat sille viisivuotiaalle. Katsotaan, suostuuko istumaan niissä, jos rakastaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita, ja siksi käveleminen ei kiinnosta.

Eiköhän tuo ota, onneksi ei pitäisi olla sinun päänsärkysi miten ap:n lapsi matkalla käyttäytyy :)

Mun mielestä muuten lentoyhtiöilläkin on joku raja sen suhteen, minkäikäisten lasten rattaita ne suostuu ilmaiseksi kuljettamaan...
(tutulla oli vaikeuksia saada tuplarattaat koneeseen, kun lapset oli 5 v ja 6 v, ja mä ymmärrän kyllä vallan mainiosti että miksi :D)

No 10 km kävelyreissu tulee hetkessä, jos käy vaikka 5 km päässä. Se voi tarkoittaa vaikka kävelyä hotellista keskustaan. En kutsuisi vanhempien aktiivilomaksi vaan rennoksi kävelyksi.

Mutta kun kyse ei enää ollutkaan siitä jaksaako poika kävellä, vaan siitä että juoksee mielummin.
Meilläkin kolmevuotias juoksee mielummin enkä sen takia rattaita ottaisi vaikka ikänsä puolesta voisikin.
Tämä juoksija juoksee kerhoon ja takasin ihan ilman rattaita ja matkaa tulee nelisen kilometria.

Kuka puhui vuorikiipeilystä? Kiertelemään nähtävyyksien perässä. Jos ei halua matkaansa viettää bussissa istuen tai vaihtoehtoisesti hotellin uima-altaalla tai rannalla isoine perseineen.

Mutta kun kyse ei enää ollutkaan siitä jaksaako poika kävellä, vaan siitä että juoksee mielummin.
Meilläkin kolmevuotias juoksee mielummin enkä sen takia rattaita ottaisi vaikka ikänsä puolesta voisikin.
Tämä juoksija juoksee kerhoon ja takasin ihan ilman rattaita ja matkaa tulee nelisen kilometria.

Mutta kyse ei ole myöskään sinun pojastasi? Vaan Ap:n lapsesta, jonka hän itse tuntee.

Sitä, kannattaako asiaa kysyä täältä kannattaa miettiä ;)
Ellei halua analyysia lapsestaan, joka ei täytä normeja ja joka on laiska liikkumaan.
Meillä oli keskimmäinen rattaissa vilkkaassa kaupungissa toissa kesänä.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Kuka puhui vuorikiipeilystä? Kiertelemään nähtävyyksien perässä. Jos ei halua matkaansa viettää bussissa istuen tai vaihtoehtoisesti hotellin uima-altaalla tai rannalla isoine perseineen.

Me ihmiset olemme niin erilaisia, tottakai ap saa ottaa rattaat mukaan, mutta hän kysyi tavallaan mielipiteitä ja niitä sai :D
Me emme edes käy turistilomilla vaan ihan kävellään ja kierrellään lasten kanssa isoine perseinemme.........
Kaikki tyylillään :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Mutta kyse ei ole myöskään sinun pojastasi? Vaan Ap:n lapsesta, jonka hän itse tuntee.

Ei mulla ole edes poikaa :D

Minä sit varmaan ottaisin ne rattaat, meillä ollut kahdella viimeisellä reissulla rattaat (istujat oli silloin vajaa 3v ja 1v4kk) ja oli ne niin hiton kätevät kun oli hyvä tavaratila johon sai altaalle mennessä laittaa uimavvehkeet, pyyhkeet, laukku yms. Ja kaikilla kävelyreissuilla oli hyvä pitää rattaissa kaikki tavarat (varavaatteita, vesipullot, evästä lapsille, laukku yms.) ja kädet sai olla vapaana. Ja tosiaan lentokentällä kätevät. Mutta siis vain silloin ottaisin jos niissä olisi hyvä tavaratila, se oli meille tärkeintä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

No miksi sitten kysyy meiltä, kannattaako ottaa rattaat mukaan viisivuotiaalle, jos kerran itse lapsensa tuntee, ja me muut emme tunne? :o
Jokainen meistä vastaa tottakai omien kokemustensa pohjalta: sen perusteella, miten reippaasti omat lapset ja muut tutut lapset kävelevät.

Ymmärrän ap tismalleen mitä tarkoitat laiskalla, reippaalla pojalla ; ). Me olimme viime kesänä etelässä ja oli KAHDET rattaat (kivittäkää vaan) mukana. Vanhempi poika tuolloin 4 v 3 kk ja nuorempi 1v 1kk. Ja ei kyllä oltais ilman rattaita pärjätty. Reissussa rähjääntyy-sanonta pitää kyllä lapsilla hyvin paikkansa ja kyllä 4-5 vuotiaskin on iltaisin aika väsy enää kävelemään. Ravintolareissut iltaisin meni tosi hyvin, ei tarvinnut kenenkään väsyneenä kiukutella. Myös nähtävyydet kiinnosti poikaa kun kiertäminen ei ollut pakkopullaa ja vastentahtoista tarpomista. Suosittelen rattaita jos poika niitä itse haluaa.

Ap: matkatoimistoilta (jos semoisen kautta olette menossa) saa usein myös vuokrata rattaita. Oisko se hyvä vaihtoehto, niin välttyisitte itse niitten rattaiden raahaamiselta lennoille, eikä täällä kenenkään tarttis vetää hernettä nenää että kuljetat 5-vuotiaalle rattaita ILMAISEKSI lentokoneessa ;)
Meijän lapsi on 4-vuotias kun reissuun lähetään, ja hälle kyllä meinaan rattaat ottaa. Hän on tuollanen 91-senttinen pikku sirri, niin tuskin tosiaan jaksaa kävellä sitä 8-10km, joka on hotellilta keskustaan. Ja ehkä vältyn vihaisilta mammoilta, kun tuo on niin pikkuinen, ettei uskois jo 4-vuotiaaksi...

Yhteistyössä