Kannattako enää edes yrittää?

  • Viestiketjun aloittaja kauris82
  • Ensimmäinen viesti
kauris82
Olen koettanut lisätä maidontuotantoa pumppaamalla, ihokontakteja lisäämällä, juon paljon vettä ja koetan syödä hyvin (lue: aina kun ehtii/muistaa). Olen lukenut aiheeseen liittyvät artikkelit, mutta ajattelin vielä kysäistä täältäkin neuvoja...
Laitoin tämän viestin myös Imetystuen sivuille vastausten ja vinkkien toivossa.

Meidän neiti painoi syntyessään 4400g ja pituutta oli 54,5cm. Heti ekana yönä antoivat laitoksella pullosta maitoa ja tyrkkäsivät tutin suuhun :-0 . Ennen kotiinlähtöä tehdyssä syöttöpunnituksessa tyttö sai rinnoista vain 18g. Korvikkeilla siis jatkettiin kotona.
1 1/2kk iässä tehdyssä syöttöpunnituksessa sai rinnoista 60g yhteensä, mutta silti korviketta meni vielä n. 1 1/2 dl vuorokaudessa, 40-50 ml kerta-annoksina.
Silloin tavoiteitteena oli pitää korvikemäärä vähintään samana jatkossakin.

Sitten tuli tissilakko :cry:, joka näyttäisi nyt onneksi olevan lopuillaan, mutta lakkoilustakin varmaan johtuen, maidontulo tuntuu vähentyneen tai ei ainankaan ole lisääntynyt. Nykyisin korviketta kuluu päivässä jo enimmillään n. 4dl. Annoskoot vaihtelevat sen mukaan kelpaako rinta vai ei, 60-120ml.
Tyttö on nyt 2kk 1vko ikäinen ja painaa 5800g, pituutta on 60cm.

Olen harkinnut sähköpumpun ostoa.
Käsikäyttöisellä kun pitäisi jaksaa pumpata varmaan se 20 min. kerralla : ( .
Ovat vaan melko arvokkaita nuo kapistukset, joten sen puoleenkin kyselisin kokemuksia pumpusta ja ajatuksia tästä tilanteesta, että kannattaako enää yrittää edes täysimetykseen vai sitkuttelenko näillä eväillä niin kauan kuin maitoa riittää ja annan aina pulloa lisäksi?

Huomenna meinasin soittaa lääkäriin ja kysyä Primperanista, koska
jos toivoa vaan on, niin olen valmis yrittämään ihan mitä vaan!

Kiitos, jos joku jaksoi lukea koko itkuvirren ja vaivautuu vielä vastaamaankin :D
 
Apilanmesi
Toivoa varmasti on! Mutta luulen, että pumppaus ei yksin ratkaise ongelmaanne. Nimittäin vauvan imuteho ja heruttelu on aivan omaa luokkaansa. Maidontuotantoa lisätäkseen kannattaa siis imettää, imettää ja imettää! Imemislakkoa aiheuttaa useimmiten pullo. Vauva huomaa saavansa sieltä maitoa helpommin ja näin ollen protestoi rinnalla. Lisämaidon tarjoamiseen hörpyttäminen olisi varmaan tapauksessanne parempi ratkaisu. Se tapahtuu asettamalla vauvan huulille esim. lääkelasissa maitoa, myös lusikka käy. Maitoa ei siis kaadeta vauvan suuhun vaan vauva "ryystää" kupista itse. Koska teillä menee korviketta noinkin paljon, sitä ei kannata lopettaa kerrasta vaan vähentää pikkuhiljaa. Ja maitoa ihan oikeasti tulee sitä enemmän mitä sitä poistuu! Pidä vauva lähellä, imetä usein ja pitkään. Varsinkin yöimetykset lisäävät maitomäärää.

Usko itseensä imettäjänä on kaiken a ja o. Jos lapsi kasvaa normaalisti ei ole mitään syytä epäillä maidon riittävyyttä. Punnituksessa voi hyvin käydä vaikka viikottain. Noin pienillä (ja vähän isommillakin) on kaikenlaisia kotkotuksia rinnalla. Siellä puidaan tämän uuden elämän mukanaantuomat tuntemukset laidasta laitaan. Syitä voi olla monia ja usein ne jäävät vauvallekin arvoitukseksi. Useimmiten auttaa aika. Lakkoilu tai tempominen rinnalla ei siis tarkoita, ettei maitoa tulisi tarpeeksi (toisin kuin esim. hyväätarkoittavat sukulaiset/ystävät/puolitutut saattavat ohjeistaa...)

Onnea matkaan! Kirjoittele, miten teillä lähtee sujumaan.
 
--------
Muistathan, että sähkökäyttöisiä pumppuja voi myös vuokrata. Hinnat muistaakseni 2-3 euroa/vrk. Lisäksi on hankittava oma pullo-osa, joka johonkin malliin maksoi 17 euroa.
 
Jeps vanhempi..
Itse en saanut käytännössä mitään irti pumpulla, käsin lypsämällä hieman enemmän. En tiedä, itse tyrkyttäisin sitkeästi tissiä ja jos selvästi on nälkäinen, antaisin suosiolla korviketta lisäksi. Meilläkin "rintaraivareissa ja muutenkin usein protestoi tissiä". Kauhea kiukkuitku n. minuutin ajan ja sitten haukkasi tyytyväisenä tissiä. Ja malla tavalla heruteltiin tissiä kuin pulloa ja kiukutteltiin myös pullolle kuin tissillekkin. Kun oltiin osittaisimetyksellä.

Mutta itseltäni tuossa kohtaa maito loppui yhden vk:lopun stressin takia. Joten kyllä maitokin voi loppua. Mutta sen kyllä huomaa. Tarjoa sitkeästi tissiä ja jos ei niin ei, tarjoa sitten korviketta.Tämä taasen vain oma mielipiteeni.
 
Pahvi-76
Ensinnäkin unohda kaikki syöttöpunnitukset.
Vauvat ottavat välillä rinnasta pientä huikkaa ja välillä kunnon mölöt. Ikinä et voi etukäteen tietää aikooko vauva syödä kunnolla. Eli syöttöpunnituksella et saa kun stressiä itsellesi!!
Yksi konsti testattavaksi on ottaa kalkkia 1000 mg kuuriluontoisesti, monilla sekin lisää maidon tuloa.
 
Äiti111
Tai sitten lopetat sen imettämisen kokonaan ja alat nauttia elämästä vauvan kanssa. Itse en stressannut vaikka maitoa ei tullutkaan. Ruokin lastani korvikkeella ja hyvin on kasvanut. Terveenä ollut koko pienen ikänsä (nyt 5-vuotta).
 
tsemppiä
Itsekin olen painiskellut maidon riittävyyden kanssa. Sitkeästi vaan olen tarjonnut tissiä, vaikka ei ole aina kelvannutkaan. Rintaraivareihin auttoi meillä se, että kuljin ympäri kämppää imettäessäni. Ilmeisesti laps halus vaihtelua, kun raivareiden alkamisaikaan alettiin kiinnostua ympäristöstä. Liike kai muutenkin rauhotti ja yleensä kävelyn pystyi sitten jossain vaiheessa imetystä lopettamaan ja itsekin sain mukavamman imetysasennon. Toinen meillä auttanut keino on, että lapsi on saanut pahimpaan nälkäänsä huikat pullosta ja siirtynyt sitten rinnalle. Kun ei ole niin kiljuva nälkä, on jaksanut sitten keskittyä myös rinnan imemiseen. Näillä keinoin meille löytyi sopiva keskitie (ainakin toistaiseksi) ja toivottavasti vinkeistä voisi olla sullekin apua.

Niin ja olen huomannut nauramisen auttavan maidon herumiseen. Yhtenä iltana tossa pumppailin kun olin yrityksistä huolimatta joutunut antamaan maidon pullosta kaksi ateriaa peräkkäin ja olin tästä surullinen ja väsynyt. Ja pumpulla olin saanut irtoamaan vain roiskeita. Mies tuli kotiin ja lohkasi siinä vitsin, jolle rupesin nauramaan ihan hervottomasti ja maitoa alkoi tulla niin että pumppu ei ollut vetää. Siis aivan hetkessä maitoa tuli 40 ml! Ja sitä ennen ei käytännöllisesti katsoen mitään.
 
jaa-a-a
Imetä usein eli koko ajan ja sitten saattaakin käydä niin että yht'äkkiä maitoa alkaakin tulla kunnolla (ja joudut kärvistelemään "räjähtävien" tissien kanssa). Meilläkin vauva sai sairaalassa lisämaitoa jopa 70ml kerrallaan, mutta kotona annoin korviketta vain ekana päivänä. Sanoin puhelimessa neuvolan tädille, että imetän ja sitten annan korviketta ja koitan pumpata saman määrän jne. ja olin itkun partaalla... neuvolan täti sanoi että, "ja niin et tee vaan imetät vaikka puolentunnin välein, aina kun vauva vain haluaa tai suostuu syömään", tein niin ja muutaman päivän kitkuttelun jälkeen kaikki on mennyt ihan loistavasti ja maito kyllä riittää (poika 3kk ja paino yli 8kg). Me ehdittiin jo ostaa pulloja joista on vaikea imeä (ettei tulis niin helposti, kun sairaalassa tottui niin "löysiin" imuihin...), mutta ei onneksi jouduttukaan käyttään niitä. Tsemppiä, yritä vielä ja tule kertomaan onnistuiko. Voit myös soitella sinne imetystuki-numeroon yms.
 
sulle
hm.. monipiippuinen asia. Itse kans kallistuisin tuon tiheän imettämisen puoleen, eli tosiaan imetystä ja imetystä (meilläkin oli täs just pari vko sitten maito jostain syystä tosi tiukilla mut tiheät imetykset pikkuhiljaa auttoi asiaan). Ja sit vasta tosityytymättömyyteen siitä pullosta maitoa. Mutta toisaalta niinkuin jotkut sanoikin ei se pulloruokinta synti ole. Muistan kun esikosien aikana stressasin imetyksen (ja muidenki ruokajuttujen kanssa) ja sit lopulta kun tyttö veti peruna ja puuroa voi asialle naureskella, yks hailee mistä sitä maitoa tulee kunhan lapsi on tyytyväinen??
Ite oon joutunu tuohon epätoivoiseen heikkous"!kohtaukseen" molempien lasten imetystaipaleella että oon antanu pulloa kun tuntuu että rinnoista ei tuu mitää mutta kumpikaan ei lopulta pulloa huolinut synnäriltä tulon jälkeen. (en siis tarkottanu että sinä olet heikko..) joten voimia sulle teet sitten päätöksen miten päin tahansa mutta ite koen että tuo tiheääkin tiheämpi imetys on paras keino lisätä maitoa (ja juominen + SYÖMINEN). Lepokin auttaa mutta tiedän itsessäni että kahden lapsen kanssa ei paljon äiti lepoa saa ainakaan säännöllisesti.
 
kauris.
Kiitokset vinkeistä.

Meillä vaan tuo tiheään syöttäminen ei oikein onnistu, kun on kovin tempperamenttinen tyttö kyseessä ; ) Eli ei suostu ottamaan tissiä suuhun jos ei ole nälkä ja sitten kun on nälkä ja ottaa tissin, niin ilmeisesti pettyy niin pahasti, ettei enää toista huoli. Joskus on niin kova nälkä sitten "tissileikkien" jälkeen, että huuto on korvia raastavaa ja sitten annan pullosta...
Joskus onnistun huijaamaan tissin tutin tilalle ja melko harvoin myös pullon tilalle.

Meilläkin aluksi toimi tuo, että ensin kovimpaan nälkään pullosta ja tissiä sitten päälle. Mutta nyt kun tyttö on ilmeisesti huomannut kuinka paljon helpommin pullosta tulee, niin huuto alkaa heti kun näytänkin tissiä pullontutin sijaan...
Kun vauva on uninen, niin syö hyvin ja hermostumatta tissiä (ja yöllä maito riittää), kun taas herää unisuudestaan ja huomaa, ettei maitoa enää tule (sen huomaan itsekkin, kun nieleskely loppuu), niin lopettaa imemisen ja vähän ajan kuluttua on sitten niin kova nälkä, että taas huudetaan ja pullo astuu kuvioihin : (

Vuokrapumpun saan huomenna käyttöön ja myös Primperan resepti odottaa huomenna apteekissa : )

Toivottavasti niistä on jotain apua.
Koetan ehtiä/muistaa informoida tilanteen kehittymisestä...

Mukavaa juhannusta kaikille!
 
kauris : )
Alkuperäinen kirjoittaja Apilanmesi:
Onnea matkaan! Kirjoittele, miten teillä lähtee sujumaan.
Eli jos jotain vielä kiinnostaa, niin tässä tämän hetkisestä tilanteesta;
Primperanit aloitin siis torstaina, mutta en ole ainankaan vielä huomannut mitään ihmeempää muutosta. Ehkä hieman nopeammin rinnat täyttyvät : )
Pumppaillut olen minkä olen kehdannut. Juhannus kun vähän sotki sitä suunnitelmaa... Ei ole mukavaa istua yksin mökissä pumppaamassa : (
Mutta huomisesta alan pumppailemaan parin tunnin välein. Katsotaan sitten kuinka ämmän käy.
Tosin tyttö ei oikein suostu taaskaan ottamaan rintaa päivisin, mutta tavoitteena on nyt ainankin jatkaa yösyöttöjä imettämällä mahdollisimman pitkään. Elellään päivät sitten pullon voimalla, jos neiti on niin päättänyt ja äiti sitten pumppaa, että maito riittäisi yöksi ; )
 
jaa-a-a
Koitapas vielä imettää päivällä niin että molemmat makoilette sängyllä ja olet siinä tissi valmiina ja käännät vauvan kyljelleen suoraan tissi suuhun, meillä onnistui tuo paljon paremmin kuin istuen imetys. Nytkin välillä teen niin, että vauvalla on joku lelu jota se tunkee suuhunsa ja sitten se siitä keikahtaakin tissille ja vaihtaa lelun tissiin! Nyt imetyksessä (vauva yli 3kk) ongelmana onkin vain se, että vauva keskittyy kaikkeen muuhun, itsekään en voi mitään tehdä/puhua, kun sitten vauva alkaa sitä vahdata/kuunnella ;)

Eikö vauva päivällä syö tissiä jos sitkeästi vaan tyrkytät? Onko sulla sellainen pullo, josta vauva ei saa liian helposti?
 
...
Omat lapseni ovat saaneet tissiä hyvin vaihtelevasti.Esikko sai 6vkoa kunnes maito loppui.Olin masentunut, joten ei kiinnostanut muu kuin päästä helpolla.Poika on tietenkin ihan terve ja eläinallergiaa ja koivuallergia on.

Keskimmäinen söi rintaa 8kk.Hän on varsin allerginen koululainen.Molemmilla oli myös korvatuleduskierteet ja putket korvissa.

Kuopus söi 3kk rintaa ja korviketta.Hän oli melko suuressa toimenpiteessä heti syntyessään eikä saanut tarpeeksi imettyä rinnasta, joten muita vaihtoehtoja ei ollut.Alussa hän oli nenä-mahaletkuissa,joista meni omaa maitoani ja korviketta.Hän on nyt 7kk eikä ole ollut vielä yhtään flunssaa eikä havaittu allergioita.

Viestini tarkoituksena on kertoa, että lapset kehittyvät monella eri ruokailutavalla normaalisti ja kaikki tavat käy, kunhan lapsi saa tarpeeksi ruokaa=)
 
kauris.
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a-a:
Koitapas vielä imettää päivällä niin että molemmat makoilette sängyllä ja olet siinä tissi valmiina ja käännät vauvan kyljelleen suoraan tissi suuhun, meillä onnistui tuo paljon paremmin kuin istuen imetys.
Eikö vauva päivällä syö tissiä jos sitkeästi vaan tyrkytät? Onko sulla sellainen pullo, josta vauva ei saa liian helposti?
Kyllä minä useasti olen vieressä valmiina kun esim. herää päiväunilta ja silloin tissi kelpaa. Kelpaa kyllä joskus ihan muutenkin, kuten tänään. Kannoin vaan sänkyyn ja tarjosin tissiä, kuten teen aina ennen pullosta antamista, ja ihmeekseni tyttö alkoi imeä : )
Joskus taitaa vaan olla jo niin kova nälkä, ettei jaksa edes yrittää imeä : ( Ja silloin saan huudattaa häntä vaikka niin kauan että uni tulee ja sitten vasta herätessään imee toisen tissin, jonka jälkeen nälkä on niin kova, että apu löytyy vaan pullosta.
Neuvolassa sanoivat, että jos vaan jaksaa kuunnella itkua niin yhden syötön voi jättää väliin, jos vauva sitten herätessään suostuu rinnalle. Ja jos sitten vielä huutaa, niin annetaan pullosta. Näin olen pari kertaa tehnyt, mutta hermoja ja korviahan se koettelee...
Istualtaa koetan imettää tosi harvoin. Paremmin myös meillä menee makuulla : )
Meillä ihan tavallisia pulloja ja sitten myös niitä Nukin pienireikäisiä pulloja. En ole kylläkään niissä ihmeempiä eroja huomannut... Helpommallahan niistä kuitenkin tulee kuin tissistä.
 
kauris.
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Viestini tarkoituksena on kertoa, että lapset kehittyvät monella eri ruokailutavalla normaalisti ja kaikki tavat käy, kunhan lapsi saa tarpeeksi ruokaa=)
Olen täysin samaa mieltä!!
Nyt on mennyt jo huomattavasti alkua paremmin omien herojenkin kannalta, kun en ota turhaa stressiä. Jos tissi ei kelpaa, eikä maito tosiaankaan (kaikesta yrityksestä huolimatta) riitä, niin sitten meillä jatketaan korvikkeilla.
Olen siis jo sopeutunut tuohon ajatukseen ; )

Mutta kun vielä on intoa ja halua yrittää, niin miksikäs ei...
 
jaa-a-a
Tein muuten aluksi niin (eli silloin kun oli vaikeuksia), että pumppasin maitoa hiukan ja laitoin pipettiin ja sitten kun vauva oli käymässä tissiin kiinni, niin ruittasin sen tilkan pipetistä suuhun ja se sai vauvan imemään kunnolla (kun raukka vissiin luuli itse imaisseensa sen tilkan tissistä).

Tsemppiä sulle, olet kyllä sitkeä sissi ;)
 
Illu 77
Meillä oli myös imetyksen kanssa ongelmia toisen lapsen kanssa. Tyttö joutui heti pariksi päiväksi teholle ja sai maitoa pullosta. Ei suostunut edes yrittämään imemistä rinnasta sen jälkeen. Rintapumppu tuli hyvin tutuksi rintakumin ohella... Aluksi selvittiin sillä, mutta sitten ei paino noussutkaan riittävästi. Neuvolasta käskettiin antaa korviketta imetyksen lisäksi. Huomasin, että oma maitomäärä väheni sen jälkeen nopeasti. Apua tilanteeseen ei tuntunut saavan mistään. Sitten onnekseni soitin paikallisen imetystukiryhmän vetäjälle. Hän kertoi tukiryhmän olevan kesätauolla, mutta lupasi itse tulla meillä käymään. Hän neuvoi erilaisia asentoja, joissa imetys sujuisi helpoiten vauvan kannalta ja joissa maitoa heruisi mahdollisimman paljon.

Sen käynnin jälkeen ei pumppuja tai rintakumeja ole tarvittu! Aluksi paino nousi vähän hitaammin, mutta kun vaan imetin tiheästi, niin johan lähti painokin nousuun. Suosittelen, että käyt imetystukisivuilla (Löytyy googlettamalla) ja soitat vaikka tukipuhelimeen tai selvität samoilta sivuilta oman alueesi imetystukiryhmän vetäjän ja kysyt sieltä apua! Osaavat kyllä asiansa. Tiedän kuinka paljon tilanne voi ahdistaa, joten paljon voimia ja tsemppiä! Itse olen nyt tyytyväinen, että jaksoin yrittää, mutta muista, ettei ongelma saa viedä kaikkia voimiasi!
 
kauris.
Kiitos kannustuksista!

Tuota pipettijuttua olen varioinut niin, että huijaan tyttöä tuttipullolla ensin. Ruikkaan siitä vähän suuhun ja tissi tilalle. Joskus toimii, joskus ei...

Imetystuen sivuja olen harannut läpi ja liityinkin sinne, jotta voin kysellä neuvoja ja olen niitä jo saanutkin. Nyt vaan sitkeästi jatketaan pumppaamista ja yritetään imettää ; )
 

Yhteistyössä