Hae Anna.fi-sivustolta

Karibian risteily vs Välimeren risteily

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä vierailija, 21.08.2018.

1. vierailija Vierailija

Hei.
    Suunnitteilla olisi jompikumpi risteilyistä. Ikinä ei ole tullut käytyä, joten apua kaipaisi valinnassa...
    Kertokaa kumpaa suosittelisitte oman kokemuksen perusteella, itse olen helposti huonovointinen aallokossa :( Mitä kannattaa ottaa huomioon matkaa varatessa (maksut ym.) Onko matkaa varatessa helppo tehdä toiveita esim. hytin sijainnin suhteen tms. Ja tietty mitä kautta olette varanneet risteilyn? Mitä matkanjärjestäjää suosittelette?
    Kertoilkaa omia kokemuksia....Kaikesta :) Suuri kiitos jo etukäteen!!!

2. Hulina Vierailija

Hei,
    olen ollut kaksi kertaa Karibian risteilyllä ja kerran Arabianmeren risteilyllä. Kahdesti olen matkustanut Royal Caribbeanilla ja kerran Princess Cruisesilla. Ensin varasin Royal Caribbeanilta suoraan, mutta Risteilykeskuksella taitaa olla edullisimmat hinnat, joten kannattaa ainakin tarkistaa www.risteilykeskus.fi. Välimerenristeilyt näyttävät usein olevan hintavampia kuin Karibianristeilyt, mutta Karibialle lähdettäessä lentomatkoista tulee helposti jo saman verran lisää hintaa matkalle kuin itse risteilystä, ja lisäksi kannattaa varata aikaa lentämiseen. Jos esim. lentää usealla lennolla paikan päälle, kannattaa huomioida, että jokin lennoista saattaa myöhästyä.

Jos merenkäynnistä pelkää kärsivänsä, kannattaa valita iso alus. Niillä ei juuri keinuttanut, enkä ainakaan nähnyt kenenkään voivan pahoin millään laivalla. Hytin voi valita varatessa hyttikartasta. Risteilyn hintaan lisätään palvelumaksu, joka on noin 12-14 €/päivä/hlö. Laivalla moni juttu kuuluu hintaan, kuten useat ravintolat, mutta esim. retket kohdesatamissa voivat olla melko kalliita. Samoin jos haluaa juoda alkoholia tai virvoitusjuomia, niistä joutuu maksamaan erikseen, kuten myös nettiyhteydestä. Laivat ovat kyllä upeita, ruoat hyviä ja viihde tasokasta. Kohdesatamat Karibialla myös ikimuistoisia elämyksiä, tosin monet aika pieniä paikkoja, ja jos ei lähde retkelle, niin ei näe muuta kuin satama-alueen. Tosin laivallakin saa helposti ajan kulumaan. Joissakin satamissa on kyllä risteilyvieraille uima-altaita, ja joissain paikoissa laiva tulee suoraan kaupunkiin, jota voi helposti lähteä tutkimaan omin päin kävellen. Jos sinulle tulee lisäkysymyksiä, voin kommentoida.

3. vierailija Vierailija

Ei ole kokemusta kuin Karibian risteilyltä. Se oli kyllä mahtava kokemus ja varmasti menen vielä uudestaan. Laiva oli Royal Caribian ja Allure of the Seas. Risteilyhän on alla inclusive, eli täysihoito. Alkoholijuomat eivät kuulu hintaan, mutta muuten saa syödä käytännössä koko ajan ja niin paljon kuin jaksaa jos haluaa. Se kannattaa ottaa huomioon hintaa arvioidessa. Käytännössä risteilyn hinta on viikon loman hinta.(shoppailut erikseen) .Välimeri vai Karibia, riippuu varmaan ajankohdasta. Laivalla ei tuntunut aallokko millään tavalla, vaikka ulkona kannella tuuli välillä rajustikin. Kannattaa ottaa hytti suht keskeltä laivaa, keinuu vähemmän. Risteilyä varatessa voi suoraan varata haluamansa hytin(ainakin Royal Caribianilla). Itse varasin risteilyn suoraan Royal Caribian sivuilta ja lennot + pari yötä Miamissa netin varaussivustoilta. Hyvin pärjää näin jos vähänkään on tehnyt omatoimimatkoja aikaisemmin. Skyscanner ja Seascanner sivut ovat mielestäni ihan käyttökelpoisia ja luotettavia. Olin itse hieman ennakkoluuloinen risteilyjen suhteen ennen matkaa, mutta ainakin Allure of the Seas (ja varmasti myös uudemmat alukset) ovat niin suuria ja täynnä tekemistä/ohjelmaa, että pitkästymään ei pääse edes kahden peräkkäisen meripäivän aikana. Kaikki ohjelma laivalla on korkeatasoista ja kannattaa varata etukäteen paikat esityksiin. Mukavaa risteilyn suunnittelua.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri