Karjalanpaisti ohje? Ilman lisättyä vettä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plop"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"plop"

Vieras
Karjalanpaistin voi tehdä tuhannella ja yhdellä tavalla. Olen nettiä selannut yökaudet löytämättä tätä yhtä tiettyä kadoksissa olevaa ohjetta. Olisiko jollain kiltillä tämä?

Tarina on se, että isomummini teki aina aivan taivaallista karjalanpaistia. Kotoa pois muuttaessani kysyin ohjeen. Ohje oli todella yksinkertainen: Lihat, pippuri ja suola uunivuokaan (ja jos halusi niin juureksia lisäksi). Kansi päälle ja uuniin pienelle lämmölle hautumaan moneksi tunniksi. Tällä ohjeella lihasta tulee ihanan suussa sulavaa :P Koko liemi, joka valmiseen karjalanpaistiin tulee, on lihasta (ja kasviksista) irronnutta.

Ohjeella olen tehnyt ja kun se oli helppo en koskaan kirjannut ylös. Nyt siis kaipaisin uuninlämpötilaa ja tuntimäärää :( Elämä oli muka liian kiireistä tehdä kunnon haudutusruokia parin vuoden ajan... Ja nyt kun todella olisi aikaa tehdä ei ole ohjetta.

...Äh, sipuli tietysti vielä! Kasvikset ei ole välttämättiä, mutta sipuli kuuluu karjalanpaistiin ;)

Eikö kukaan ole tälläiseen reseptiin törmännyt?
Muistelisin, että uunin lpt oli alle 125 astetta. Meillä on uunissa haudutustoiminto ja korkein mahdollinen lpt on tuo. Olisikohan ollut 120-110 astetta, kuinkahan kauan pitäisi silloin hauduttaa?

paljon oon karjalanpaistia tehnyt ja aina olen kyllä vettä tai esim. kinkun paistolientä lisännyt..nestettä niin, että lihat peittyy, päälimmäiseksi mielellään lihaisia porsaan luita. Jouluksi kun tein , annoin olla yön yli n.120-100 asteisessa leivinuunissa ja hyvä tuli! Noi luut antaa hyvin makua.
Kyllä minimituntumäärä on 4-5h ja 120-150 uunissa

Ensin kannattaa ruskistaa lihat jossain, joko korkealla lämmöllä uunissa tai paistinpannulla että lihan syyt sulkeutuvat.

Itse laitan porkkanaa ja sipulia, pippuria, suolaa ja 1 laakerinlehti/pata.
Vettä laitan niin että lihat peittyvät ja 125 asteisessa uunissa vähintään sen 4 tuntia.

Olen nykyään tehnyt 'pikakarjalanpaistia', jossa lisätään vettä ja annetaan olla uunissa 3-4 tuntia. Se ei kuitenkaan ole yhtä hyvää...

Isomummini ohjeessa, lihat vain huuhdottiin. Ei paistettu tai ruskistettu. Ja sitä nestettä irtoaa haudutuksen aikana pelkistä lihoista ja kasviksista niin paljon, että lähes peittyvät. Ääh, kun jostain sais nuo tarkat ajat ja lämmöt... Tai sitten täytyy alkaa kokeilemaan :D Pitkä oli haudutusaika yli 4 tuntia.

Meillä on tehty tuolla haudutustoiminnolla ja yön yli hauduttaen. Herkkua tulee. Nestettä olen laittanut ainoastaan noin desin padan pohjalle, lihaksi etupäässä sianlihaa (kasleria isoina paloin).
Nykyisillä huonoilla ns karjalanpaistilihoilla ei kannata kokeilla; palat on pientä silppua ja rasvaa ei ole tarpeeksi.

[QUOTE="vieras";25322036]Meillä on tehty tuolla haudutustoiminnolla ja yön yli hauduttaen. Herkkua tulee. Nestettä olen laittanut ainoastaan noin desin padan pohjalle, lihaksi etupäässä sianlihaa (kasleria isoina paloin).
Nykyisillä huonoilla ns karjalanpaistilihoilla ei kannata kokeilla; palat on pientä silppua ja rasvaa ei ole tarpeeksi.[/QUOTE]

Saisko takemmin. Mitä on ajassa 'yön yli'? 9 tuntia? ja millä lämmöllä? 100-125 astetta on aika iso haarukka. Meidän uunissa haudutustoiminto on tuossa lämpöhaarukassa käytössä.

Ja herkkua tosiaan tulee. Ei kuivia lihoja, kuten ystäväni epäili. Vaan ihanan mureita ja suussa sulavia. Ihanasti maustuneita :p Vettä minäkin monesti lisäsin vain sen verran, että pohja aavistuksen peittyy. Näin lihat ei jää pohjaan kiinni ja helpompi putsata vuoka myöhemmin. Nestettä kun ei ihan heti ala irrota. Isomummini ei tosin sitäkään vähää laittanut, mutta ehkä hänellä oli aikaa raaputella vuokia puhtaiksi :D

Ihan tarkkaa ohjetta ei ole tullut ylöslaitettua, mutulla mennään näin.

Lihat huuhdotaan kunnola ja valutetaan, kerroksittain lihaa ja suolaa. Muita ei meillä laiteta. Kivipataan kannen alle ja vettä tuo desi. Kaslerpalat päällimäiseksi. Ja lihapalat ovat tosiaankin kunnon kokoisia, noin kaksi kertaa kananamunan kokoisia.

Pata uuniin ja haudutuslämpö päälle ja siinä noin 115 astetta. Tosin olen lämmittänyt uunin ensiksi noin 200 asteeseen, sitten lihat uuniin ja lämpö tuohon 115 asteeseen.

Noin 9 tunnin kuluttua voi ihailla makua ja mureutta, mikäli maltat vielä hauduttaa lisää, niin tulos vaan paranee. Itse katson eka kerran tuossa 6-7 tunnin kohdalla.

[QUOTE="a.p";25321912]
Isomummini ohjeessa, lihat vain huuhdottiin. Ei paistettu tai ruskistettu. Ja sitä nestettä irtoaa haudutuksen aikana pelkistä lihoista ja kasviksista niin paljon, että lähes peittyvät. Ääh, kun jostain sais nuo tarkat ajat ja lämmöt... Tai sitten täytyy alkaa kokeilemaan :D Pitkä oli haudutusaika yli 4 tuntia.[/QUOTE]

On fyysisesti täysin mahdotonta, että sitä vettä niin paljon irtoaisi että se "lähes" peittäisi lihat.

Meillä karjalanpaistilihassa oli aina nahka, läskiä ja luu ytimineen. Pohjalle laitettiin luu, porkkananpätkiä ja sipulilohkoja. Perästä heitettiin kokonaisia maustepippureita ja suolaa. Sitten oli tyhkästen lihapalojan vuoro mausteineen. Laakean vadin pintakerros peitettiin lihapaloja, joissa oli lihaa, läskiä ja nahka. Keitettyä vettä kaadettiin vatiin niin paljon/ tai vähän, että kaikki läskistä alas päin peittyi.Lopuksi maustettiin päällä olevat läskit. Kaasu - uunissa pidettiin säästöliekillä noin neljä tuntia. Kun ruoka oli valmista, neste oli imeytynyt porkkanoihin, sipuleihin ja lihoihin. Läskit olivat ihanan rapsakoita ja nahat kuin parastakin purkkaa. Parhaan karjalanpaistin saa kyllä ehdottomasti leivinuunissa tai kaasu - uunissa. Nykyään on vain niin vaikea saada Espoon kaupoista kunnollista lihaa karjalanpaistiin. Läskikastikelihaa tai luullista soppalihaa ei enää ole myynnissä. Harmi !

Yhteistyössä