Hae Anna.fi-sivustolta

Karmeat kortit

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä , 01.01.2006.

1. hahhaa Vierailija

Etkö sä muka saa tekstiviestiä laitettua teipillä seinään kiinni?

2. en saa Vierailija

tekstiviestiä teipillä seinään kiinni sen enempää kuin sinun ajatustasikaan

3. roskiin Vierailija

Katselin viime joulun kortit läpi ja suurin osa meni roskiin. Rumia kun ei viitsi säilyttää. Revin ja vein roskikseen.
    Minua inhottaa eniten ne teennäiset valokuvakortit, joihin PUETAAN joku hemmetin elukka tontuksi!

4. minäpä Vierailija

en ole laittanut yhtään korttia moneen vuoteen. Saamistani korteista roskiin meni muut, paitsi valokuvakortti serkkupojalta perheineen. On ihan mukava seurata hänen lapsiensa kasvamista jouluisin vaikkapa kortin muodossa.

5. Tiuna Vierailija

Kyllä minulle voi lähettää kaikki lapset kortteja. Sen tunnelman aistii, kun niitä kortteja on väsätty. Ei kai niitä olekaan tarkoitus säilöä vuosiksi eteenpäin, paitsi mummot ja papat tietysti tallettavat kaiken, kun aistivat sen tunnearvon. Olen keksinyt hyvän korttivinkin, mistä ihmiset pitävät. Kortin saajasta tai lapsista otettu kuva ei joudu roskikseen niin helposti. Kaikki ovat sen verran narsisteja.

6. Hile Vierailija

Tässä sen näkee miten erilaisia ihmiset ja maut ovat. Joulumieli ei tästä ainakaan lisäänny, jos jää uskoon että teet mitä vain toisten ilahduttamiseksi teet turhaa työtä. Mutta suurin osa ilahtuu, ja ehkä pahimmat känisijätkin heikkoina hetkinään salaa hellivät ajatusta että lapset tekivät juuri hänelle kortin, vaikka kuoresta pölähtikin hilettä ja tähtisadetta juuri pestylle matolle, tai itsellä ei ole lapsia joiden kanssa voisi askarrella. Ainakin uskon näin vilpittömästi ja toiveikkaana. Itselleni saa laittaa sekä itsetehtyjä kortteja että valokuvakortteja, ne otetaan iloisena vastaan ja laitetaan säilytykseen, vaikken mummo olekaan.

7. henki ja elämä Vierailija

Lähetin kerran mieheni siskolle miehineen, jotka oli aina hirmu hauskoja ja laski leikkiä niin että aina tavatessamme sain nauraa makeasti, possukortin - siis postikortin, jossa possu makoili leppoisasti, se oli kai valokuvasta tehty kortti, kaupasta ostin. Minusta possu sopii jouluun ja tarkoitukseni oli olla kerrankin huumorimielellä, kun olen muuten niin tosikko. Siinä oli ihan vilpittömät joulutoivotukset. Mieheni sisko loukkaantui verisesti emmekä ole olleet tapauksen johdosta puheväleissä vuosikausiin.

8. Kortintekijä Vierailija

Ompa mukavaa, kun joulu lähestyy ja taas saa tehdä itse kasan kortteja sukulaisille ja ystäville. Viime vuonna kuvasimme lapsemme, joilla oli tonttulakki päässä. Kuvat siis kävivät kortista. Muutama vuosi sitten villakoirallamme oli tonttulakki päässä joulukorttikuvassamme. Yleensä kuitenkin teen itse kortit kartongista ja piirrän tai askartelen niihin jotain jouluun sopivaa. Esikoinen alkaakin olla kohta siinä iässä, että voi alkaa tehdä kortteja mukana. Kyllä on mukavaa saada itsetehtyjä kortteja, eipä silti mukava saada "kaupan korttejakin" tai jouluisia tekstiviestejä tai sähköpostia! Mukavaa joulunodotusta!

9. hehheööö Vierailija

Kaipa se muija käsitti väärin, että suuri sikaemakko makaa maassa ja että olenko mä noin siannäköinen. Sillä ois pitäny olla tonttulakki päässä sillä sialla.

10. voielämäsentään Vierailija

heikkona hetkenään salaa hahaha..

11. Airelle Vierailija

No voi elämä, toivottavasti tää on provo. Ihmisillä on isompiakin huolia kuin se, että saa rumia joulukortteja.

12. kuin kersa Vierailija

Ihan kivoja korttejahan sieltä Tiimarista nykyään saa. Itse ostan sekä sieltä että muualta; ajattelen aina saajan persoonaa, että minkälainen kortti juuri hänelle sopii; onko huumorimiehiä vai tykkääkö enkeleistä ja kimalluksesta jne.

Itse en voi sietää noita hirveitä lapsi-valokuva-kortteja, minusta joulu on epäitsekkyyden ja antamisen aikaa, ja omakuvan tai oman lapsen kuvan lähettäminen vaikuttaa hirvittävän itserakkaalta. Miksi ihmeessä muiden ihmisten pitäisi olla ikionnessaan sinun naamastasi, tai lapsesi? Usein vielä hirveän teennäisessä asussa, tekohilpeä ilme naamalla. Oikein kunnolla poseerattuna.
    Vähän kuin istuisit jouluaaton tuijottamassa omaa peilikuvaasi. Vaikuttaa narsistiselta.

Itse en olisi koskaan suostunut lapsena miksikään joulukorttimalliksi (olen saanut jopa kymmenvuotiaiden kuvia joulukorttina). Olisin kuollut häpeästä. ;) Mutta siihen kai tarvitaan sekä linssilude-kuvattava että kuvaaja. Ehkä nämä korttien lähettäjät ovat jonkun sortin ekshibitionisteja..! :D :D

13. löhköfantti Vierailija

Juu, kyllä Tiimarin kortit ovat kauniita ja värikkäitä kiiltokuvia. Tulee ihan lapsuus mieleen.

14. en pidä Vierailija

Minäkään en erityisemmin pidä lapsiaiheisista valokuvakorteista, ei kiinnosta kuvat puolituttujen lapsista tonttulakki päässä. Eniten ilahduttaa itse tehdyt kortit (joita tulee vähän), suurin osa on näitä halpoja Tiimari-kortteja, jotka on kiireessä viime tipassa laitettu postiin. Parempi olisi kai jättää kortti kokonaan lähettämättä...Itse askartelen kaikki kortit ja näen vaivaa niiden eteen, tosin lähetän kortin enää vain harvoille ja valituille.

15. tuore äiti Vierailija

En ole jaksanut koko ketjua lukea mutta ilmoitan, että sain juuri joulukortit tehtyä.

Olen suloisen, 1-vuotiaan tytön äiti ja tein itse kortit; leikkasin punaiset marimekko-kukat serveteistä ja liimasin valkoiselle kartongille. Yksinkertaista, nopeaa ja mukavannäköinen lopputulos.

Ei tonttupukuun puettua tyttöä tms...

Eivät siis kaikki äidit halua tunkea koko suvulle/ystäväpiirille kuvaa omasta Kullannupustaan joulun varjolla.

Tämä vain tiedoksi ;-)))

16. jouluiloa Vierailija

Millä tavalla marimekko liittyy jouluun..? No, jeesuslastahan juhlitaan jouluna joten ymmärrän nuo lapsikortit jos ne menee lähisukulaisille/kummeille mutta että joka joulu samat lapset poseeraa jossain kesämekossa menee vähän överiksi. Voisi ainakin pukea lapset joulutontuiksi tai enkeleiksi mutta kesällä otettu kuva pilaa kyllä tunnelman. Ja onhan vähän kornia jos kortissa on koiran/kissan kuva kun ne ei tajua joulusta tuon taivaallista (vaikka kinkkua tai kalaa syövätkin).

Minusta on kivaa saada oikea postikortti niiden e-korttien lisäksi joten arvostan kun joku on jaksanut itse väsätä ja viedä postiin mutta voisihan niitä hieman valikoida, ainakin jouluaiheisia.

Itse valikoin kortit hartaasti, pidän vanhanaikasista korteista jossa enkeleitä jne. Voihan olla että joku pitää niitä kaameina. Ajatus on kuitenkin tärkein.

17. crax Vierailija

Minä en myöskään ole ihastunut lapsista/eläimistä otettuihin valokuviin kortteina. Ne vain ovat minusta niin teennäisiä, usein jotenkin luonnottoman näköisiä. Kiva tietysti kun muistetaan, mutta jos haluaa kuvia lähettää, niin mieluummin ottaisin jonkun muussa tilanteessa otetun, tavallisen kuvan ja kortin erikseen. Poseeraustilanteissa otetut kuvat ovat yleensä aina minusta huonompia kuin tavalliset. Joulukortiksi kelpaisi mikä tahansa, yksinkertaisimmillaan vaikka värillinen kartonki johon siististi kirjoitettu hyvän joulun toivotus.

Itse teen kortit läheisimmille ihmisille, lapsi saa osallistua sitten kun vähän kasvaa (nyt 1,5 v). Siis muutoin kuin poseeramalla kuvissa :)

18. mielipide Vierailija

Eläimet korteissa kivoja, lasten kuvat kammottavia.

19. Jännä että ne siellä jossasin Tiimarissakin ynnämuualla ovat kuitenkin ajatelleet että joulu kai liittyy jotenkin eläimiinkin, sattuu koirat ja kisut, ja jonkinlaiset tunnistamattomat nallukat kuitenkin olemaan aika yleinen aihe näissä myytävissä valmiskorteissakin. Tuntuu että tänä vuonna ollut erityisen paljonkin eläinaiheisia, vai johtuukohan siitä että olen juuri tänä vuonna tietoisesti etsinyt? Sääli vaan ettei ole meidän sessen rotua edustettuna, ajattelinkin askarrella itse mutta en sitten edes ehtinyt. Kai se on sitten hirmu hyvä juttu kun näyttää tämän ketjun perusteella näin suurta tuskaa tuottavan, jälleen kerran! Mies aina sanookin että herkeäisin väsäämästä kun roskiin joutuvat kuitenkin, että kukaan ei arvosta. Eikä sekään kyllä haittaakaan mitään, kaikkea ei voi säilyttää ja joulukortti on joulun jälkeen tehtävänsä täyttänyt, mutta jos minunkin korttini aiheuttaa ennen roskiin joutumistakin pelkkää pahaa mieltä niin eihän tässä ole sitten enää mitään ideaa?

Yhdenkin korttimallin suunnittelu per vuosi on ihan tarpeeksi haasteellista ja väkisinkin joku niistä korteista on huonommin onnistunut kuin toinen, käsityötä kun on, ja se idea siinä tehdessä kehittyy siten että se viimeinen kortti on yleensä paras. Yleensä ei ole enää siinä vaiheessa aikaa ruveta tekemään kaikkia uusiksi sen parhaimman mukaan! Jos nyt vielä pitäisi alkaa miettiä jokaiselle erikseen omaa aihetta, tehdä niistä kymmenen versiota että saa esiin sieltä sen onnistuneimman tavan, ja jos sukulaiset sitten vielä kuitenkin vertailee niitä kortteja sillä mielellä että kuka on saanut kauneimman ja alkaa siitä kiukutella ja vetää johtopäätöksiä niin varmaan kannattaa antaa olla koko touhun vastaisuudessakin.

Pelkkiin tarvikkeisiin uppoaa kymppitolkulla rahaa ja aikaa menee työtunteina niin suuri määrä ettei uskalla edes kuvitella, ja sitten se kortti aiheuttaa saajassaan pelkkiä negatiivisia tuntemuksia? Jos jossain mielenhäiriössä kortti sattuisikin ilahduttamaan ensin, niin siinä vaiheessa kun näkee yhteisellä tuttavalla mielestään kauniimman tekeleen niin se ensin ilahduttanut kortti muuttuukin yhtäkkiä vedenpitäväksi todisteeksi siitä ettei kortin tekijä arvosta sinua niin paljon kuin sitä tuttavaa?

Joo, eiköhän ole parempi että lähetellään kaikille vaan samat ostokortit, 15kpl eurolla, ristiin rastiin. Kaveri lähettää sulle saman kortin kun itse lähetät sille, ja samanlaisia kortteja tulee useampia. Ei pitäisi tulla sanomista jos kerran itsekin vierailee samalla Tiimarin telineellä mistä ne saadut kortit on peräisin? Kortin tarkoitus kun ei uskoakseni koskaan ole aiheuttaa pahaa mieltä saajassaan. Itse tosin pidän korttia vapaaehtoisena lahjana tai muistamisena josta minulla ei ihan hirveästi ole oikeutta eikä edes haluja valittaa. Ilmeisesti joillain ihmisillä on itsellä oikeus päättää mitä heille sopii antaa ja mitä ei? Oikeus vaatia parempaa mitä toinen haluaa antaa?

Eikö muuten voitaisi sitten ihan hyvin sopia ettei halua minkäänmoisia kortteja jos kerran korttien kriteerit ovat niin tiukat joillain että on riski loukkaantua? Vedetäänhän sitä lahjatontakin linjaa, eikö sama kävisi korttien suhteen?

20. m---e Vierailija

Itse lähetän, edellisvuotena saanneilta. On kiva, mielestäni saada joulukortteja, on ainakin ollut muistamisen arvoinen, ainakin sen hetken. Laitan sinitarralla kiinni eteisen-olohuoneen seinään, siinä ne kauniisti muistuttamassa hyvistä ajatuksista. Ei ole väliä onko Tiimarin vaiko näitä Invaliiton-tai muitten, ajatushan on tärkeintä.

21. jännittää jo Vierailija

Minustakin on kiva saada ihan minkälaisia joulukortteja tahansa. Sitä paitsi koskaan ei voi tietää, mistä se toinen loukkaantuu. Esim. viime jouluna sain kuulla kälyltä kettuilua, kun en ollut kirjoittanut osoitetietoja käsin, vaan käytin valmiita osoitetarroja.

Meiltä muuten lähtee tänä vuonna juuri "teennäinen valokuvakortti, johon on puettu meidän hemmetin elukkamme tontuksi!"

22. oooiiijjoiiii Vierailija

Minä taas mieluusti otan vastaan askarreltuja kortteja, lasten kuvia ja eläinten kuvia. Niihin on käytetty huomattavasti enemmän aikaa, kuin niihin marketista ostettuihin "1000000 korttia kympillä" haperruksiin joihin on sitten kiroillen etsitty osoitteita. Kaikkein pahinta on ns. ystävät jotka laittaa 14.12 klo 23 illalla tekstaria että mikähän se sun osoitteesi taas mahtoi ollakaan (muutin 2 vuotta sitten ja olen todellakin lähettänyt osoitteenmuutoskortin) että joulukorttiasiallahan tässä hehehh...

Mieluummin siis ajatuksen kanssa rakennetut, olkoot sitten minun mielestä minkä näköisiä tahansa - näen kuitenkin että vuokseni on vähän nähty vaivaa ja se liikuttaa sydäntä.

23. Sini :) Vierailija

Olen kerran laittanut joulukortiksi kuvan lapsikatraastamme (ulkona puisen kelkan päällä istumassa tonttulakit päässä), kun nuorimmainen oli 2kk:n ikäinen.

Tulipa monta puhelua sen joulun alla - monikaan etäisemmistä tuttavista ja sukulaisista ei tiennyt, että meille oli tullut perheenlisäystä. Se oli hauska tapa kertoa asiasta. Herättipä ainakin mielenkiintoa, eikä mennyt samantien roskiin :)

Meillä laitetaan kaikki joulukortin esille takan reunukselle. Saavat olla siinä parisen viikkoa ihailtavana. Lapset aina miettivät "montako riviä kortteja tänä vuonna tulee!?"

KAikenlaisia

24. Sini :) Vierailija

..siis

Kaikenlaisia joulukortteja odottaen...

25. masennus Vierailija

1 kortti tuli viime vuonna taitaa tänäkin vuonna tulla. 4 lähetin ja yksi vaan tullut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri