Hae Anna.fi-sivustolta

Karmeat kortit

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä , 01.01.2006.

1. sopii hyvin Vierailija

Lapset sopivat hyvin joulukortin aiheeksi. Lapsi edustaa olemuksellaan joulun keskeisiä teemoja.

2. erimieltä Vierailija

Eiköhän se riipu saajasta eikä antajasta, mikä sopii. "lapset sopivat hyvin joulukortin aiheeksi".... mitä jos saaja ei pidä lapsista, tai vaikka on lapseton tahtomattaan ja siitä suuri suru??? Tai oma lapsi juuri kuollut? Mitä jos ihmiset hieman ajattelisivat toisiaan eikä aina vain itseään. Ihan kuin aviomies, joka antaa tarvitsemansa/haluamansa autonosan vaimolleen "joululahjaksi"...

Itse en pidä ollenkaan lapsista, joten jos sellaisen kortin saan, se menee heti roskiin. Plus että hieman ärsyynnyn antajalle, sillä kaikki tuttuni tietävät kyllä etten siedä lapsia. Jos silti lähettää sellaisen kortin, se on kuin märkä rätti naamaan: "en välitä senkään vertaa että ottaisin tunteesi huomioon". Aivan kuin koiravihaajalle lähettäisi koirankuvia ja antaisi koiranleluja joululahjaksi.

Mitä jos muistettaisi että kortti on SAAJALLE tarkoitettu, ei sinulle, lähettäjälle. Lähettäkäämme siis huomaavaisia kortteja! :)

3. Anahita Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olkaa ihmiset iloisia, että teillä on niitä ystäviä, tuttavia ja sukulaisia, jotka lähettävät kortteja. Suomessakin on todella paljon yksinäisiä ihmisiä, joille yksikin kortti, olipa se millainen tahansa, toisi suurta iloa jouluun. Valitettavasti tätä iloa eivät kaikki silti saa kokea. Kyllä minä ainakin olen kiitollinen jokaisesta kortista minkä saan.

4. korttiystäväsi Vierailija

Joo samaa mieltä kuin edellinen,olen iloinen ja kiitollinen kaikista korteista.Että on vielä ystäviä jotka muistaa.Säästän jopa kaikki kortit mitä olen vuosienaikana saannut.Katselet niitä aina silloin tällöin.Joka vuosi melkein tulee kortti sukulaiselta tai ystävältä jonka luulee jo unohtaneen minut kun ei viime vuonna korttia tullut.Niinpä taas on yllätys iloinen,kun kortti löytää luokseni.Arvostan kortttia enemmän kuin tekstiviestiä tai sähköpostia ne on jotenkin kylmempiä muotoja.Kaikki kortit on kauniita ja arvokkaita.Ehkäpä niiden arvon huomaa vanhana mummona paremmin,silloin niitä ei varmaan tule kuin muutama.

5. pukki ja muori Vierailija

ei millään pahalla, mutta olen täysin jo kyllästynyt kun miehen veli perheineen lähettää joka joulu kortissaan sen kuvan..argh..kun niitä kuvia on sitten jo niin paljon, että alkaa kypsyttämään, ja kun en mikään lapsirakas ole itse. hyvää he varmaan tarkoittavat, mutta joku raja sentään. ja niitä kuvia tulee myös silloinkin, kun he kutsuvat meidät vaikka muksun synttäreille..huh..

6. Ei siis kelpaa itsetehty, ei kelpaa tiimari, ei kelpaa tekstiviesti eikä lasten kuvat. Ihan turha varmaan laittaa kortteja ollenkaan ensi vuonna, kun jonkun mielestä ne on kuitenkin inhottavia, rumia tai itsekeskeisiä. Ai niin, mutta jos ei laita kortteja, niin kyllä siitäkin joku pahastuu :( Hitto soikoon, ensi jouluna laitan kaikille pre-joulukortin jossa jokainen saa valita itselleen kelpaavan tervehdyksen. Rastia vaan ruutuun ja paluupostissa takaisin niin osaan miellyttää kaikkia ensi jouluna :p

7. Minä en viitsi laittaa itselleni joulupäivällistä. Vatsa on jo täynnä ja seuraavaksi ajattelin mennä nukkumaan.

Ei Ellien ajatuksenjuoksusta kannata vetää mitään keskivertojuttua mistään asiasta.
    Tuntuu siltä, että täällä lorvivat vain ikävät ihmiset allekirjoittanut mukaanlukien.

Tänä ja viime vuonna en lähettänyt yhtään korttia. Katkaisin vuosikymmeniä kestäneen tradition ja olen siitä vain helpottunut. Tänä vuonna sain viisi korttia. Voi olla, että ensi vuonna en yhtään. Yksi tekstarikin tuli sisareltani.

Aikuisten lasten äitinä nautin vanhojen korttien ja piirustusten katselusta.
    Tänään katsoimme dvd:n Mona Lisa Smile. Tykkäsin elokuvasta. En kuitenkaan uskalla katsoa yksin Rosemaryn painajaista. Makuunista saa viisi videota halvalla viideksi vuorokaudeksi. Joten eipä tässä kiirettä elokuvien kanssa.

Seuraavaksi laitan päälle www.jouluradio.fi soimaan taustalla.

8. pukille ja muorille Vierailija

Juu, ihan piruuttan laitamme kortin, jossa on lapsi. Vihjeeksi se on, että teidänkinpitäis väsätä lapsi jos pystytte.

9. pukki ja muori Vierailija

ei ole onneksi mitään mielenkiintoa tehdä lapsia..että se siitä.

10. moksi ynistä Vierailija

Joulukortit on myös kivan näköisiä esim ikkunassa tai peilissä imukupeilla kiinnitetyssä ohuessa klipsuvaijerissa . .
    mutta mitä niille korteille voisi sitten tehdä kun Joulu on ohi?

11. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mulla ainakin on kaikki joulukortit ihan laatikossa tallessa. Ja viimeiset kortit ovat vielä jouluposti laatikossa, jonka olen itse kirjoillut, eteisen seinässä. Viikon päästä nekin muitten korttien joukossa.

12. ^^Marsku^^ Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jotkut luulevat että ne näyttävät jotain kun on lasten tekemiä.. Kyllä niiden pitäisi jotain tunteita herättää kaikissa ihmisissä.. Esim. että ne välittävät sinusta..

13. Karmein Vierailija

oli lapsista webkameralla otettu kuva tonttulakit päässä ja se skannattuna vihreällä paperilla. Luojan lykky, ei tullut yhtään valokuvakorttia lapsista tai elukoista!

14. Kränä Vierailija

Vaikka kränään yleensä kaikesta joulukortit ja muut lahjat toivottavasti saavat olla kränäämättä. Upeaa on että muistetaan edes Jouluna. Kuvat ja itse tehdyt kortit ovat oikein mukavia. Niissä ihmenen antaa parhaan muiston, jopa osan itsetään. Varsinkin kun menee useita vuosia, että ei tapaa tai muuten näe.
    Kun ikä kasvaa se aivot rasvaa. Nystyröitä hiero. Tyhmyyksiä viero. Mitä runiolija tuolla tarkoittanee? Se saa jäädä jokaisen itse tulkittavaksi.

15. kuvista vaan Vierailija

Joku joka ammatikseen koulutti liikemiehia suhteiden hoitoon oli joskus lehtijutussa joulukorteista. Hänen mielestään ne jotka lykkäävät kortteihin oman, lapsensa tai lemmikkinsä kuvan ovat itsekeskeisiä: he ajattelevat että varmasti kaikki ilahtuvat kun saavat kuvan joka esittää _heitä_ tai _heidän_ lapsiaan/koiriaan.

16. asian ytimessä Vierailija

17. äiti83 Vierailija

onhan tietty lasten tekemät kortit "hieno" ajatus mutta jos niissä ei ole niinku mitään esteettisyyttä jättäisivät väliin.. meillä menee ainakin piiloon sellaset.. joskus joku pistänyt lapsensa maalaamaan kuvia kortteihin ja karmeaa jälkeä.. ei mitään selkeää kuvaa..

inhottavaa sanoa näin mutta tottahan se on.. itse en lapsiani sellaiseen laittaisi ennenkuin he todella osaavat piirtää jotain konkreettista eikä tuhrua..

18. Piitu- Vierailija

Me olemme saaneet jo ainakin 15 vuoden ajan eräältä sukulaiseltamme ihan hirveitä askarreltuja joulukortteja. Aluksi luulin, että heidän lapset ovat askarrelleet ko. kortit, mutta kortit on aina vain ihan yhtä hirvittäviä ja lapsetkin on jo 17 ja 19 vuotiaat. Kortit taitaa olla perheen äidin räpellyksiä....

19. mimmuli* Vierailija

Joo, ei ne lasten askartelemat kortit kyllä mitään nättejä ole.. Mutta toisaalta minua ilahduttaa ajatus kortista enemmän kuin se ulkonäkö (vaikka kauniita kortteja on kiva katsella) ja toivon, että lähipiirin lapset kasvaa nopeasti, jolloin vanhemmatkin voi taas alkaa ostokortteja lähettää. :)
    Ja ainahan ne lasten tekemät kortit voi ikään kuin piilottaa jonnekin... :)

20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Miksi pitäisi piilottaa. Minä pistin oman lapseni minulle tekemän kortin sellaiseen paikkaan, että se varmasti näkyy ja kaikki muutkin tulleet kortit pidetään näkyvillä joulun ajan uuteen vuoteen saakka.

21. mimmuli* Vierailija

No siksi kun ne on niin rumia. Toki jokaiselle oma lapsi on tärkeä ja hänen tekemä kortti varmaan "maailman kaunein" mutta meille muille ne toisten lasten tekemät jutut on kyllä ihan rumia.

22. mimmuli* Vierailija

Jatkan vielä, että meidän koti on minulle tärkeä ja harkiten sisustettu. Joulukortit on kyllä esillä, mutta sellaisessa paikassa mistä niitä ei näe, ellei sinne varta vasten mene. Kaikki kortit kun ovat erinäköisiä ja värisiä, en niitä halua seesteistä sisustustamme pilaamaan.
    Tämä siis minun tapani. Jos joku muu tekee toisin, niin hyvä.

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Meillä taasen kortit sellaisessa paikassa, että varmasti kaikki ne näkevät. Meilläkin kaikki sisustuksessa tarkoin harkittua eikä mitään ole ostettu ottamatta huomioon sopivatko värit ja mallit keskenään. Näin siitäkin huomilatta, ettei olla kroisoksia.

24. Höh Vierailija

Itseäni ärsyttää, kun ihmiset joilla on lapsia joiden kanssa en ikinä ole ollut missään tekemisissä lähettävät niitä lasten kuva-joulukortteja. Toisaalta samat ihmiset lähettävät myös pitkin vuotta sähköpostitse kuvia (ainakin 6kpl kerralla työsähköpostiin...) lapsistaan säännöllisesti. En ole koko ihmisiä nähnyt moneen vuoteen, lapsia en koskaan, joten minulle on aika sama miltä he näyttävät. Mutta ajatushan se on joulukorteissa tärkein (?). Toisaalta lapsen itse tekemä kortti (siis sen ikäisen lapsen joka jo osaa jotain tehdä) on kuitenkin mukavampi kuin saada kymmenen tiimarin 10kpl 1 e joulukorttia, kaikki vielä samanlaisia..

25. Mankuksi Vierailija

Ihme narinaa täälläkin. Minä lähetän jokaisen kortin rakkaudella ja valitsen jokaiselle läheiselleni juuri sen näköisen kortin kuin minusta hänelle sopii. Osa on Tiimarista ja toiset hyväntekeväisyyskortteja, osa ehkä jotain muita. Itse en viitsi tehdä, mutta jos tekisin niin olettaisin ihmisten arvostavan näkemääni vaivaa. Lasten kuvat annamme kummeille ja mummeille erikseen. Kortteihin en niitä laita, sillä tuttavapiirissä on niin monta lapsetonta paria ja sinkkuihmisiä, että joku heistä saattaisi lasten kuvista pahoittaa mielensä... Joku kun saattaa olla lapseton ja perheetön vastoin tahtoaan.

Meille tulleet kortit luetaan lasten kanssa moneen kertaan ja muistellaan samalla niitä ihmisiä, joilta kortti on tullut. Toisia kun näkee harvemmin niin on kiva palautella mieliin mitä kenenkin kanssa on edelliskerralla puuhailtu ja mitä heille kuuluu... Kiitollinen olen ihan jokaisesta kortista, oli se millainen tahansa. Se joka tapauksessa kertoo, että meitä on lämmöllä ajateltu. Sanomattakin lienee selvää, että säilytän kaikki kortit. Samanlaisia meille ei yleensä tule kuin korkeintaan kaksi. Parikymmentä niitä tulee suunnilleen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri