Karppaus raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onkos kukaan karpannu raskaana ollessa? Mä alottelin karppauksen tammikuussa ja nyt tajusin et mulla on menkat myöhässä jo yli 2 viikkoa ja pientä kuvotusta ollut jo viikon ajan eli taidan olla yllättäen raskaana.. Nyt vaan mietin et en haluais jättää karppausta tähän, vaan mietin et miten olis hyvä jatkaa? Syön vain kahdesti päivässä, lounaan ja päivällisen eli nyt täytynee varmaan lisätä päri välipalaa ainakin.

Lisäät ne välipalat ja lisäät hiilarit tuonne 120-150g päivässä, ei sitä tarvi vehnäjauhoja ja sokeria silti puputtaa, hedelmiä ja kasviksia enemmän ja useat ottaa pikkasen myös perunaa ruokavalioon. Täysruisleipä ilman hiivaa.

[QUOTE="vieras";23692153]Lisäät ne välipalat ja lisäät hiilarit tuonne 120-150g päivässä, ei sitä tarvi vehnäjauhoja ja sokeria silti puputtaa, hedelmiä ja kasviksia enemmän ja useat ottaa pikkasen myös perunaa ruokavalioon. Täysruisleipä ilman hiivaa.[/QUOTE]

peesi... juuri näin olisin vastannut. :)

[QUOTE="vieras";23692153]Lisäät ne välipalat ja lisäät hiilarit tuonne 120-150g päivässä, ei sitä tarvi vehnäjauhoja ja sokeria silti puputtaa, hedelmiä ja kasviksia enemmän ja useat ottaa pikkasen myös perunaa ruokavalioon. Täysruisleipä ilman hiivaa.[/QUOTE]

Tää kuulostaa hyvältä :) Mulla ei käyny noi hedelmät mielessäkään kun mietin sopivia välipaloja mut nehän onkin tosi käteviä. Ehkä mä meen sit enemmän sinne hyväkarppauksen puolelle toistaiseksi.

Kaikkien suojaravintoaineiden saamiseksi ja pahoinvoinnin hallitsemiseksi kannattaa syödä enemmän kasviksia ja hedelmiä. Ja tietysti useammin. Sokerit ja pastat ja muut hiilarit voi pitää poissa tietysti.

Mulla jäi karppaus raskauden myötä, koska mikään muu kuin kylmät hedelmäpalat/marjat ei menneet alas! Lihaa ja kalaa oli tosi hankalaa saada alas ekaan 3 kuukauteen.

Mä karppaan nyt toista raskautta, ekasta syntyi terve tyttö ja hyvin on sujunut tämä toinenkin, rv 31. Hiilareita tulee n. 60-100g, kasviksista, maitotuotteista ja hedelmistä. Viljoja, sokeria, perunaa en syö, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

Karppaamalla sain pidettyä rd:ni kurissa. ;) Ja ihan terve poitsu meillä on. Alle nelikiloisena syntynyt (sokerivauva).

Eli kyllä. Karppasin koko tämän tokan raskauden siitä sekunnista, kun kuulin, että mulla on rd (eli rv 16 tms.). Siihen asti oli menny vähän niin ja näin, kun pahoinvoinneilta olin syöny mitä sattuu.

Mutta ei ne inskat oikein innostaneet, joten päätin koittaa, auttasko ja auttoihan se. Plussana vielä se, että painoin sairaalasta tullessa 200 g vähemmän kuin ennen raskautta. Mulle tosi hyvä juttu, sillä kropassa on vielä esikoisen raskausaikojen läskitkin kannettavana (silloin en karpannu ja sitä painoa tuli...).

Karppausinfon keskustelufoorumilta muuten löydät raskaus ja karppaus -ketjun. ;)

Viimeksi muokattu:
ei välttämättä tarvitse lisätä hiilareita, syöntikertoja ehkä ihan hyvä lisätä.

karppofooorumin perhekarpaista löytyy hyvää keskustelua aiheesta.

Ei tarvii lisätä mitään, jos ei tunnu siltä, että tarvii lisätä. Omalla kokemuksella tuo vaihtelee pitkin poikin raskausaikaa. Yhteen väliin söin 4-5 kertaa päivässä, sitten taas tuli pitkä kausi, että eipä ollu nälkä, 3 kertaa päivässä riitti. :) Nälkää en nähnyt enkä hiilareita laskenut, mutta hyväkarpilla menin. Hedelmiä tosin en voinut syödä rd:stä johtuen, mutta marjoja söin. Viljat oli mulle myös rd:n takia ehdoton nou nou.

Niin ja mä en missään nimessä lisäis välipaloja, vaan jos jotain, niin ihan ateria. Lisäät lihapitoisen (öljykastikkeella) salaatin jne. "järkevää", jos jotain. Älä hedelmiä tyhjään mahaan ainakaan. Jälkiruoaksi, jos jotain.

Joku sanoi, että raskausaikana voi sokrut heitellä helpommin. Joo niin voi, mutta siks just ei niitä välipaloja sinne, vaan kunnon ateria, joka ei aiheuta piikkejä.

Viimeksi muokattu:
http://w ww.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus+%C3%84idin+v%C3%A4h%C3%A4hiilihydraattinen+ruokavalio+voi+tiet%C3%A4%C3%A4+pulskia+lapsia/1135265625876

tässä hieman tietoa

Yhteistyössä