Kärsin unihäiriöistä ja nukun yleensä yöni sohvalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunnustus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tunnustus

Vieras
Mies nukkuu normaalisti meidän parisängyssä, kun itse yritän koisia sohvalla.

Illalla ei vaan uni tule ja jos menen sänkyyn odottelemaan unentuloa, häiritsen miestäni, kun yritän lukea, tai täyttää ristikkoa. Sivun kääntelyn rapina ja valo häiritsevät miestä. Käytän kohtuu heikkotehoista otsalamppua ja yleensä olen selin mieheen päin, jotta valo ei niin paljoa häikäise. Mutta ratkaisin sitten tämän pulman siten, että menenkin sohvalle pötkölleen. Joskus uni tulee helpommin ja joskus se antaa odotella itseään. Viime yön unisaldo oli 2h, joista sekin likosin ihan hiessä ja näin painajaisunia. Kaameaa, ettei pysty nukkumaan koskaan kunnolla yön läpi, vaan heräilen ja sitten saatan olla keskellä yötä monta tuntia hereillä, kunnes vihdoin pääsen taas hetkeksi torkahtamaan. Kumma juttu, mutta heti kun pitäisi nousta, minua väsyttää ihan sikana, miksei se väsymys ole yöllä? Miksi väsymys tulee vasta aamuyön/aamun aikana? Eppaa! :(
Kärsin tästä tosi paljon ja se harmittaa, että miestä harmittaa se, ettei me nukuta enää samassa sängyssä. :(

Kannattaisi miettiä, mikä saa valvomaan. Älä tuijota tämän hetkisiä ongelmia ja sure miehesi mielipiteitä, vaan pengo oman ongelmasi ydintä. Tässäpä kyssäreiltä:
- oletko työssä ja millainen tilanne siellä on? Stressaako joku tietoisesti/ei tietoisesti?
- ulkoiletko riittävästi, koska liikunta rentouttaa- jos siis liikut muutamaa tuntia ennen levolle menemistä
- onko kotona asiat kunnossa? lapset menevät ajoissa nukkumaan ja saat omaa aikaa omille iltarutiineillesi?
- syötkö paljon ennen levolle menemistä? se ei kannata, koska liian täysi maha tietää kehnoja unia.
-onko kodissanne liian lämmintä, koska jos hikoilet ja näet painajaisia voi syy joskus olla liian kuumassa huonelämpötilassa ja huonosssa ilmanvaihdossa
- nökötätkö tietsikan ääressä pitkään? joillekin näyttöruudunv alo on sama akuin kirkasvalohoito ja lisää valvomista
- juotko kofeniinipitoisia, virkistäviä juomia tai käytät paljon sokeripitoisia tuotteita? ne lisäävät virkeyttä ja saavat ylikierroksille., jotkut vaan ovat herkkiä
- onko suvussasi huonounisuutta ? jos on, niin silloin voi miettiä apua lääkärin kautta

Meillä on erityislapsi, jonka kanssa asiat mättää ja aina saa olla huolissaan.

Ulkoilen paljon, kun meillä on koira jota lenkkeilytän.

En syö iltaisin raskaasti, pyrin syömään päivän syömiset klo 18 mennessä, mutta en silti yöllä koe, että olisin nälkäinen.

On mulla iltarutiineille reippaasti aikaa, vaikka meidän erityislapsi välillä valvoskeleekin myös

Minun mielestä meidän kodissa ei ole liian lämmin. Monesti joudun käyttämään lisäpeittoa, kun palelee yöllä. Tosin, öinen palelu johtuu varmasti osittain ainakin valvomisesta

Joskus nökötän kyllä tietokoneen ääressäkin ja kyllä olen tietoinen, että näyttötyöskentely on haitallista, joten välttelen sitäkin

Iltaisin en juo kofeiinia, enkä syö sokeria liiallisia määriä, olen karsinut sokerinkäyttöäkin, enkä syö karkkia, ja ruokakin on mahdollisimman vähähiilihydraattista

Suvussani on muitakin huonosti nukkuvia. Olen joskus saanut lääkäriltä nukkumisen avuksi Mirtazapinia ja minulla on myös ollut melatoniinit käytössä, 1tabl. ei riitä nukahtamisen avuksi ja 2tabl. tekee minulle oudon olon (se valvotti myös)

Kiitos vastauksestasi!

Yhteistyössä