käsityöihmiset auttakaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hiikka

Jäsen
09.03.2011
289
0
16
Uusimaa
"Luo Teddy-langalla 21 s ja neulo ensimmäinen krs oikein. Aloita sitten pintaneule tasona työn nurjalta puolelta 1.krs:lta ohjeen mukaan ja neulo molemmissa reunoissa 2 s:lla ainaoikeaa. Toista krs:a 1-2."
"Pintaneule tasona: 1.krs: (np) neulo kaikki s:t oikein. 2.krs: (op) neulo *1 n, 1 o*, toista *-* ja neulo lopuksi 1 n. Toista krs:a 1-2. "

eli suomeksi: luon 21 silmukkaa ja neulon ensimmäisen kerroksen oikein. mutta mitä sitten? mä en tajuu noista ohjeista niinku mitään :D tai siis et 1 nurin, 1 oikein, mut mitä toi toista tarkottaa? et koko rivi nurja, oikee, nurja, oikee jne... ja pitääkö joka rivin alkuun ja loppuun neuloo kaks oikein?

toisella kerroksella neullot kaikki oikein, kolmannella kerroksella aloitat pintaneuleen eli 1 nurin 1 oikein kokoajan vuorotellen ja lopuksi yksi nurin(tälle silmukalle ei siis oo paria), sitten taas neljännellä kerroksella kaikki oikein ja viidennellä taas tuota 1 nurin 1 oikein.

Siis toista tarkoittaa tuota 1 nurin, 1 oikein koko ajan vuorotellen.

Jokaisen rivin alussa ja lopussa aina 2 silmukkaa oikein.
1 kerros on nurjakerros jolloin neulot koko kerroksen oikein. Toinen kerros on työn oikeapuoli ja silloin neulot koko kerroksen (lukuunottamatta niitä 2 silmukkaa alussa ja lopussa) 1 oikein ja 1 nurin. Toistat näitä kahta kerrosta niin kauan kun ohjeessa sanotaan.

Eli 1 kerros kokoajan oikein.
2 kerros 1 oikein, 1 nurin, 1 oikein, 1 nrin jne koko kerros paitsi alussa ja lopussa 2 silmukkaa oikein.
3 kerros kokoajan oikeaa.
4 kerros kuten toinen kerros
5 kerros kuten eka ja kolmas kerros
jnejne

kiitti =) toi vaan kuulostaa niin hämärältä, et neulo ensin oikein ja aloita sitten pintaneule tasona, ku eiks se oo kuitenkin jo alotettu tolla ainaoikein rivillä? :D oon siis alotteleva neuloja, joskus ala-asteella saanut lapasen ilman peukaloa valmiiks ja nyt haluisinkin tehdä itelle ja lapsille lapasia =) tossa on tytölle yks lapanen tulossa, voisinkin siitäkin kysyy nyt valmiiks :D

eli peukalokohta tehdään näin, tän viel tajuun: Neulo peukalokohdan silmukat erivärisellä langanpätkällä.
Peukaloa varten tarvitaan n. 2/3 yhdellä puikolla olevasta silmukkamäärästä.
Peukalon oikea kohta on vasemman käden lapasessa toisella puikolla ja oikean käden lapasessa kolmannella puikolla.

mut mitäs tää sit tarkottaa? "Poista apulanka varovasti, niin että poimit samalla silmukat puikoille aukon ala- ja yläreunasta.
Poimi myös aukon päistä pari lisäsilmukkaa ettei työhön tule reikäkohtia." ton langan poistamisen vielä tajuun, mut miten aukon päistä poimitaan lisäsilmukoita?

entäs jos vaikkapa kaulahuivia tehdessä loppuu lanka? neulonko hetken kahdella langalla niin että se loppuva lanka vaan päättyy työn "sisään" vai miten se kannattaisi tehdä?

kiitos miljoonasti jos joku näihin vielä jaksaa vastata =)

mut mitäs tää sit tarkottaa? "Poista apulanka varovasti, niin että poimit samalla silmukat puikoille aukon ala- ja yläreunasta.
Poimi myös aukon päistä pari lisäsilmukkaa ettei työhön tule reikäkohtia." ton langan poistamisen vielä tajuun, mut miten aukon päistä poimitaan lisäsilmukoita?
mä luulen että sä tajuut tän sitte ku oot päässy tyssä tuonne asti, siitä reiän reunasta vaan otat simukoita.

entäs jos vaikkapa kaulahuivia tehdessä loppuu lanka? neulonko hetken kahdella langalla niin että se loppuva lanka vaan päättyy työn "sisään" vai miten se kannattaisi tehdä?

kiitos miljoonasti jos joku näihin vielä jaksaa vastata =)

minä oon tehny solmun ja parsinneulan kanssa sitten päätellyt nurjalle ne langan päät. mutta oon itekkin kiinnostunu kuulemaan oisko tuo tapa hyvä.

Kun olet poiminut peukalon kohdan silmukat puikoille otat vaan kummastakin reunasta yhden silmukan sellasesta kohdasta että silmään näyttää ettei tuu isompia reikiä.
Knitting thumb to mittens - YouTube kohdassa 1.33 eteenpäin poimitaan peukalon kohdan sivulta silmukoita.

Jos lanka loppuu kesken neuleen, neulo muutomia silmukoita kahdella langalla yhtäaikaa ja lopuksi kun neule on muuten valmis päättelet langanvaihdosta jääneet langanpäät neuleeseen piiloon.

- siitä tavallaan pystyosasta niiden ylä- ja alareunan välisestä rakosesta, just siksi ettei siihen jää reikää

- jos lanka ei ole kovin paksua, kudo jonkunmatkaa kahdella (muista seuraavalla kerroksella ettei tule vahingossa lisättyä silmukkamäärää) TAI jätät molempiin roikkopäät jotka päättelet kun muu työ on valmis.

Olethan tutustunut Käspaikka - Käsityö verkossa neulonta-osaston neuvoihin? Samoin Novita Oy - Etusivu on paljon hyviä vinkkejä aloittekijoille :)

[QUOTE="annika";24838135]

minä oon tehny solmun ja parsinneulan kanssa sitten päätellyt nurjalle ne langan päät. mutta oon itekkin kiinnostunu kuulemaan oisko tuo tapa hyvä.[/QUOTE]
Solmut ei ole koskaan hyvä tapa jatkaa lankaa koska solmukohdasta neule on heikompi ja siitä se sitten lähtee purkaantumaan kun solmu pettää.

Solmut ei ole koskaan hyvä tapa jatkaa lankaa koska solmukohdasta neule on heikompi ja siitä se sitten lähtee purkaantumaan kun solmu pettää.

Käspaikka - Käsityö verkossa - TEKNIIKKA JA RAKENNE - OIKEAKÄTINEN - LANGANPÄIDEN PÄÄTTÄMINEN

Ei koskaan solmuja valmiiseen neulokseen!
Miksi ei? Siksi että solmuilla on taipumus pulahtaa läpi neuloksesta ja ilmestyä työn oikealle puolle. Myöskin harvarakenteisessa neuloksessa solmu näkyy ikävästi.

paljon hyviä neuvoja, mm videokin ;)

"katkaise lanka, jätä n. 30 cm:n häntä, ja pujota lanka läpi jäljellä olevista silmukoista."

eli lanka neulaan, silmukoista läpi, kiristys ja sit päätellään nurjalle puolelle? vinkkejä päättelyyn...?

"Kavenna kunnes joka puikolla on 2 s.
Vedä lopuksi lanka kaikkien kahdeksan silmukan läpi."

entäs tää? katkastaanko lanka ja vedetään yks kerrallaan silmukoiden läpi? vai neulalla kaikki kahdeksan yhdellä kertaa?

entäs kaulahuivi, päätelläänkö se niin, että katkaistaan lanka ja vedetään silmukka kerrallaan läpi?

Yhteistyössä