Hae Anna.fi-sivustolta

Kastike perunasoseelle ja jauhelihapihveille

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä haloska, 24.10.2009.

1. haloska Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aion tehdä lapsille ruokaa. Nyt pohdin ja pohdin, mikä kastike on yllämainituille sopivaa kuin myös lapsille.

2. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos paistoit pihvit uunissa, niin siinä leivinpaperin päällä on kastikkeen perusosa, josta lähdet liikkeelle huomioon ottaen lasten mieltymykset.

Jos paistat pihvit pannulla, niin viimeisen pannullisen jälkeen pannulle vesi ja siitä jatkat.

Jos mitään ei ole mistä aloitat, niin aivan hyvin voit ottaa jonkin valmiskastikkeen ja tuunata sitä.

Mutta ensimmäiseksi pitäisi tietää, mitä on kaapissa, mistä lähteä liikkeelle.

3. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Sienikastike sopii hyvin jauhelihapihveille. Tai tarjoa pelkän puolukkasoseen kanssa, muusi ja jauheliha ei välttämättä kastiketta kaipaa.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tähän on nyt ihan yksinkertainen vastaus eli ruskea kastike. Kastikkeeseen mausteeksi hieman kunnollista sinappia.

5. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Ruskea kastike on hyvä lihapullille, ajatellen lapsiakin. Minä laittaisin kastikkeeseen taas ketsuppia.

6. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä ed. kanssa, ruskea kastike perunamuusille ja jauhelipihveille.

Minä laitan kastikkeeseen sekä sinappia (dijon) että ketsuppia ja vähän muutakin, esim. kurkkusalaattia, chilikastiketta ja tietenkin mausteita. Lapsia ajatellen maustamisessa voi olla hiukan varovaisempi, aikuisille voi maustaa rohkeammin. Tänään tein pitkästä aikaa makkarakastiketta ja perunamuusia. Ihan hyvää, vaikka täytyy tunnustaa, että olen vähän vieraantunut tästä ruuasta. Mutta perinneruokapäivänä voin tehdä, perunamuusia söin ison annoksen, mutta kastiketta ja makkaraa vain ihan vähän.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä laitan kastikkeeseen ketsuppia silloin, kun siihen tulee nakkeja.

8. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ja minä laitan aina ruskeaan kastikkeeseen ketsuppia ja vielä siirappiakin.

9. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Heh, mistähän minä nuo lihapullat olen keksinyt, kun ap kysyi jauhelihapihveistä.. :)

10. Fiia Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en ole vuosiin tehnyt kastiketta silloin kun on perunasosetta. En kyllä usein tee kokonaisille perunoillekaan. Minusta se ei ole tarpeen, turhia kaloreita vain. En ravintola-annoksestakaan yleensä kastiketta syö kuin sen mikä pakosta tulee mukaan. Taidan olla jotenkin vajaa ;).

11. Keltavuokko Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Myös minä olen vähentänyt kastikkeita radikaalisti. Yleensä liharuuassa on sen verran nestettä, että se käy sellaisenaan kastikkeeksi, ja jos lisukkeena on perunamuusia tai paistettuja perunoita, ne eivät minusta kaipaa kastiketta ollenkaan.

Jos joku välttämättä haluaa tehdä jauhelihapihveille kastiketta, jo mainittujen lisäksi myös jokin tomaattipohjainen voisi sopia hyvin, tässä tapauksessa tosin ei kovin tulisesti maustettu, kun syöjät ovat lapsia.

12. KasVisKaLa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ns perinteistä ruskeaa voi-vehnäjauhokastiketta en ole tehnyt vuosikausiin. Ei vaan nappaa.
    Komppaan täysin Fiiaa ja keltavuokkoa. "Kastikkeestaan kokki tunnetaan" ei siis pidä paikkaansa kohdallani, ; )

13. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt minun on sanottava mielipiteeni. En minä laita kastikkeeseen voita, öljyä, rasvaa ja saan kyllä todella hyviä kastikkeita. En käristä jauhoja, jos herkuttelen, niin laitan vähärasvaista ruokakermaa ja vettä. Eivät kastikkeet ole epäterveellisiä, jos ne tekee nykyaikaisesti.

14. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä, kastike on Ehdottomasti osa aterian kruunua.

15. KasVisKaLa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Juuei, on eroa kastikkeella ja kastikkeella. Terveellinen voi olla myös herkullista. Kerma ja voi/rasva eivät ole millään muotoa herkullisuuden tae. Öljyhän on terveellistä, pehmeää rasvaa, edellytyksenä tietysti öljyn laatu.
    Se, joka osaa tehdä maistuvaa ilman kermaa/kermakkeita, se vasta taitava on, ; )

Mutta "no", olen eri mieltä aterian kruunusta. En erityisesti kaipaa kastiketta, enkä koe jääväni mistään paitsi jos esimerkiksi liha-aterialla ei kastiketta ole.

16. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä ollaan kastikekansalaisia :) Harvoin tosin kastikkeet tehdään käristämällä voit ja jauhot, ruskea kastike muutaman kerran vuodessa. Mutta minä pidän kovasti siitä, että pihvin päällä on se kastike.

17. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Nämä ovat nyt niitä mielipiteitä ja jokainen tietysti tekee niin kuin haluaa. Minulla vain on niin vahva näkemys kastikkeista ja kyllä minä sitten voin pitää itseäni taitavana, kun kastikkeeseen ei vaadita välttämättä kermaa, mutta paistiliemi tai sienet, sipuli, jotakin pitää olla perusmakuna. Niin, eiköhän se pihvi ole se kruunu, mutta kastike kuuluu siihen ateriaan:)

18. Fiia Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä kenellekin on aterian kruunu. Minulle sellaiseksi ovat nousseet erilaiset kasvislisäkkeet tai usein niistä kasvisjutuista on tullut pääruoka ja lihat, kalat yms. ovat lisäke.

19. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo on muuten terveellinen tapa. Minä olen vasta tämän palstan myötä oppinut arvostamaan uunijuureksia, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Yleensäkin uuni kannattaa ladata täyteen, jos siellä mein jotakin valmistaa, onhan siellä hyllyjä ja pohja:)

20. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sitten muuten kun tajusin lisätä kastikkeeseen hapon, niin aloin onnistumaan niissä. Suurustus tärkkelyksillä.

21. KasVisKaLa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Taas komppaan Fiiaa, : )
    Kalta, lihat ja muut proteiinit ovat minullakin nykyisen lautasmallin mukaisesti lisukkeita.
    Virallisten suositusten mukaisestihan ateriasta puolet tulee olla kasviksia.

22. KasVisKaLa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kalta?
    Kalat.
    Jos joku ei jummarra.

23. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, no minä nostan itsetuntoani itsetehdyillä kastikkeilla, se on minun kulinaristisen hetken kohokohta ja minun elämäni ilo, mutta niinhän sitä sanotaankin, että hullulla on halvat huvit:)

24. haloska Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kaikista vastauksista. Eilen tarjosin ko ruokaa lapsiperheelle. En tehnyt kastiketta lainkaan. Tarjolla oli lisäksi mm. puolukkahyytelöä, ketsupia, sipulikurkkusalaattia(etikka) ja raejuustoa. Lapset halusivat ketsupia ja aikuiset noita muita lisukkeita. Kaikille maistui pöydän antimet hyvin.

25. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jauhelihapihvien ja -pullien kanssa en ole tehnyt kastiketta vuosikymmeniin (tai olen varmaan tehnyt pyynnöstä), ainoa on tuo makkarakastike jota teen kerran tai pari vuodessa "Suomiruoka-päivänä". Makkarakastike on hyvää jos on hyvää makkaraa, vaikka jotain suomalaista. Mutta kun ei ole niin sitten ollaan ilman tai tehdään jostakin korvikkeesta, joka ei sitten maistukaan :(.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri