Kasvain aivolisäkkeessä + vauvahaave

  • Viestiketjun aloittaja Äidiksi?
  • Ensimmäinen viesti
Äidiksi?
Minulla löydettiin kasvain aivolisäkkeestä. Kasvainta ei poisteta leikkaamalla, mutta en saisi nyt tulla raskaaksikaan, kun kasvain voi alkaa suurentua?

Onko kenelläkään kokemusta? En haluaisi heittää vauvahaaveita narikkaan.
 
Äidiksi?
Alkuperäinen kirjoittaja Äidiksi?;11027931:
Minulla löydettiin kasvain aivolisäkkeestä. Kasvainta ei poisteta leikkaamalla, mutta en saisi nyt tulla raskaaksikaan, kun kasvain voi alkaa suurentua?

Onko kenelläkään kokemusta? En haluaisi heittää vauvahaaveita narikkaan.

Kenellekään edes epäilyä kasvaimesta ollut?
 
lähihoitaja
Saatko lääkitystä kasvaimeen? Tiedetäänkö onko kyseessä hyvän- vai pahanlaatuinen kasvain? Oletko saanut ennustetta tai ohjeita seurannasta? Jos lääkäri on sanonut ettet saa tulla raskaaksi niin ei kannata uhmata sitä käskyä ainakaan vielä, sillä riippuen kasvaimen tyypistä ym. hormonaalinen muutos voi villitä kasvaimen kasvua. Tämä on vain arvelua vaikka minulla onkin terveydenhoitoalan koulutus, en kuitenkaan ole lääkäri. Neuvon kuitenkin tarkkailemaan tilannetta ja odottamaan kun tutkimuksissa selviää lisää tilanteesta, voihan olla että saat myöhemmin luvan tulla raskaaksi. Omaa terveyttään ei kuitenkaan kannata uhrata vauvahaaveiden vuoksi jos riskinä voi olla jopa kuolema.
 
Äidiksi?
Alkuperäinen kirjoittaja lähihoitaja;11030318:
Saatko lääkitystä kasvaimeen? Tiedetäänkö onko kyseessä hyvän- vai pahanlaatuinen kasvain? Oletko saanut ennustetta tai ohjeita seurannasta? Jos lääkäri on sanonut ettet saa tulla raskaaksi niin ei kannata uhmata sitä käskyä ainakaan vielä, sillä riippuen kasvaimen tyypistä ym. hormonaalinen muutos voi villitä kasvaimen kasvua. Tämä on vain arvelua vaikka minulla onkin terveydenhoitoalan koulutus, en kuitenkaan ole lääkäri. Neuvon kuitenkin tarkkailemaan tilannetta ja odottamaan kun tutkimuksissa selviää lisää tilanteesta, voihan olla että saat myöhemmin luvan tulla raskaaksi. Omaa terveyttään ei kuitenkaan kannata uhrata vauvahaaveiden vuoksi jos riskinä voi olla jopa kuolema.

Hyvänlaatuinen, epäilyä onko toimimaton vai prolaktinooma. Ollaan vaan seurannassa, eli mitään ei tapahdu :( Lääkitys on, alussa oli verikokeissa käyntiä ym. mutta nyt ei mitään... Masentaa.
 
sanna..
Alkuperäinen kirjoittaja Äidiksi?;11032654:
Hyvänlaatuinen, epäilyä onko toimimaton vai prolaktinooma. Ollaan vaan seurannassa, eli mitään ei tapahdu :( Lääkitys on, alussa oli verikokeissa käyntiä ym. mutta nyt ei mitään... Masentaa.

Miten sinulla tuo todettiin, mitkä hormonikokeet paljastivat? Onko sinulla mikä arvo fhs- hormonille? Itse olen menossa endokrinologille myös kun hormonitoiminta on aivan sekaisin (fhs, kilpirauhanen, kortisoli nämä mitattu verikokeilla nyt).
 
Äidiksi?
Miten sinulla tuo todettiin, mitkä hormonikokeet paljastivat? Onko sinulla mikä arvo fhs- hormonille? Itse olen menossa endokrinologille myös kun hormonitoiminta on aivan sekaisin (fhs, kilpirauhanen, kortisoli nämä mitattu verikokeilla nyt).

En ole lapsettomuushoidoissa tms. käynyt, ihan tulevaisuus pelottaa, jos en lapsia saakaan tämän takia :/
FHS:ää ei ole mitattu edes :O
Prolaktiini oli melkein 3000, kun normaaliraja on jotain 290-490. Menkat puuttuivat ja itse syytin kilpirauhasta. Kilpparikokeet rajojen sisällä, tosin T4V-arvo ollut aivan normaalirajojen matalalla puolella, joka kilpirauhas.infon mukaan on oikeastaan vajaatoimintaa. Joskus TSH ollut 2.9 (ulkomaisen yläraja 2.5, Suomessa muistaakseni 4) joten olen kyllä oireillut kilpparivajiksen tavoin.

Lääkityksen aloittamisen jälkeen myös kilppariarvot olleet enemmän normaalit -ainakin TSH:n osalta.

Tk:sta sain lähetteen magneettikuvaukseen, jossa kasvain löytyi.

Miten sun verikokeen arvot, ovatko normaalit vai onko heittelyä?
 
Viimeksi muokattu:
Sanna..
Alkuperäinen kirjoittaja Äidiksi?;11046162:
En ole lapsettomuushoidoissa tms. käynyt, ihan tulevaisuus pelottaa, jos en lapsia saakaan tämän takia :/
FHS:ää ei ole mitattu edes :O
Prolaktiini oli melkein 3000, kun normaaliraja on jotain 290-490. Menkat puuttuivat ja itse syytin kilpirauhasta. Kilpparikokeet rajojen sisällä, tosin T4V-arvo ollut aivan normaalirajojen matalalla puolella, joka kilpirauhas.infon mukaan on oikeastaan vajaatoimintaa. Joskus TSH ollut 2.9 (ulkomaisen yläraja 2.5, Suomessa muistaakseni 4) joten olen kyllä oireillut kilpparivajiksen tavoin.

Lääkityksen aloittamisen jälkeen myös kilppariarvot olleet enemmän normaalit -ainakin TSH:n osalta.

Tk:sta sain lähetteen magneettikuvaukseen, jossa kasvain löytyi.

Miten sun verikokeen arvot, ovatko normaalit vai onko heittelyä?
Minulla on T4V arvo nyt 10.2, viimekesänä oli 18 (viitearvot 10-21), eli laskenut tosi reippaasti. Kortisoli huitelee taas reippaasti yli viiterajojen ja tuo fsh arvo on lähellä 0. Noin matala arvo on yleensä aivolisäkkeen vajaatoiminnassa tai sitten joku synnyinen häiriö. Menkat mulla kuitenkin alkanut normaalisti 15 vuotiaana. Nyt olen 35v. Työterveyslääkäri ei osannut sanoa muutakuin että nämä hormonit on ainakin pielessä ja pisti lähetteen endokrinologille. Sitä tässä nyt odotan, joulukuun puolivälissä aika. En minäkään lapsettomuushoidoissa ole käynyt, mutta fsh kun on noin alhainen niin tuskin lapsia tulen saamaankaan. Nyt alkoi pelottamaan sitten tuo kasvain juttu, vaikka yleensä ovat hyvänlaatuisia.
Onko sinulla ollut näköoireita tai päänsärkyjä tuon vuoksi? Minulla on on, mutta olen laittanut ne stressin ja migreenin piikkiin. Nyt mietin että mistäköhän ne sitten johtuvatkaan.
Miten sulla nyt hoidetaan, hormonilääkityksellä? Vai leikataanko kasvain?
 
Äidiksi?
Minulla on T4V arvo nyt 10.2, viimekesänä oli 18 (viitearvot 10-21), eli laskenut tosi reippaasti. Kortisoli huitelee taas reippaasti yli viiterajojen ja tuo fsh arvo on lähellä 0. Noin matala arvo on yleensä aivolisäkkeen vajaatoiminnassa tai sitten joku synnyinen häiriö. Menkat mulla kuitenkin alkanut normaalisti 15 vuotiaana. Nyt olen 35v. Työterveyslääkäri ei osannut sanoa muutakuin että nämä hormonit on ainakin pielessä ja pisti lähetteen endokrinologille. Sitä tässä nyt odotan, joulukuun puolivälissä aika. En minäkään lapsettomuushoidoissa ole käynyt, mutta fsh kun on noin alhainen niin tuskin lapsia tulen saamaankaan. Nyt alkoi pelottamaan sitten tuo kasvain juttu, vaikka yleensä ovat hyvänlaatuisia.
Onko sinulla ollut näköoireita tai päänsärkyjä tuon vuoksi? Minulla on on, mutta olen laittanut ne stressin ja migreenin piikkiin. Nyt mietin että mistäköhän ne sitten johtuvatkaan.
Miten sulla nyt hoidetaan, hormonilääkityksellä? Vai leikataanko kasvain?


Tuota, haluaisitko kirjoittaa ihan sähköpostia? Olisi mukava jutella jonkun kanssa, jolla on samoja juttuja läpikäytävänä kuin itsellä. Tuttavapiirissä kun ei juttukavereita tähän asiaan ole... Mun maili on freisssi@hotmail.com

Mulla ei ole ollut näköoireita ja magneettikuvista nähtiin, ettei kasvain paina näköhermoja. Jos kasvain kasvaa siihen suuntaan, se voi painaa ja näkö heittelee. Ainoa tietämäni tapaus myös alkoi oman perheensä mielestä olla sekava (kasvain painoi näköhermoa).
Lääkitys on käsittääkseni aina ensimmäinen toimenpide, sillä mun menkat ainakin alkoi takaisin säännöllisiksi. Mun lääkityksen tarkoitus on pienentää prolaktiinin arvoa ja ilmeisesti toivotaan myös kasvaimen pienenemistä.

Se on hieno juttu, että olet saanut lähetteen! Onko aika vain lääkärille vai oletko menossa myös magneettikuvaukseen?
 
Viimeksi muokattu:
Sanna..
Alkuperäinen kirjoittaja Äidiksi?;11046591:
Niin, s-postiosoitteessa on todellakin 3 ässää :)

Ok, voin laittaa sähköpostia! Tästä asiasta ei tunnu löytyvän hirveästi keskusteluja netistäkään ja mielessä pyörii tosiaan kaikenlaista kun en ole lääkäriin vielä päässyt!
 
Äidiksi?
Ok, voin laittaa sähköpostia! Tästä asiasta ei tunnu löytyvän hirveästi keskusteluja netistäkään ja mielessä pyörii tosiaan kaikenlaista kun en ole lääkäriin vielä päässyt!
Ok, jään odottamaan viestiäsi :)

Tästä aiheesta löytyy netistä vähän aktiivisia keskusteluja, ja vielä harvemmin löytyy keskustelukumppania. Asia on kuitenkin henk.koht. eikä kaikki pysty olemaan kuuntelija/ymmärtäjä roolissa...

Joten täältäkin olisi mukava lukea kohtaloita!
 
Viimeksi muokattu:
testosteroni...
Onko muilla ollut muita hormonaalisia häiriöitä?

Mulla ilmeisesti testosteronia liikaa, kun "viikset" kasvaa ja napaan tulee tumma paksu karva kasvamaan :( Karvaa myös kasvaa mielestäni liikaa ja on tummaa.

Finnejä on naamassa kuin pahan teini-iän aikaan... :(
 
kasvain sanoin kasvain
mulla aivolisäkkeessä pieni hyvälaatunen kasvain. prolaktiinitasot oli joitain tuhansia, todettiin muutama vuosi sitten. söin kerran viikossa dostinex -nimistä lääkettä. sillä saatiin arvo laskemaan ja samoin kasvain pieneni alle sentin kokoiseksi. nyt 03/2012 sain poikavauvan. raskautumisessa ei ollut ongelmaa, enne tätä oli yksi keskenmeno ja 3kk sen jälkeen olin jo uudestaan raskaana. nyt vielä imetän ja haluaisin lopettaa imetyksen, että pääsisin taas pään magneettikuvaan ja verikokeisiin tarkastamaan tilanteen, onko raskaus mahdollisesti suurentanu kasvainta. mutta en itse pidä tätä vakavana asiana. mikäli kasvain kasvaa, syön lääkkeitä (joista ei sivuvaikutuksia), joilla se pienenee. kuvaukset parin vuoden välein. ei ole siis käsittäkseni mikään ärhäkkä tms, on hyvälaatunen. eli on lähinnä vaan seurattava asia. kuulostaa pahemmalta kuin on. enkä ole asiasta esim. vanhemmilleni kertonut, etteivät huolestuisi turhaan.
 

Yhteistyössä