Kasvisruokavinkkejä ja hyviä kermaviilikastikkeita?

Minttuhirviö

Aktiivinen jäsen
29.11.2007
4 079
0
36
Niin eli olisiko jollakin?
Olen tässä vähentelemässä lihansyöntiä vaikka en lopettelemassa ja jotain ihania kasvisruokaohjeita kaipailisin. Löytyisihän noita googlettamallakin mutta oletan että täältä saa parempia ohjeita, jo kokeiltuja ja hyväksi havaittuja :)
Soijan ja tofun käyttöä en ole harkinnut, kannattaako?
Entä hyviä kermaviilikastikkeita esim kasvispihveille jne?

Tässä ihana ohje joka on julkaistu Me-lehdessä:
Maman punainen currypata (4-6 annosta)

3 perunaa
4 salottisipulia
4 valkosipulinkynttä
pala tuoretta inkivääriä
1 paprika
1 pieni kukkakaali
2-4 tomaattia
1 pkt (300 g) kiinteää tofua
1 sitruunaruoho
1 ruukku korianteria
1 ruukku basilikaa
2 rkl (kylmäpuristettua) rypsiöljyä
1-2 rkl soijakastiketta
1 kasvisliemikuutio
½ tl kokonaisia mustapippureita
½ tl jauhettua kanelia
1 prk (165 ml) kookosmaitoa
1-2 ruokalusikallista punaista currytahnaa
suolaa

Huuhtele kasvikset. Kuori perunat, salottisipulit, valkosipulinkynnet ja inkivääri. Paloittele perunat ja silppua sipulit ja inkivääri. Halkaise paprika, poista siemenet ja paloittele puolikkaat. Paloittele kukkakaali ja leikkaa tomaatit lohkoiksi sekä kuutioi tofu. Hienonna sitruunaruoho ja silppua yrtit.

Lorauta rypsiöljyä ja soijakastiketta wokkiin tai paistokasariin ja paista tofukuutiot kauniin ruskeiksi. Siirrä lautaselle odottamaan.

Lisää loraus öljyä ja kuullota inkivääri ja valkosipulisilput. Murenna kasvisliemikuutio joukkoon. Lisää peruna-, paprika- ja kukkakaalipalat ja paista 5-10 minuuttia säännöllisesti höyhentäen. Lisää tarvittaessa pieni määrä vettä. Lisää sipuli- ja sitruunaruohosilput sekä puolet korianteri- ja basilikasilpuista, mustapippurit ja kaneli. Jatka kypsentämistä noin 5 minuuttia. Lisää currytahna ja kookosmaito kevyesti sekoittaen ja anna hautua alhaisella lämmöllä 15-20 minuuttia. Lisää tofukuutiot ja loput yrttisilpusta joukkoon kypsentämisen loppuvaiheessa. Maista ja mausta tarvittaessa suolalla.

(Minä tein tätä ilman sitruunaruohoa, inkiväärin ja valkosipulin otin purkista ja korianteri & basilika oli kuivattuina)

Aivan ihana linssikeiton ohje:

Kreetalainen linssikeitto

200 g vihreitä (punaisia) kuorellisia linssejä
1 litra vettä
2-3 viipaloitua tai suikaloitua porkkanaa
1-2 hienonnettua sipulia
2-3 hiennonnettua valkosipulinkynttä
1 rkl tomaattipyreetä
1/2 - 1 dl oliiviöljyä
2 laakerinlehteä
(1 liemikuutio) tai suolaa, koska liemikuutiossa on lisäaineita
hienonnettua persiljaa
½ dl punaviinietikkaa

Huuhdo linssit hyvin ja liota niitä puolisen tuntia. Keitä niitä vedessä 10-20 minuuttia. Punaiset linssit kypsyvät nopeammin kuin vihreät linssit. Lisää loput aineet punaviinietikkaa lukuunottamatta ja hauduta vielä ½ tuntia. Lisää vettä tarvittaessa. Jos haluat keitosta hapahkoa, lisää viinietikka. Voit käyttää myös sitruunaa.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Minä en tee koskaan kermaviilikastikkeita mutta sen sijaan teen kylmiä kastikkeita soijajogurttiin. Yksinkertaisimmillaan se on soijajogurttia joka on maustettu suolalla ja kuivatulla mintulla. Ihanaa makua tulee myös tuoreilla yrteillä tai tzatzikin ohjeella.

Soijaa, tofua, papuja, herneitä, pähkinöitä, siemeniä tai linssejä kannattaa ehdottomasti ottaa ruokavalioon mukaan jotta turvaat proteiinin saannin.

ETNO kasviskeittokirja tai Tuija Ruuskan Aurinkomaa -lapsiperheen kasviskeittokirja tai saman tekijän Kasviskarnevaalit. Olen itse innokas kasviskokkaaja, mutta mulla ei ole ohjeita lainkaan koneella vaan ihan vanhanaikaisesti vihkoon kirjoitettuna tai kansiossa.

Nuo kaikki mainitut kirjat ovat hyviä, olen itse tehnyt niistä kaikenlaista ja hyvin on onnistunut. Aurinkomaassa kerrotaan kasvisruokailusta sekä raaka-aineista ohjeiden lomassa ja ohjeet ovat sellaisia perusohjeita, hyviä varsinkin jos aloittelee kasvisruokailua. Kahdessa muussa kirjassa on eksoottisempia ohjeita, mikäli ne sinua kiinnostavat.

Mukavia kokeiluja!

Yhteistyössä