Mitään ihan tarkkaa ohjetta määrineen ei ole antaa, mutta vinkkejä
*käytä aina perunaa hiukan, antaa paremman (mehevämmän?) koostumuksen keitolle
*sekoita mielikasviksiasi, itse käytän mieluusti sipulia, porkkanaa, hiukan selleriä tai palsternakkaa, kukka- ja parsakaalia... vain mielikuvitus on rajana
*käytän nesteenä kasvisliemikuutiota
*lisämausteeksi valmiiseen keittoon yrttejä (tureet aina tietysti parempia, kuivatutkin kelpaavat), loraus kermaa tai kevyenä vaihtoehtona nokare maustettua sulatejuustoa
*jos jaksaa nähdä vaivan että raastaa ainekset raastimen karkealla terällä ennen keittämistä, niin soppa on tuotapikaa jo kypsä!
Minä lorautan soseutusvaiheessa aina hieman vissyä. Tulee sellaseksi kuohkeeksi eikä tarvitse kermaa tai juustoa lisätä. Kevyempi versio siis, mutta mielestäni aivan yhtä hyvää!
Hei!
Tein just tällä viikolla ekaa kertaa sosekeittoa, ja vaikka itse sanonkin tuli tosi hyvää.
Kasvisliemikuutio ja vettä, sekaan perunoita, porkkanoita ja pala keltaista paprikaa. Soseutuksen jälkeen hieman kermaa sekaan ja itse laitoin vielä 5 siivuu cheddarjuustoa
Pojatkin söivät isot annokset.
itse teen usein ihan vaan perunoista ja porkkanoista, kun niitä aina kotona. Tulee tosi hyvä. Lisään joukkoon myös sulatejuustoa. Helppoa, edullista ja hyvää arkiruokaa. Teen paljon kerralla ja pakastan. Sitten laiskoina päivinä on ihana kaivaa esille ja lämmittää!!
Ja sitten kun on muitakin kasviksia, laitan niitä. esim purjoa, parsaa.
1. Keitä sekavihannekset kasvisliemessä kypsiksi.
2. Soseuta ne sauvasekoittimella.
3. Lisää sulatejuusto ja suola.
Kasvissosekeitto
1/2 l vettä tai kasvislientä
2 perunaa
1 porkkana
pala kukkakaalia
1 purjo
ripaus currya
1/2 tl paprikajauhetta
170 g valkosipulituorejuustoa
(yrttisuolaa)
1. Kuori ja paloittele kasvikset ja kypsennä ne pehmeiksi kasvisliemessä.
2. Valuta kasvikset, mutta säästä keitinliemi.
3. Soseuta kasvikset monitoimikoneessa ja lisää keitinliemi niin, että saat sopivan paksun sosekeiton. Kaada keitto takaisin kattilaan, lisää tuorejuusto ja mausteet.
4. Kuumenna kiehumispisteeseen.
5. Koristele keitto herneenversoilla ja porkkanasta perunankuorimaveitsellä leikatuilla ohuilla suikaleilla.
6. Vaihda kasviksia ja keitto maistuu aina uudelta. Esimerkiksi tuoreesta punajuuresta saa ihanan ja värikkään sosekeiton.
Kasvisosekeitto
1 l vettä
1,5 kasvisliemikuutiota
3-4 perunaa
3 porkkanaa
1 palsternakka
1 purjo
1 purkki juustoa (esim. Bel-ami)
1. Kasvikset kuoritaan ja raastetaan.
2. Kiehuvaan veteen laitetaan liemikuutiot ja kasvikset.
3. Keitetään kypsäksi ja hienonnetaan sauvasekoittimella.
4. Tarkistetaan maku.
5. Lisätään persiljaa.
6. Lopuksi lisätään juusto.