Kasvissyöjäksikö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täti hopea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Täti hopea

Jäsen
15.02.2007
61
0
6
Kiinnostaisi kovasti ainakin jollain tavoin vältellä tietynlaista lihaa. Jos ei nyt täysin kasvis-kala-linjalle, niin jos alkaisi syömään lisäksi vaikka riistaa (saamme sitä helposti). Inhottaa jotenkin, kun esim. lehmiä seisotetaan koko talvi navetassa ja kanoja ahdetaan pieniin häkkeihin. Sianliha on muuten vaan tökkinyt jo varmaan kymmenen vuotta.

Kuinkahan hankalaa kasvissyöjäksi ryhtyminen oikeastaan on. Mitä te kasvissyöjät syötte päivittäin? Eikö ruokavaliossa pidä kuitenkin huolehtia tavallista enemmän tietyistä asioista. Mikä on kaikkein tärkeintä? Ehkä on parempi edetä pienin askelin ja alkaa vaikka kokeilla uusia kasvisruokia. Kuulisin mielelläni kokemuksia tämän tiimoilta.

Mä luovuin lihasta vajaat 2 vuotta sitten, tosin syön kalaa edelleen. Itse lihan poisjättäminen ei ole mikään ongelma, jos siis edelleen syö kalaa, munia ja maitotaloustuotteita. Rautaa saa linsseistä enemmän kuin lihasta, joten senkään puolesta ei pitäisi tulla ongelmia. Jos haluat tietää, mitä meillä syödään, visiteeraa mun kotisivuilla osoitteessa
http://www.saunalahti.fi/~lammas/
ja valitse sieltä kohta "Ruoka".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:06 Keittiönoita kirjoitti:
Mä luovuin lihasta vajaat 2 vuotta sitten, tosin syön kalaa edelleen. Itse lihan poisjättäminen ei ole mikään ongelma, jos siis edelleen syö kalaa, munia ja maitotaloustuotteita. Rautaa saa linsseistä enemmän kuin lihasta, joten senkään puolesta ei pitäisi tulla ongelmia. Jos haluat tietää, mitä meillä syödään, visiteeraa mun kotisivuilla osoitteessa
http://www.saunalahti.fi/~lammas/
ja valitse sieltä kohta "Ruoka".

Kiitos, nopeasti vilkaistuna ihania ohjeita. Vierailen ehkä useamminkin sivuillasi :) .

Minä olen ollut kasvis-kalalinjalla kohta 10 vuotta. Alkujaan lopetin lihan ja kanan syömisen juuri eettisistä syistä, nykyään en lihaa edes kaipaa ja painokin on vuosien varrella pudonnut pienempiin lukemiin.

Perhe on kasvanut tässä matkan varrella kahdella lapsella ja miehellä, ja he kaikki syövät kyllä lihaa. Päivittäin kokkaan siis useimmiten kaksi ruokaa, mutta en koe sitä työlääksi koska esim. keitot teen niin että ennen jauhelihan/nakkien/makkaran tms lisäämistä siirrän itselleni syrjään lihattoman version, ja samoin toimin jos teen esim. kanakastiketta tms; ensin itselle sivuun pelkkä kastikkeen "juuri", ja sitten sekaan kanat. Tämä homma toimii lähes kaiken ruuan kanssa: risottojen, kastikkeiden, keittojen jne. Lisäksi meillä syödään useasti viikossa kalaa, joten siinä teen vaan yhden ruuan.

Toki jos jättää kalankin pois niin kannattaa huolehtia riittävästä proteiinin saannista, mutta jos kalan pitää ruokavaliossa ja käyttää sitä paljon, tyydyttyy varmasti myös tuo tarve.

Tätä elämäntapaa voin kyllä minä suositella, itselleni ainakin sopii, jo siitäkin syystä että aterioiden jälkeen välttyy siltä "ähky-tunku-ololta", ja omatuntokin on vähän puhtaampi kuin jos söisin lihaa.

Meillä loppui miehen kanssa lihan popsiminen 10v sitten. Esikoista odottaessa aloin syödä kalaa ja seuraavaa odottaessa kanaa, kuten mieskin. Eli punainen liha on nyt listalta pois ja varmasti tulee olemaankin. Nykyisin syynä on oikeastaan terveellisyys- ja makusyyt enemmän kuin ideologia. Broilereillahan ne oltavat on aika karut ja välillä mietityttää kuitenkin...
Mitenkään vaikeaksi emme ole tätä milloinkaan kokeneet ja nykyisin niin moni elää ilman lihaa, että se huomioidaankin jo paikassa kuin paikassa.
Lapset ovat lihaa syöneet koko ajan, koska minusta meillä ei ole oikeutta päättää, etteivät sitä söisi. Miettivät sitten aikanaan itse ja siihen saakka menevät valtavirran mukana. Eli päiväkodissa ja koulussa syövät kuin muutkin, mutta erikseen ei heille liharuokia kotona tehdä. Joskus jotakin eineslihapullaa tms tietysti saattaa olla.
Suosittelen ihan kumpaakin, vähälihaista ja kokonaan lihatontakin elämää =)

multa jäin liha "vahingossa" pois kun vietin pidemmän jakson ulkomailla, jossa en oikein uskaltanut syödä lihaa (kehitysmaasta kyse). kotiin palattua kynnys lihan syömiseen oli yllättävän suuri, joten en sitten koskaan enää sitä aloittanut. tuosta on nyt 8 vuotta aikaa.

aika pian huomasin, että kasvis-kala-maito-muna-ruokavalio on mulle just passeli, voin paljon entistä paremmin. eikä ekologisuus ja "maailma pelastuu"-hörhöilykään oo mulle ihan vierasta. :D

mun ei ole kauheesti tarvinnut miettiä mitä syön, kun ruokavaliossa on kuitenkin kalaa, munia ja maitotuotteita. mitään ravintolisiä en ole koskaan syönyt, kolme raskautta ja imetystä on mennyt hyvin ja terveenä olen pysynyt.

meillä muu perhe on sekasyöjiä, joten ruuanlaittoa pitää vähän miettiä. tosi pian kyllä siitäkin tulee rutiini. koitan tehdä paljon sellaisia ruokia, joista saa vähällä vaivalla liha- ja kasvisversion. esim teen keittopohjan ja lisään toiseen kattilaan jauheliham ja toiseen vaikka kikherneitä. makaronilaatikot ja kiusaukset tulee samalla vaivalla tehtyä kaksi satsia ja kiertoilmauunissa ne voi paistaakin yhtäaikaa.

meillä syödään paljon kalaa, koska se on perheen "yhteinen" ruoka. myös sosekeitot ja uunipuurot on meillä suosiossa. vaihtelevasti mä teen sitten itselleni papuja, linssejä tai soijarouhetta sisältäviä ruokia. tällä hetkellä painopisteenä on helppous, koska perheessä on pieni vauva.

niin rutiinia tästä on tullu, etten enää muuten osais elääkään. kiireisille päiville kaupasta löytyy nykyään jo kiitettävästi kasvissyöjälle sopivia eineksiä ja puolivalmisteitakin, vaikka niitä kyllä harvemmin tulee isoon perheeseen ostettua.

sun kannattaa varmaan edetä pikkuhiljaa tuossa ruokavalion muutoksessa, opettelet ensin tekemään joitain kasvisruokia ja jätä hiljalleen sitä lihaa vähemmälle/pois. ei liian monta muutosta kerralla, ettei ala ahdistaa. ja kuulostelet itseäsi ja vointiasi, mikä on sulle sopivin ruokavalio.

Kiitos paljon vastauksista. Kalaa olemme alkaneet muutenkin syömään enemmän, täytyy varmaan lisätä vaikka niin, että söisimme kolmenakin päivänä viikossa, nykyään syödään 1-2 kertaa viikossa. Mieskin olisi tavallaan innokas, ainoa mikä oikeastaan miestä ja minuakin mietittyttää on joku grillimakkara kesällä tai vastaava erikoisherkku (pizza, pihvi). Lapsille varmaan tarjottaisiin edelleen ihan tavallista sekaruokaa, tosin heillekin voisi kasvisruokaa alkaa välillä tarjoamaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 15:12 Täti hopea kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista. Kalaa olemme alkaneet muutenkin syömään enemmän, täytyy varmaan lisätä vaikka niin, että söisimme kolmenakin päivänä viikossa, nykyään syödään 1-2 kertaa viikossa. Mieskin olisi tavallaan innokas, ainoa mikä oikeastaan miestä ja minuakin mietittyttää on joku grillimakkara kesällä tai vastaava erikoisherkku (pizza, pihvi). Lapsille varmaan tarjottaisiin edelleen ihan tavallista sekaruokaa, tosin heillekin voisi kasvisruokaa alkaa välillä tarjoamaan.

No kesällä grilliin maissia ja muuta kasvista tai soijamakkaraa, joista itse en kyllä ole löytänyt suuhun sopivaa. Meidän tapauksessa, kun broileria syömme, niin kalkkunamakkara ollaan valittu =) Maistuu niin oikealle makkaralle, että oikein hirvittää :D

Kasvikset, maissi, paprika, herkkusienet jne. on ihania grilliruokia. Ja kalaa ja soijanakkejahan voi myös grillata.

Pizzasta saa herkullista myös ilman lihaa, esim. tonnikalalla, artisokilla, paprikalla, laadukkailla juustoilla...

Yhteistyössä