Hae Anna.fi-sivustolta

kasvojen turvotus pois

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä entinen lommoposki, 11.08.2007.

1. entinen lommoposki Vierailija

Vinkkejä kasvojen turvotuksen poistamiseen? Minulla on jatkuvasti todella pöhöttynyt olo, ja kasvot ovat todella pulloposkiset vaikka normaalisti luihut. Mistähän johtuu ja mikä avuksi? Suolankäyttöäkin olen vähentänyt, ei tunnu toimivan.

2. Din_a Vierailija

Oletko vähentänyt myös sokerin käyttöä? Sokeri turvottaa myös. Sängyn päätyä voi myös korottaa, sekin vähentää aamun turvotusta.Makari kannattaa myöspitää viileänä, että helteen aiheuttama turvotus ehtii nukkuessa laskea. Itselleni tuli nimenomaan poskiin turvotusta siitä, että narskuttelin öisin hampaitani. Tätä en itse tiennyt, mutta hammaslääkäri huomasi asian. Kun sain purukiskot, hävisi turvotuskin samoin tein.
    Myös pitkään jatkunut stressi voi aiheuttaa kasvoihin turvotusta, nimenomaan sylkirauhasten kohdalle leukaluun takaosaan. Tiedän monia, jotka stressaavat sosiaalisia tilanteita, ja heillä on juuri tuollaista pöhötysturvotusta. Itsellänikin oli samaa turvotusta nuorena, kun oli koulukiusattu ja kammotti mennä kouluun joka aamu. Ilmeisesti sylkirauhaset toimii jotenkin erilaisesti tuollaisessa paineessa, tiedä sitten..

3. topr Vierailija

sitten kasvohieronta on hyva, jotain voidetta tai oljya iholle, ja pitkin vedoin hieroa kasvoja keskelta reunoillepain, hiero myos hiusraja ja niska etta veri kiertaa paremmin

4. lilou'' Vierailija

Sokeri turvottaa ainakin mua enemmän kuin suola. Tämä nyt tietty johtuu siitä, että sokeria pystyy tankkaamaan grammoissa enemmän kuin suolaa. Helposti pystyy napsimaan puoli kiloa karkkia kun sille päälle sattuu ja sehän on silkaa sokeria joka kerä nestettä. Oletko tarkkaillut, mitä olet edellisenä iltana syönyt, kun turvottaa?

5. ;)) Vierailija

Juominen yleensä auttaa turvotukseen tai kylmällä vedellä huuhtelu aamulla. Minulla ensimmäinen liikakilo näkyy juuri leuan alla ja poskissa. Samoin helpotti, kun ostin ns. niskatyynyn, jonka kanssa en yksinkertaisesti voi nukkua mahallaan.

6. pieni monsteri Vierailija

Mielestäni turvotus on tavallista punkeroille.

7. Läägäri Vierailija

Itse en ole punkero, ja silti kummasti se neste turvottaa poskia.

8. hemuli Vierailija

Juu, ei se pöhötys/turvotus oo pelkästään punkeroiden ongelma! itse oon laiha ja pienkokonen,mut silti naamaa turvottaa vaan...
    Kärsin itsekin siitä eikä se oo mukavaa ollenkaan! hyvä kun enää ilkiää kattoo itteesä peilistä, inhotus on suuri...
    Oon kans miettiny pääni puhki et mikä tähän auttas.Mulle hammaslääkäri sano et oon purru poskeeni, ja kysy sitten et narskutanko hampaita yöllä. no enhän mä tiiä sitä kun nukun! mut voisko se sitten ollakin osin siitä johtuvaa!!?
    mut sit tuo sokerin käyttö...minkäs teet jos tekee mieli nameja tms!!? ei kai silloin tällöin oo haitaks...
    ootteko huomannu onko ennen menkkoja ollu pöhöttyneisyyttä? välillä itellä on.
    mut jospa tämä tästä helpottas...

9. ruby Vierailija

Minun hyvaksihavaitut vinkit:

- Juo runsaasti kylmaa vetta johon olet puristanut sitruunan mehut (erityisesti aamulla tyhjaan vatsaan, lahtee kuonat ja nesteet liikkelle!)
    - Vahenna suolankayttoa minimiin (valmisaterioissa, pitsoissa jne yllattavan paljon, eli kannattaa valttaa ko tuotteita kokonaan)
    - Vahenna hiilihydraatteja (runsas valkoisen vehnan nauttiminen turvottaa varmasti)
    - Ala juo vetta n. 3 h ennen kuin menet nukkumaan (ainakaan runsaasti, silla se kaikki kertyy nesteena kasvoihin)
    - Syo parsaa ja ananasta

Lisaksi liian hoitavat ja rasvaiset kasvovoiteet voivat turvottaa.

10. turboelli Vierailija

Jos turvotusta ei ole kehossa muualla, ja kasvoissakin lähinnä silmien alueella, voi olla kyse allergiasta tai herkistymisestä. Onko petivaatteissa untuvia? Tai onko allergiaa pölypunkeille tms. Joskus kuiva sisäilma nukkuessa turvottaa, mutta ainakaan talven jälkeen sen ei luulisi olevan ongelma.

Jos ei kuulosta sopivalta, sitten lienee todella kyseessä nesteturvotus. Siinä on imusuoniston kudosnesteestä, ei verenkierrosta. Ne ovat eri järjestelmät.

Kasvojen nesteturvotus voi johtua jostain sairaudesta (kilpirauhasen vajaatoiminta, onko ne suljettu pois? Kroonisissa vaivoissa kuten fibromyalgia, voi myös esiintyä turvototusta. Ns. kerran kuussa -turvotus on myös monelle tuttu ilmiö.

Jos kyse on vain turvotustaipumuksesta, toiset on vaan herkempiä, syynä on elämäntavat. Suolasta ym. on puhuttu yllä. Mutta muitakin syitä on, esim. lämpö, jotkut reagoi siihen. Vatsallaan nukkuminen turvottaa pärstää kivasti.

Istuma- tai seisomatyössä turvotus tulee ns. bonuksena. Seisomatyössä enemmän alaraajoihin, istumatyössä nivusten imusolmukkeet menevät helposti vähän tukkoon, joten turvotusta voi tulla kinttujen lisäksi myös yläkroppaan, vatsaan, ja ylemmäs.

Ravinnon lisäksi auttaa liikunta, esim. varsinkin vesijuoksu ja -jumppa (veden vastus puristaa kudoksia, aiheuttaa alipainetta, liike pumppaa nesteet liikkeelle). Liikunnan tulee tietysti olla säännöllistä ja tasapainottaa istuvaa elämäntyyliä.

Tietyt ruoat ja liikkeet voivat helpottaa aamuturvotusta; ensin sängyssä nostetaan ketarat pystyyn ja ravistellaan niitä jonkun aikaa. Pienet paikallaanjuoksut matolla pistää nesteitä liikkeelle. Jos masu sietää, juodaan pari kuppia kaffea ja syödään purkillinen ananasmurskaa vaikkapa jugurtin kanssa.

Jos turvotus jatkuu, voi kokeilla lymfahoitoa. Kosmetologit antavat kasvojen ja silmien alueen lymfaa. Jos turvotusta on jaloissa ja mahassa, sitten melkein suosittelisin Vodder-lymfaterapeuttia (yhdistys löytyy netistä). Ehkä siinä tilanteessa olisi fiksua käydä lääkärin kautta katsomassa ettei todella ole mitään sairautta tai muuta ongelmaa.

11. plop Vierailija

Minulla on posket turvoksissa jatkuvasti sen takia, että puren hampaitani yhteen öisin kuin mielipuoli, välillä en meinaa aamulla saada suutani auki. Turvotusta on ensinnäkin siksi, että vaikka sanotaan, ettei kasvolihaksia voi varsinaisesti treenata, niin kyllä leukalihaksistani on tullut melkoiset patit, koskettamalla huomaa ne todella helposti. Toiseksi kasvot ovat yleisesti ottaen jäykistyneet leukani liikkumattomuuden vuoksi ja verenkierto huono, joten neste kertyy naamaan. Siihen on auttanut leukalihasten venyttely, paras keino on hankkia viiinipullon korkki ja asettaa se pystyasennossa hampaiden väliin ja antaa olla siinä 10 minuuttia. Puremalla purra ei tarvitse, kunhan antaa suun levätä siinä. Kannattaa olla makuuasennossa, sillä kuolaamiselta ei voi välttyä. Tekee hyvää leukaperille vaikka ei jumitusta olisikaan.

Toinen hyvä on piikkimattokäsittely kasvoille. Laitan itse maton tyynylle ja lepuutan molempia poskia vuorotellen siinä 5-10 minuuttia. Kannattaa tehdä ennen nukkumaanmenoa, koska posket alkavat punottaa ja voi jäädä pariksikin tunniksi reikiä poskiin, mutta virkistää tosi kivasti kasvoja ja jos tuo ei tepsi leukajumiin niin ei sitten mikään. Tuntuu pistävän siinä samalla nesteet liikkeelle.

12. tulehdus? Vierailija

Entäs poskiontelontulehdus? Mulla ainakin kun on päällä niin varsinkin silmänaluset on turvonneet, eikä välttämättä ole edes muita oireita kun ehkä jotain pientä yskää?

13. anon2010 Vierailija

Yleensä runsaan veden juonti auttaa tähän vaivaan, mutta taustalla voi olla myös jonkinlainen tulehdus elimistössä. Nimittäin kehon imusuonisto hieman "pullistuu" tulehtumisen takia ja se ilmenee juuri kasvojen tai myös muun kropan turpoamisena. Tulehdus voi aiheutua pienestä sairastumisesta tai allergiasta. (Lääkärit yleensä kokeilevat sieltä leuan ja kaulan väliltä onko elimistössä tulehdusta)

Normaalia turvotusta voi ehkäistä eri tavoin... Helpointa on olla syömättä mitään suolaista ennen nukkumaan menoa. Muista kommenteista saakin jo aika paljon vinkkejä, joten en sano sen enempää.

14. Turvotusta hoitanut Vierailija

Kannattaa kokeilla vyöhyketerapeuttisia hoitomenetelmiä tai esim. mikrovirtaa sähköisenä hoitona. Hyviä vyöhyketerapeuttisia hoitoloita löytyy ja toisaalta voi ko oireita hoitaa kotona vaikkapa esim. Kawase Takara jalkapohjalaastareilla tai Ultratone Facial Plus kasvojen hoitolaitteella. Löytyvät molemmat netistä.

15. tarvitaanapua! Vierailija

hei keskiviikko aamuna heräsin ja katsoin itseäni peilistä oli naama ihan ihottuman peitossa ja kokonaan turvonnut voisko joku auttaa? kävin terveyskeskuksessa ja siellä sanottiin sen olevan valoallergia ihottumaa ja lähtee pois kortisoonivoiteella. olen käyttänyt tähän mennessä kortisoonivoidetta mutta naama näyttää joka aamu turpoavan vain entistä enemmän kun olen ottanut aina kuvan ja vertaillut niitä. ihottumaa on myös naamasta kaulaa pitkin rintakehälle asti ja myös korvissa, mutta käsivarsissa ei ihottuma ole niin paha kuin naaman ja kaulan alueella jossa se on ihan punaista ja ryyhkämäistä ja kutiaa. minulle on todettu valoallergia mutta ihottumaa ei ole koskaa tullut naamaan ja ihottuma tuli sen yhteydessä tai jälkeen kun olin käyttänyt pari päivää uusia kasvonpuhdistus tuotteita ja olin laittanut elämäni ensimmäistä kertaa aurinkovoidetta naamaani ja kaulaani itseruskettavan ja kosteutusvoiteen kanssa että voiko tämä johtua allergiareaktiosta vai onko tämä vain aurinkoihottumaa???

16. lekuriin Vierailija

Ottaisin yhteyttä lääkäriin enkä kyselisi tällä "kauneuspalstalla" asiasta.

17. Turpo Vierailija

Olen koittanut kaikki niksit ja parannukset. Lopettanut työn ja raskaiden liikkeiden tekemisen, suolat, nesteenpoistajat, sokerit ja kaikki muutkin "konstit" 10 vuoden ajalta. Naama tuppasi turpoamaan vähän väliä ja en ymmärtänyt sitä laisinkaan... Muut myös huomasivat, turvotus ei sinänsä mitenkään vaarallista, mutta erittäin epämielyttävän näköistä. Tiedän kasvojen turpoamisesta enemmän kuin moni muu ja koittanut siihen lukemattomia eri hoitoja ja ratkaisuja.

Vihdoin löysin ainakin tilapäisen ratkaisun....
    Kortisonivoide kasvoille.... ilmeisesti kasvoni ovat olleet tulehtuneet n.10 vuotta, ihmeellistä.
    Katosi turvotus alku epäilyn ja polttelun jälkeen.
    ihmiset joiden kanssa olen tekemisissä ovat ihmeissään, olenko laihtunut, mitä, mitä, mitä?????

Se taisi olla ihan sattumaa, sillä netin aineiston perusteella lopulta päädyin koittamaan tätä voidetta...
    Myös vichyn extreme gentle cleanser auttoi hieman kasvojen ihon rasvaisuudessa.
    Lääkäreihin en luota, eivät tiedä mitään. itse pyysin tuotetta lääkäriltä joka ohimennen pyynnöstä kirjoitti.
    Myös kasvojen hipelöinmättä oleminen auttaa asiaa.

onneksi myöhemmin kuin ei milloinkaan. Kasvojen turpoaminen oli myös kausipainoitteista ja erittäin arvaamatonta. Kylmä ilma, sauna ym myös lisäsivät turvotusta, joka heikensi kosmeettista ulkonäköäni todella paljon.

Toivottavasti tämä ehkä hyödyttää jotakin joka on koittanut kaikkea...
    Varmaankaan ei ihan ensimmäisenä konstina kannata kortisonia kasvoihin alkaa laittamaan.
    että näin.

18. Joo-o Vierailija

Juu, lääkärithän ne vissiin tällaiset asiat ottaakin todesta, nimimerkki. kokemusta on

19. Mursu Vierailija

Hei,

heräsin juuri ja aluksi en noteerannut mitään, mutta kun nousin ylös, niin tuntui selvä turvotus alahuulen alapuolella suun sisällä. Sitä jatkui myös vasenta alaposkea pitkin ja näytti siltä, että olisi tuplasti isompi leuka :D No ei aivan, mutta reilusti pyöreämpi. Myöskin tuntuu selvästi olevan turvotusta suussa kokoajan. Häiritsee vietävästi.

Mutta joo, paniikkihan siinä iski, onko jotain tietoa mitä pitäisi tehdä? Turvotus ehkä hieman laskenut alahuulen alla, mutta poski on edelleen melko pyöreä. Olikohan sekin isompi herättyäni ja laskenut hieman... No, ei auta kuin odotella.

20. hyttysnaama Vierailija

itselläni on kanssa välillä naamassa turvotusta,ei hajuakaan mistä johtuu,mutta ne näyttävät ihan hyttysen puremilta ?? naama punottaa ja kuumottaa ja kutisee todella paljon ja ei auta mikään.jollain tietoa tästä vai kannattaisiko mennä vain lääkäriin ?

21. kiki Vierailija

Ota yksi raaka peruna. raasta se pyreeksi ja ei ku naamalle, ja silmanymparysiholle. poistaa alyttoman hyvin turvotuksen ja silmapussit ja tummat silmanalukset n. 10 minmuutissa. sit naamio pestaaan pois haalealla vedella. itselleni tama konsti on auttanut jo hyvin monta vuotta.

22. allergiaoireita? Vierailija

Olen vuosia varonut pähkinöitä, koska olen niille pahasti allerginen (naama ja hengitystiet turpoavat). Uusin löytöni on manteliöljy engl. almond oil, jota on useissa kosmetiikkatuotteissa. Viimeisin löytöni on Bepanthen, josta naama ja silmät turposivat, samoin kielessä ja kitalaessa tuntui pientä turvotusta/tunnottomuutta. Minulla tähän auttaa vain antihistamiini, kortisoni (iholle) ja punoitukseen neitsytkookosöljy (sisäisesti ja ulkoisesti). Toivottavasti tästä oli jollekin apua.

23. Järjen ääni Vierailija

Kookospähkinä auttaa pähkinäallergiaan..?? Odotapa, kun jokin päivä saat anafylaktisen shokin.

Almond oil = manteliöljy... Sekin sattuu olemaan aika läheisesti sukua pähkinälle ja jokin kaunis päivä voi räjähtää allergiaksi. Allergiat kun eivät ole pysyviä, vaan muuttuvat vuosien kuluessa.

Kannattaa todella varoa, mitä naamalleen laittaa, kun on noin allerginen.

24. yes oh yes Vierailija

lainaus:""Vinkkejä kasvojen turvotuksen poistamiseen? Minulla on jatkuvasti todella pöhöttynyt olo, ja kasvot ovat todella pulloposkiset vaikka normaalisti luihut. ""

Kuka nyt haluaisi luihut kasvot?

"luihu" = kavala, salakavala, petollinen, vilpillinen, katala, kiero (Nykysuomen sanakirja)

25. naama turvoksissa Vierailija

Itselläni meni pois kun join aloe veraa ja käytin kylmäpusseja :) joo 2007 oli tää keakustelu mut kävin vastaamassa jos joku kävisi katsomassa miten turvotuksen saa poies. :) kiitän ja kuittaan

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri