Hae Anna.fi-sivustolta

Kateus kumpuaa huonosta itsetunnosta

Viestiketju osiossa 'Suhteita ja kohtaamisia' , käynnistäjänä Elleissäkin, 05.08.2014.

1. Elleissäkin Vierailija

Kun ihmisen itsetunto on huono, hän kokee itsensä muita huonommaksi ja vastaavasti kaikki muut paremmaksi. Hän oikein hakemalla hakee ja keksii todisteita siitä kuinka huono hän on.

Toisen ihmisen saama kehu on huonoitsetuntoiselle kuin isku vasten kasvoja.
    Toisen ihmisen onnistuminen ja ilo se vasta saakin näkemään punaista.

Huono itsetunto ajaa myös negatiiviseen ajatteluun ja pessimismiin.

Onneksi tällaisia ihmisiä ei kuitenkaan ole kovin tiheässä, mutta näköjään ainakin yksi kirjoittelee eri nimimerkeillä hyvin epäystävällisiä viestejä.

2. Ihmettelen Vierailija

Kuka sulle on ollut täällä kateellinen, tunnistiko joku sitten sut. Joskus kannattaa tarkastaa lääkitys, mummollani puolivuosittain kun lakkaa toimimasta.

3. yhteiskunnassa Vierailija

Jep, terve ihminen on itsestään hieman ylpeä eikä lannistu vastoinkäymisistä vaan kokoaa itsensä ja yrittää kovemmin. Hän osaa nauttia muiden ja omasta hyvästä.

Mutta mistä huono itsetunto oikein syntyy?

4. tavarato Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No elämän varrella tapahtuneista asioita tietysti ;:D

Tarpeeksi monta vastoinkäymistä ilman hyvää / vahvaa itsetuntoa jota ei lapsena saanut niin kyllähän sitä varmasti aika epävarma ihminen tulee.

Eiköhän se siitä johdu

5. Mirjami* Vierailija

Siitä se syntyy jos aina vain moititaan eikä koskaan kannusteta ja kehuta missään asiassa. Lasta on pidettävä arvokkaana yksilönä. Mutta opetettava myös ottamaan vastuu ja olemaan rehellinen ja oikeudenmukainen toisia ihmisiä kohtaan.
    Ensisijaisesti se on kodin tehtävä, mutta koulussa opettajienkin on oltava oikeudenmukaisia ihan kaikessa. Silloin lapsi tuntee itsensä arvostetuksi ja itsetunto vahvistuu.

6. joo, Vierailija

Ei läheskään aina huono itsetunto tee ihmistä kateelliseksi, paremminkin ujoksi ja vetäytyväksi.
    Kateelliset ovat suurisuisia päällepäsmäreitä ja yleensä negatiivisesti ajattelevia ihmisiä. Ja myös näyttävät kateutensa selvästi.

7. oppilasx Vierailija

Ennenaikaan lasta ei yleensä kotona puolustettu jos koulussa sattui jotakin. Se oli juuri niinkuin opettaja sanoi. Opettaja oli arvostettu kansankynttilä ja opettajan sana oli se mihin uskottiin, vaikka asia ei olisi mennyt ollenkaan niin (ainakin maaseudulla). Mutta lapsi sai kärsiä opettajankin virheistä ja kotona uskottii tai ei uskottu, mutta lapsi oli kuitenkin syyllinen ja tunsi itsensä syylliseksi vaikka tiesi asian olevan toisin. Vaikka minun kansakouluajoista on jo valovuosia, niin koskaan en ole unohtanut tätä tokaluokan opettajan koko vuoden kestävää pienen tytön kiusaamista ja piinaa eräässä koulujuttuun liittyvässä asiassa. Kun minä vielä nytkin asian muistan 50+v, niin silloin asia ei ollut vähäpätöinen, ja on vaikuttanut minun elämääni pysyvästi.
    Olen siitä kyllä paljon myöhemmin puhunut perheen kanssa, etten ole pitänyt asiaa sisälläni, mutta vasta kun olin aikuinen ihminen.
    Tänäpäivänä tuksin opettajien taholta tälläinen kiusaaminen on enää mahdollista.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri