Kätilöä tms. paikalla, apua! Sikiön asennosta rv 39.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaapuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaapuva

Vieras
Kaipaisin kätilön tai muuten asiasta tietävän kommenttia, kiitos. Tilanne on siis se, että nyt on rv 38+4 ja minulle tuli jotenkin tosi epävarma olo sikiön asennosta kohdussa. Ei ole ihan satapros. varmaa, että vauva on raivotarjonnassa.

Meillä neuvolassa ei ultrata koskaan normikäyntien yhteydessä, koska terkkarien huoneessa ei ole ultraa. Terveysasemalla on tasan yksi ultralaite, jota käytetään tosi harvoin, vain poikkeustapauksissa. Eli ultrattu on vain ne normiseulonnat np-ultra ja rakenneultra + lisäksi yksityisen 4D aiemmin (pk-seudulla tämä).

Tähän asti neuvolassa on koko ajan vaan hoettu, että joo on vauva varmaan rt-tilassa, mutta ei voi olla ihan varma. Jopa lääkärikäynnillä rv 36+3 lääkäri epäili vauvan olevan pää alaspäin, muttei ollut varma (!), joten asia tsekattiin n. 5 sek. pituisella ultrauksella tuolla ainokaisella ultralaitteella, jossa selvisi, että pää alaspäin on.

Tällä viikolla neuvolassa sanoin, että haluaisin olla asiasta ihan varma enkä vaan suht varma, mutta eipä ultrattu ei. Mistä siis voin tietää? Itse en osaa tunnustella vatsan päältä yhtään. Potkut tuntuvat melko ylhäällä, navan tuntuvilla ja senkin yläpuolella, viittaisiko se raivotarjontaan? Minulla on kotidoppler (ja neuvolassa myös kuuluu aina) ja syke kuuluu tuolla aika alhaalla aina. Mutta minkäänlaista painontunnetta tms. en tunne tuolla alapäässä. Sf-mitta on kasvanut koko ajan todella tasaisesti keskikäyrällä.

Kaipaisin apua! Mitä teen, pitääkö mennä synnytyssairaalan päivystykseen tsekkaamaan tilanne vai varata yksityiseltä aika? En haluaisi vain tuon takia maksaa paria sataa siitä lystistä, kun mielestäni tuo on tieto, joka PITÄISI saada ihan ilmaiseksi.

Onko tämä jokin hätätapaus? Mennä synnytyssairaalan päivystykseen tsekkaamaan tilanne? Jos viikkoja on vasta 38+4, niin ota uudelleen yhteys sinne neuvolaan. Ei kuulosta päivystysasialta.

Ei ole hätätapaus, mutta tuli yhtäkkiä tosi epävarma olo asiasta. ja siitä, kun neuvolassa eivät osaa sanoa varmaksi asiaa, sanovat vaan, että "on se joo varmaan raivotarjonnassa).

Kysyin tältä pikaultrauksen tehneeltä lääkäriltä, että kuinka todennäköistä on että kääntyisi vielä perätilaan tässä vaiheessa (viikkoja siis tuolloin se 36+3) ja vastasi, että teoriassa mahdollista, muttei kovin todennäköistä.

Meillä täällä ilmeisesti vähän paskasti hoidettu nämä neuvola-asiat, mutta täällä ei neuvolaan noin vaan kävellä sisälle, vaan aika pitää olla varattuna hyvissä ajoin. Ensi ke on seuraava aika ja silloin aion vaatia varmuuden, että kuinka päin vauva on. En siis itsekään olisi heti ekana synnärille menossa, kiirehän siellä varmaan on ilmankin.

Mietityttää nämä vauvan liikkeet myös, kun yleensä liikkeet tuntuvat aika ylhäällä, mutta välillä taas aika selvästi ihan alhaalla (tuntuu, että vauva survoo alapäähän).

Eiköhän se siellä pää alaspäin möllötä. Ja kyllä olisit tuntenut jos vauva olisi kääntynyt perätilaan rv36 vai millon sut ultrattiin, meinaa todnäk nahka repeäisi siinä samalla. Sitten kun sulle käy käsky synnyttämään, niin voithan kysyä jos kätilö voisi varmuuden vuoksi ultrata, vaikka kyllä nyt kätilö käsikopelollakin pään erottaa. Ota rennosti vaan!

Kiitos vastauksista. Itsekin mietin kyllä, että varmaan tässä vaiheessa kääntymisen tuntisi aika selvästi. Tekisikö se ihan kipeää? En muista tarkkaan milloin, mutta tuon lääkärin pikaultrauksen jälkeen yhtenä iltana sikiö veti kamalaa rallia mahassa ja se tuntui vähän epämukavalta, mutta ei tehnyt varsinaisesti kipeää ollenkaan. Mahtoi kai sitten jumppailla muuten vaan reippaammin..?

No johan on hätä! Mitenkäs luulet että ne mammat on ennen synnyttäneet kun ei ollu ultraa! Ja synnyttää edelleen monessa paikassa maailmaa.Kyllä se selkiää viimeistään kun oot synnyttämään menossa.

Älä murehdi sitä asentoa. Jos ja kun vauva on raivotarjonnassa ollut, olisit kyllä tuntenut jos olisi perätilaan kääntynyt. Eikä siinäkään mitään hätää vielä ois. Nauti vikoista raskausviikoista ja unohda koko asentojuttu!

Itsellä vauva oli pitkään perätilassa sitten raivotarjonnassa ja sitten taas perätilassa josta onnistuttiin kääntämään vielä viikolla 37. Vauvahan voi kääntyä vielä vaikka ihan loppumetreillä ja minua neuvottiin vain tulemaan vähän aikaisemmin synnytysvastaanotolle kun käynnistyy, koska en voi synnyttää perätilatapauksessa. Mikset itsekin toimisi näin ja varmistaisi tarjontaa kun synnytys käynnistyy? Sitäpaitsi aika hyvin ne kyllä neuvolassakin onneksi osaavat katsoa miten päin vauva mahassa on :)

Mulla vauva rt:ssä (tänään viimeksi ultrattu ja todettu) ja liikkeet tuntuu navan kohdalla ja alapäässä...juuri siten, että aivan, kun vauva survoisi jalalla alapäähän, vaikka siellä on 100% varmuudella pää.

Ei ne liikket enää näillä viikoilla ylhäällä voi tuntuakkaan (rv 39) koska vauvahan on ihan sumpussa. Ei siellä enää ole tilaa potkia, vaan se on semmoista muljuilua. Ja ne vauvan raajat ovat tuossa mahan puolessa välissä koukussa, eli ihan normaalia on tuntea liikkeitä keskivatsan alueella.

Ihan syystä ap kyllä on huolissaan! Esim. Jos lapsivedet menee ja vauva on perätilassa, täytyy ambulanssi kutsua ja pysytellä makuuasennossa napanuoran luiskahtamis-vaaran takia. Ensi kerralla jos ei terkka osaa itse tunnustella, pyydät saada lähetteen ultraan mahdollisimman nopeesti että asia saadaan varmistettua! Onnea ap synnytykseen, nauti loppuajasta ilman vauvaa <3 ja nuku paljon!

Tuossa vaiheessa ei varmaan haittaa miten päin vauva siellä on, mutta suosittelen minäkin synnytyksen käynnistyttyä pyytämään tai vaatimaan, että tsekkaavat vielä. Kerro, että sua epäilyttää.

Mulla kuopus oli avotarjonnassa ja itse sitä epäilin ääneen pariinkin otteeseen, mutta mua ei uskottu. Vasta kun synnytys pitkittyi tunteja ja en saanut vauvaa ponnistettua ulos 1,5 tunnissa, suostuttiin lääkäri hakemaan paikalle tsekkaamaan. Ultrasi pikaisesti -> virheellinen tarjonta -> imukupilla ulos. Kyllä muuten vitutti. Että terveisiä vaan LKS:aan.

Ei sitä aina huomaa kun vauva kääntyy. Itse olen kovin pienikokoinen ja mahani on ollut vauvaa odottaessa valtava. Viimeisessä raskaudessa vauva oli päättänyt käännähtää ympäri ihan viimeisillä viikoilla. Tämä huomattiin viikolla 37 kun sydänäänet kuuluivatkin ylhäältä. Itse en ollut huomannut mitään. Asia varmistettiin neuvolan ainoalla, varmaankin jostain 70-luvulta peräisin olevalla ultralla :D Etsin ja löysin netistä ohjeet, miten vauvaa voi auttaa kääntymään ilman ulkoista kääntämistä. Noudatin ohjeita ja niin viikko ennen laskettua aikaa vauva käännähti takaisin..ja se kyllä tuntuikin. Tämä ei kyllä auttanut synnytykseen millään lailla: lopulta vauva syntyi sektiolla. Että jos miettii, että mikä kaikki voi mennä toisin kuin itse ajattelee, niin kaikki meni. Mikään ei kuitenkaan mennyt huonosti, eikä pahaa mieltä jäänyt. Joten: lapsen tarjonta on varmasti asia joka mietityttää, ajatuksistaan kannattaa pitää ystävällistä meteliä neuvolassa ja äitiyspolilla. Ja siinä vaiheessa kun nyytti tuhisee kainalossa unohdat ainakin vuodeksi, että ylipäätään tulit pohtineeksi mitään asentoasioita... ne kyllä palaavat mieleen muun muassa tällaisia keskustelunavauksia lukiessa :) kaikkea hyvää loppuodotukseen! Ai niin! Jos sydänäänet toistuvasti kuuluvat alhaalla, niin eiköhän se vauva ole pää alaspäin..alhaalla voi tuntua myös käsien liikkeet.

Eiköhän se siellä pää alaspäin möllötä. Ja kyllä olisit tuntenut jos vauva olisi kääntynyt perätilaan rv36 vai millon sut ultrattiin, meinaa todnäk nahka repeäisi siinä samalla. Sitten kun sulle käy käsky synnyttämään, niin voithan kysyä jos kätilö voisi varmuuden vuoksi ultrata, vaikka kyllä nyt kätilö käsikopelollakin pään erottaa. Ota rennosti vaan!

Vitsi miten ääliömäisiä vastauksia taas joltain asiantuntijalta. Mulla vauva (normikokoinen) kääntyi perätilaan rv 39 oltuaan ensin monta viikkoa pää alaspäin ja syvällä kuopassa enkä sitä itse kääntymistä tuntenut. Seuraavana päivänä vaan huomasin liikkeiden muuttuneen ja ultralla katsottiin tämä toteen. Ja ei kuule nahka revenny. Eivät enää niillä viikoilla kääntäneet vauvaa vaan vauva syntyi sektiolla kaksi päivää tuosta. (ei olisi mahtunut perätilassa tulemaan enkä sitä edes olisi halunnut.)

Vitsi miten ääliömäisiä vastauksia taas joltain asiantuntijalta. Mulla vauva (normikokoinen) kääntyi perätilaan rv 39 oltuaan ensin monta viikkoa pää alaspäin ja syvällä kuopassa enkä sitä itse kääntymistä tuntenut. Seuraavana päivänä vaan huomasin liikkeiden muuttuneen ja ultralla katsottiin tämä toteen. Ja ei kuule nahka revenny. Eivät enää niillä viikoilla kääntäneet vauvaa vaan vauva syntyi sektiolla kaksi päivää tuosta. (ei olisi mahtunut perätilassa tulemaan enkä sitä edes olisi halunnut.)

Ketjun aloituksesta on 2,5 vuotta. :whistle:

Yhteistyössä