Katkeruus ja miten päästä siitä yli (veli + raha)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sisko"

Vieras
Miten päästä yli katkeruudesta, joka aina silloin tällöin nostaa päätään?

Veljeni on päässyt rahan suhteen todella helpolla. Vanhemmat maksoivat hänelle kalliit harrastukset lapsena, sitten ajokortin ja auton (minulle ei kumpaakaan) ja nykyäänkin vanhemmat maksaa esim. kauppa- ja bensalaskut hänelle, vaikka on jo työssäkäyvä ihminen.

Minuakin tuettiin opiskeluaikana, mutta tuki loppui siihen, kun veljeni muutti kotoa. Osaksi tämä varmaan johtuu siitäkin, että olin itse tosi aktiivinen ja vaikka rankkaa olikin, tein töitä 4 vuoden yliopisto-opintojeni aikana, välillä kokopäiväisesti ja siltikin valmistuin alle odotetun ajan. Yritin olla ns. hyvä ihminen, eli pärjätä omillani. Välillä oli rankkaa, kun ei voinut ottaa työpaikkaa vastaan esim. kulkuvaikeuksien takia (=ei ajokorttia, autoa, matka mahdoton kulkea talvipakkasilla). Veljeni sen sijaan sai vanhemmilta tukea niin, että parhaimpaan aikaan hänellä ja avovaimollaan oli kaksi autoa (kuten nytkin).

Veljeni sai lapsen avovaimonsa kanssa kesken opiskelujen ja siksikin varmaan vanhemmat syytivät hänelle rahaa. En ole niinkään katkera rahasta, vaan enemmän siitä, ettei veljeni ja hänen avovaimonsa osaa yhtään arvostaa saamaansa tukea. Vielä edelleenkin molempien vanhemmat avustavat tätä perhettä, sillä heidän omat tienestit menee hyvin pitkälti avovaimon kuluihin: rakennekynsiin, hiustenpidennyksiin, kauneushoitoloihin ja kalliisiin vaatteisiin. Hänellä on ollut aina huono itsetunto, vaikka onkin mallin mitoissa, joten kai häntä pitäisi ymmärtää?!

Avovaimo shoppailee huoletta itselleen vaikka mitä ja isovanhemmat hoitavat pääasiassa lapsen kulut. He saattavat mennä mummolaan ilman mitään vaihtovaatteita tai ruokaa (korvikkeita tms.) lapselle, sillä tietävät mummun lähtevän kauppaan ostamaan vaikka tarvittavaa sukkaparia, jos sellaista ei mummolaan ole jo hankittu. En tiedä pitäisikö heitä sääliä vai mitä, mutta kyllä välillä tekisi mieli sanoa pari valittua sanaa.

Suurin huoleni tässä vaiheessa on se, saanko tulevilta isovanhemmilta mitään tukea omaan äitiyteeni? Heidän henkisetkin voimavaransa tuntuvat menevän veljeni perheen pystyssäpitämiseen. Lapsi on hoidossa siellä harva se päivä. Ja kyseessä on tosiaan ihan normaali perhe, jossa ei mitään mielenterveys tms. ongelmia ole. Ainoastaan tämä kiittämättömyys tuntuu olevan heidän ongelmansa. Kun kaikki on saatu niin helpolla, täytyy elämän jatkua samanlaisena myös lapsen saamisen jälkeen.

Itsekin olen mennyt tähän leikkiin mukaan, esim. isovanhemmille annetut meiltä yhteiset lahjat maksetaan aina minun pussistani, samoin matkakulut, jos yhdessä jonnekin mennään. Olemme tosi hyviä ystäviä vaimon ja veljeni kanssa, joten tämä on vasta viime aikoina iskenyt tajuntaani. Tietenkin opiskeluaikoina oli välillä rankkaa ja omien häideni aikaan, kun vanhempien minun häihin säästämät rahat menivät siihen, kun veljeni mälläämän auton tilalle piti ostaa uusi.

Auttakaa nyt, miten saisin tämän ajattelumaailmani jotenkin tolalleen ja irti katkeruudesta?!

Isäni otti minun nimiin 25 vuoden velan kun olin alaikäinen enkä ole kakera. Ja maksan velkaa edelleen. Ja turha kenenkään väittää ettei ole mahdollista. On minun arkea ollu jo yli 20v.

Ensinnäkin lakkaat rahoittamasta veljesi "ostamia " lahjoja, herranen aika sentään.Sanot suoraan ettet halua maksaa heidän lahjastaankin, vain omastasi. Jos kerran olet hyvä ystävä veljesi kanssa, voit varmaan puhua hänelle asiasta.
Ja ennen kaikkea : Hanki oma elämä, siten ettei sinulla ole aikaa vatvoa vanhempiesi raha- ja jaksamisasioita. Jos olet itse pulassa, pyydä apua.
Jos pärjäät hyvin ,missä piilee ongelma ? Oletko kateellinen veljellesi hänen perheestään ? Hänen vaimolleen siitä että hän hoitaa itseään ? Eikö ole jokaisen oma asia miten rahansa käyttää ?

keskittymällä omaan elämään.

itsellä vastaava tilanne kuin sinulla. apua ei tarvitse kun ei sitä ole tarjolla, itse olen pärjännyt hienosti ja hoitanut aina omat raha-asiani hyvin, lainaaa en ol tarvinnut kuin pankilta asuntoa varten, lapset ruokin,vaatetan ja hoidan itse, käyn töissä ja taloudellinen tilanne on hyvä. Voin sanoa että pärjään omillani mainiosti! :)

jossakin vaiheessa veljesi ja vaimonsa saavat varmasti kokea kantapään kautta, mitä onkaan sitten, kun avunsaanti loppuu.

Ensinnäkin lakkaat rahoittamasta veljesi "ostamia " lahjoja, herranen aika sentään.Sanot suoraan ettet halua maksaa heidän lahjastaankin, vain omastasi. Jos kerran olet hyvä ystävä veljesi kanssa, voit varmaan puhua hänelle asiasta.
Ja ennen kaikkea : Hanki oma elämä, siten ettei sinulla ole aikaa vatvoa vanhempiesi raha- ja jaksamisasioita. Jos olet itse pulassa, pyydä apua.
Jos pärjäät hyvin ,missä piilee ongelma ? Oletko kateellinen veljellesi hänen perheestään ? Hänen vaimolleen siitä että hän hoitaa itseään ? Eikö ole jokaisen oma asia miten rahansa käyttää ?

On tottakai jokaisen oma asia, miten rahansa käyttää. Mutta kun rahat eivät ole heidän itse tienaamiaan, vaan vanhempiensa. En jotenkin yhtään ymmärrä sitä kuviota, kun aina olen itse rahani tienannut, enkä ole kinunnut vanhemmilta rahaa, vaikka olisi jonkun mielestä joskus varmaan ollut syytäkin.

Vaimolle olen kateellinen täydellisestä vartalosta :) mutta nykyään minullakin on vähän rahaa hoitaa itseäni, esim. käydä kampaajalla säännöllisesti.

Ja lahjojen ostamisesta: jotenkin käy heitä sääliksi ja siksi rahoitan osaltani heidän elämäänsä?! Onhan heillä lapsi. Toivoisin, että heillä olisi varaa ostaa hänelle esim. parempaa ruokaa, eikä vain nakkeja + ranskalaisia.

Olen kateellinen perheestä siinä mielessä, että mielestäni he eivät osaa arvostaa kaikkea saamaansa. Jos itselläni olisi niin ihana lapsi, olisin ikionnellinen. Toki hekin varmaan lapsestaan nauttivat, mutta eri tavalla kuin itse tekisin.

Ok, mutta älä ihmeessä enää kustanna veljesi ostoksia jos se sittenkin ruokkii kateuttasi.
Kun pyysit vinkkiä miten pääset ajoittaisesta katkeruudesta yli, niin ehkä sittenkin voisit isosiskon oikeudella hieman jutella veljesi kanssa aiheesta oma pärjääminen.
Voit myös sanoa ääneen miten paljon ko. nuoren perheen isovanhempia on kiittäminen.
Mutta juurikaan muuta et asialle voi tehdä.

Minkä ikäsiä sun veli ja sen vaimo on? Mulla on vähän sama tilanne, mut pikkusiskosta kyse. En oo katkera ite mistään.

Mun sisko on 20v ja asuu äitin luona ja siellä maijailee myös siskon miesystäväkin. Äiti antaa siskolle viikkorahaa, rahaa rakenne kynsiin, hiustenpidennykseen, bensaan, vaatteisiin ja ruokkii ne ilmaseks. Sisko saa ilmeisesti jotakin tukia, mut neki menee kynsiin ja hiuksiin ja sit mennäänkin taas äitin lompakolle kun omat rahat on loppu. Mä muutin 18v omilleni ja siitä saakka oon kyllä myöskin pärjänny, joskus huonommin ja toisinaan paremmin. Elämä opettaa ja kyllä aikuisen ihmisen ois osattava kantaa huolta omasta toimeentulosta, eikä riippua enää vanhempien helmoissa.

Yhteistyössä