KAtsoin eilen hyvän Ruotsalaisen elokuvan ja nyt nyppii...

TUNDRA-arjen sankari-

Aktiivinen jäsen
25.03.2006
9 314
0
36
Vaikka siinä oli vaikeita ihmiskohtaloita ja vaikeaa elämää, oli elokuvan perusajatus kuitenkin se, että kaikilla on oikeus onneen. Ja elokuvassa esitettiin vielä laulu, jonka sanat suorastaan huusivat sitä, että minä haluan elää onnellisen elämän.

Hyvä elokuva, herätti ajatuksia moneen suuntaan.

Mutta sitten aloin miettiä Suomalaisuutta ja suomalaisia elokuvia. Kurjuutta kurjuuden perään ja jos joskus on pakasta saanut huonot kortit, niin niiden varjolla koko elämä saa sitten mennä vituralleen. Ja musiikkikin on melko lailla lannistavaa tyyliin Kauas pilvet karkaavat, turhaan niitä tavoitat. Turmiolan tommeja hoilaillaan antaumuksella viikonloppuisin ja oikein ryvetään siinä huonossa elämässä.

Tänään olin kateellinen ruotsalaisille.

Ai niin, se elokuva oli Så som himmelen - Niin kuin taivaassa

YouTube - As it is in Heaven (Så Som I Himmelen) - Gabriellas Sång

Viimeksi muokattu:
Minä katsoin tuon leffan jokunen kuukausi sitten ja jäin merkillisen tunnelman valtaan joksikin aikaa. Ihmettelin, että miten hyvältä ja oikealta niin surullinen loppu voi tuntuakaan. En vertaillut silloin enempiä suomalaisiin leffoihin tai kulttuuriin tai tapoihin, mutta muistan miettineeni, että kylläpä länsinaapuri osaa tehdä hyvän elokuvan!

Kuulostaa hyvältä elokuvalta - en silti nyt tyystin leimaisi suomalaisia elokuvia tuolla tavalla. Vaikkapa Mies vailla menneisyyttä on rankasta kehyksestään & mausteistaan huolimatta enempi kuin positiivinen elokuva :)

[QUOTE="Nitta";22014067]Kuulostaa hyvältä elokuvalta - en silti nyt tyystin leimaisi suomalaisia elokuvia tuolla tavalla. Vaikkapa Mies vailla menneisyyttä on rankasta kehyksestään & mausteistaan huolimatta enempi kuin positiivinen elokuva :)[/QUOTE]

Ja Kaurismäki-elokuvat nyt ovat muutenkin luku sinänsä. :)

Minusta suomalaisuudessa on sellainen itseironinen positiivinen vivahde sen kaiken melankolian alla. Se näkyy myös juuri niissä Kaurismäki-elokuvissa. Jos joku tekisi sitä paatoksella, ei voisi olla niin suosittu ohjaajana. Otetaan vaikka Eppujen biisi Kitara, taivas ja tähdet - suomalaisuus pähkinänkuoressa. Tosin eroja on Suomen sisällä paljon. Itse olen sieltä positiivisemmasta kolkasta kotoisin, eli Etelä-Karjalan nurkilta.

Heh, suomessa ja ruotsissa ei ole ikinä tehty hviä elokuvia joten ihan turha väittää että muka tuo olisi hyvä. Olen sen katsonut ja oli ihan paska. Ihmeellisiä majuja elokuvien suhteen ihmisillä onkin.

Heh, suomessa ja ruotsissa ei ole ikinä tehty hviä elokuvia joten ihan turha väittää että muka tuo olisi hyvä. Olen sen katsonut ja oli ihan paska. Ihmeellisiä majuja elokuvien suhteen ihmisillä onkin.

Totta, onneksi meitä on moneen junaan. Sitten voisit myös perustella kantaasi - elokuvahan voi olla hyvä, vaikkei se olisi sitä tyyppiä, mistä itse eniten pidät tai mikä sattuu sopimaan sinun senhetkiseen olotilaasi. Sillä voi olla myös sellaisia ansioita, mitä et välttämättä osaa/halua arvostaa (kameratekniikka, juonenkerronta, näyttelijätyö, musiikki, dialogi, jne.).

Muutama elokuva, mitkä itselleni tulevat mieleenpainuneina mieleen sekä Suomesta että Ruotsista: Jägarna/Metsästäjät, Tillsammans/Kimpassa, 1918, Rukajärven tie, Jalla, Jalla!, Fucking Åmål, tuoreet Risto Räppääjät ovat omassa kategoriassaan enempi kuin hyviä, kerrassaan loistavia!

Yhteistyössä