Hae Anna.fi-sivustolta

Kattava kysely Kreikasta

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä Untuvikko, 10.01.2005.

1. Untuvikko Vierailija

Kysymykseni voi olla suhteellisen laajamuotoinen eikä helposti vastatattava, mutta itse en tiedä Kreikasta juuri mitään. Eli olemme kolmikymppinen pari ja toukokuussa lähdössä Kreikkaan. Mikä Kreikan kohteista voisi olla sellainen, missä on erityisesti paljon nähtävää sekä kauneudellisesti että historiallisesti? Emme ole bailaajia, joten kreikkalainen kulttuuri ja hyvä ruoka jo itsessään olisivat hyviä kriteereitä.

Eli mitä kohdetta voisitte suositella, joka ei olisi pelkkä turistirysä, mutta missä olisi silti turistille paljon nähtävää!

Kiitokset hirveästi vastaajille, olemme vähän hukassa tarjonnan paljoudesta johtuen.

2. Hannele Vierailija

Moi.Kirjoitin äsken pitkän esitelmän Kreikan parhaista (minun mielestäni)kohteista,mutta se hävisi taivaan tuuliin.Joten nyt suosittelen sinua vierailemaan www.kreikka.net sivuilla ja tutkimaan esim.Loutraki,Rethimnon ja Samos ympäristöineen.Nähtävää riittää,niin historiallista kuin maisemiakin.

3. Meerix Vierailija

Moikka!

En ole Kreikan tuntija mitenkään erikoisesti, mutta itse olen kokenut hyväksi aloittaa kyseisen maan kouluamisen Kreetalta. Olen kulkenut sekä länsi- että itä-Kreetaa ja saanut näin mielestäni hyvän kuvan kreikkalaisesta elämästä , ruuasta, maisemista, ihmisistä jne, kuin ""pienoiskoossa"". Kreeta on tarpeeksi suuri, mutta kuitenkin ""hallittava"" aloituskohde! Saarella on mielenkiintoinen historia ja se tarjoaa tänäkin päivänä sekä nykyaikaa, että hiljaista kyläelämää. Ensin olet turistirannalla ja kohta Zeuksen luolassa tai oudolla Lassithin tasangolla...tai keskiosan huimilla vuorilla ja kohta taas kahlaat pikällä tasaisella hiekkasärkkärannalla (Elafonissi)...Pienet kylät aaseineen ja mustiin pukeutuneet mummot ja papat kapeiden kujien varrella...tavernat tarjoavat niin ranskalaisia kuin mussakaa ja vuohenmaitoa...oliivilehdot ovat mittaamattomat ja valkoiset kirkot ja hautausmaat kuuluvat jokaisen miniatyyrikylän varustukseen..Itse ""rakastuin"" juuri vuoriin...huikeat maisemat ..oman pienuuden tuntu ja kun yhtäkkiä vuorien välistä pilkottaakin turkoosi meri, on kuin aarteen löytäjä! Saaren itäosassahan on myös palmurannikko; taas jotain erilaista samalla saarella....
    Autoilu saarella vaatii välillä rautaisia hermoja kun ajetaan mutkaisia vuoristoteitä, mutta en kuitenkaan ole pelännyt liikaa....paikallisten ajotottumukset kyllä ovat vähän toiset kuin Suomessa on totuttu...esim. hätävilkut laitetaan päälle aina jos ja kun aikoo tehdä jotain kummallista ja ""vaarallista"", yllättävää tai laitonta!! -Hyvä siis niin!
    Paikallisilta autovuokraamoilta olemme vuokranneet avojeepin tai ilmastoidun auton ja saaneet mukaan hyvän kartan Kreetasta..ihan se ei aina pidä ihan paikkaansa, mutta saari on sen verran pieni, ettei juurikaan pääse kauas eksymäänkaaään, ja tärkeimmät paikat on hyvin merkitty ja tiet ovat olemassa aikuisten oikeestikin! 250km on aika maksimi per päivä, sillä vaikkei matka ole pitkä, on keskinopeus jotain 40-70km /h....Kirjastoista löytyy perusmatkaoppaita Kreetasta ja joulumarkkinoilla näin Kreetan valloituksesta uuden kirjan...ja nettisivuja piisaa myös..
    Olen vasta aloittamassa mannerkreikan ""valloitusta"", joten varmasti joku osaa kertoa mitä mukavaa ja kiintoisaa löytyy sieltä. Tämä vain näin yhtenä ajatuksena....
    Antoisaa matkaa!

4. käynyt Vierailija

Laajasti Kreikkaakin kolunneena kannattaa aloittaa mantereelta tai ainakin sellaiselta saarelta josta pääsee kätevästi mantereelle.
    Tolon olisi mielestäni hyvä paikka, siellä on historiaa lähellä,pääsee myös saarille helposti. Valmismatkojen lennot ovat Ateenaan ja siitä sitten bussilla Toloniin, jonka vieressä on myös Kreikan entinen pääkaupunki Naphlion, erittäin viehättävä kaupunki linnoituksineen. pari antiikin aluetta on lähellä myös. Tietoja löytyy Googlen haulla netistä. Epidaurus ja Mykene ovat tutustumisen arvoisia. Minnekään saarelle tai ainakaan pikkusaarelle ei kannata mennä aloittelijan.

5. untuvikko Vierailija

...onko joku kohteista Santorini, Parga, Karpathos, Thassos tai Naxos sellainen, minkä voisi heti sulkea pois vaihtoehdoista. Eli ehkäpä liian bailupainotteinen tai missä kultturellia/luonnon kaunista maisemaa olisi edellä mainitsemianne vähemmän?

6. untuvikko Vierailija

Otsikko jäi vahingossa äskeisestä puuttumaan, eli hirmuisesti kiitoksia kaikilla vastaamaan vavautuneille!

7. Anne Vierailija

Olen samaa mieltä Kreetaa suositelleen vastaajan kanssa eli Kreeta on hyvä aloituskohde ""kreikkafanisuuteen"", Kreetalla on helppo liikkua autolla sekä busseilla. Ja mielestäni sieltä löytyy vielä aitoa kreikkaa ihan kohtuu matkan päästä hotelleista. Olen matkaillut aika monella saarella ja monessa kohteessa, mutta aina matkaa valitessa tulee ensimmäisenä katsottua Kreetan matkoja. Meitä on monia, jotka pidämme Malemesta ihan senkin takia ettei se ole mikää ""bailailupaikka"" vaan rauhallinen kylä josta voi hyvin matkata vilkkaampiin paikkoihin.

8. silja Vierailija

Ei bailaaminen ole häiriöksi juuri missään Kreikassa vielä toukokuussa.

9. Pia Vierailija

Aurinkoisella on ihan karpathoksen/Pigadian keksutassa yksi hotelli jota ei kannata ottaa jos muuta saa... valitettavasti en nyt muista nimeä, voin kertoa sen myöhemmin kun palaa mieleen. Siinä hotellissa oli aika pienet ja ikävät huoneet kuulemma, näin kertoivat muutamat jotka asuivat siinä.

10. Veeti Vierailija

Kreikassa pääsee busseilla JOKA PAIKASSA vaivattomasti liikkumaan eli busseja on muuallakin kuin Kreetalla. Ihan noin tiedoksi vaan ettei tule väärää käsitystä.

11. J Vierailija

Olen käynyt Kreikassa kolme kertaa ja suosittelen lämpimästi. Todella hyvää ruokaa, ystävällisiä ja rehellisiä ihmisiä. Kauppiaat eivät seuraile turisteja kaupoissa, vaan antavat tehdä ostokset rauhassa. Hotellitaso kreikassa on huono, joten kannattaa varata ainakin neljän tähden hotelli. Kolmen tähden hotelli ei todellakaan ole samaa tasoa kun esimerkiksi Espanjassa.

Hintataso on vähän halvempi kuin suomessa. Jos Lähdette esimerkiksi Rethymnoniin, niin suosittelen että teette ostoksenne Spar supermarketissa. Jos vuokraatte auton, niin Lidlissä kannattaa käydä. Autovuokraamoista saa todella hyvät kartat, joista näkee missä mikäkin sijaitsee.

Kreetan Rethymnonia suosittelen lämpimästi. Sieltä löytyy aika paljon kaikille kaikkea. Kreetalla on myös helppo liikkua. Siellä kulkee yksi iso tie koko kreetan poikki, josta haarautuu teitä pikkukyliin. Itse olimme prätkällä liikenteessa ja matka sujui erittäin hyvin. Liikenne sujui todella hyvin ja Kreikkalaiset todellakin ottavat huomioon turistit myös liikenteessä.

Ruoka oli kaikista parasta pikkukylissä, joissa poikkesimme matkan varrella. Siellä näkee paljon Kreikkalaista kulttuuria ja ihmisiä. Maistamisen arvosta on mm. Kyros liha ja kana. Myös salaatit ovat aivan mahtavan hyviä.

Kreetalla on vaikka mitä. Argeologinen museo, vanhoja linnoja/linnakkeita, delfiini esityksiä, vesipuistoja yms.

Olen ollut myös Rhodoksella. En suosittele sitä muille kun nuorille. Paljon yökerhoja yms.

Korfulla vierailin kaksi vuotta sitten. Todella kiva pikku saari, jossa on myös helppo liikkua vaikka polkupyörillä. Siellä lähestulkoon kaikki rannat oli kivirantoja, mikä on mielestäni pitkä miinus. Jos haluaa rauhallisen loman, niin silloin suosittelen tätä pikkukylää. Ruoka oli myös todella hyvää. Paikka oli Moraitika ja ravintola Rose Garden oli ehdoton suosikkini.

Teille suosittelen kuitenkin Kreetaa, jos haluaa nähdä muutakin kun rantaa. Siellä tosin on erittäin siistit ja hyvät hiekkarannat. Kannattaa poiketa myös sukleltamassa. Sukellusreissut eivät olleet pahan hintaisiakaan ja saa ikimuistoisen elämyksen. Hyvää matkaa!!

12. Santtu Vierailija

J:n kattava eli pitkä selostus Kreikasta sisälsi aika paljon virheellistä tietoa, mutta sen voi ymmmärtää koska hän on käynyt ko. maassa vai kolme kertaa. Se että Rodos esim. sopisi vain nuorille, ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Saarella on monta tukikohtaa ja todella eri-ikäisi lomailijoita joka puolelta maailma, koululaisryhmistä eläkeläisryhmiin asti. Rodoksen kaupungissa on luonnollisesti nuoria keskeikesällä, onhan siellä baarikadut ja muut. Syksyllä on varttunutta väkeä. Asua voi muuallakin kuin kaupungissa, yhteydet saarella ovta hyvät, bussiyhteydet toimii. Pääset suhteöllisen helposti saaren toisesta päästä pääkaupunkiin runsaassa tunnissa paikallisbussilla.
    Mutta en nyt liputa Rodoksen nimeen erityisesti, maasta löytyy saaria vaikka kuinka paljon. Kannattaa mennä vähän pienempiin paikkoihin ja unohtaa nuo kansainäliset halpisketjujen hallit matkan tutustumiskohteina. Kreikassa ravintolaruoka on hyvää ja edullista verrattuna vaikkapa meidän hintoihin. Lomallahan voi nauttia, katsella nähtävyyksiä jne.

13. Pia Vierailija

Atalantis on se jota kantsii välttää.

14. Sepe Vierailija

Olen täysin toista mieltä mitä kreetan ja sen keskittymiin tulee. Jos menee malemeen saa kyllä tosi oudon kuvan Kreikasta... siellä ei ole mitään kreikkaliasuuteen viittaavaa. Kreeta on Kreeta ja Kreikka on Kreikka. Mutta jos ei ole muualla ollut, voi kuvitella että Kreikassa on kaikkialla tällaista. Muutakin löytyy ja nimeomnaa sitä muuta.

15. Ovta Kuni Vierailija

-

[Edited by: admin on 6.4.2006 10:42]

16. nuuskamuikkunen Vierailija

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä että kreeta on hiukan eri maailma kuin muu kreikka. Hehän itsekkin pitävät saartaan maana.

Jokainen saarihan on omanlaisensa mutta jos kreikkalaisuutta peilaa pelkästään kreetaa vasten voi kuvasta tulla väärä. Jos vertaan kreetaa korfuun,kosiin ja jopa rodokseen,löytyy eroavaisuuksia. Ensimmäiseksi minuun kiinnitti huomion kreetalainen pidättyväisyys jopa eräänlainen tylyys. Samoin lapsiin suhtauduttiin pidättyvämmin kuin muualla joskus jopa tylysti. Alkuun se hämmästyttikin meitä.

Mutta kyllä kreeta silti on hieno lomakohde. Onhan se monipuolinen ja tarjoaa jokaiselle jotakin. Mutta ei edusta minusta kreikkalaisuutta parhaimmillaan.

17. :) Vierailija

jos matkanne sijoittuu toukokuulle, tuskin missään kreikassa on keväällä ""turisti"" rysää. toukokuussa kreikassa luonto heräilee ja kukat kauneimmillaan, eikä kesän kuumuus ole vielä kerennyt polttaa kasveja karrelle. tottakai ilma on viileä keväisin, mutta kyllä kreikka on parhaimmillaan keväisin. kreikkalainen todellinen rento elämän tyyli tulee aistia toukokuussa. kesäkuukausina aitoa kreikkalaista menoa löytyy pieniltä kiireettömiltä saarilta, joihin harvat suomalaiset tekevät lomamatkoja, esim. thassoa ja kalymnos. vältä lomakyliksi rakennettuja kommuuneja. sieltä et löydä Kreikkaa, ellet matkustele itsenäisesti pois sadoille lapsiperheille rakennetuista hotelli komplekseista.
    lueskele kreikka.netin kohteita ja foorumeita. toukokuussa pienissä kylissä ei ole vielä palveluita, sillä kreikkalaiset muuttavat mantereelta kesäks töihin turistikohteisiin vasta kesäkuussa. suosittelen skootterin tai auton vuokrausta ja tutustumista ympäristöön. eksyvälle ja tekevälle sattuu ;) älä missään nimessä hylkää ajatusta santorinista! toukokuussa siellä EI ole turisteja. maisemat aivan uskomattomat <3

18. ilman Vierailija

muuta Delos,ainut haittapuoli on se,että eväät kannattaa ottaa mukaan.

19. Zombie Vierailija

Onko muilla enemmän Kreikkaa harrastaneilla nuuskamuikkusen kaltaisia luonnehdintoja Kreeta vs. Kreikka -asiasta? Itse olen käynyt vain parilla muulla saarella ja kerran Kreetalla ja tiedän toki nämä väitteet siitä, kuinka kreetalaiset ovat kreetalaisia eivätkä kreikkalaisia. Itse en vain niin kauhean tarkkanäköinen ilmeisesti ole, kun en oikein mitään eroa ole huomannut. Lapsia ei ole, joten siitä en voisi mitään päätelläkään.

Mutta mitenkäs muita juttuja? Ainoa mikä minulle on jäänyt selkeästi mieleen on se, että ruoka ei ollut Kreetalla noin keskimäärin niin hyvin minun makuuni kuin toisilla saarilla.

20. e.k Vierailija

Meillä samansuuntaisia kokemuksia kreetasta. Hotellimme isäntä vahti lapsia kuin haukka ja komenteli. Jopa siinä määrin että jotkut lapset selvästi pelkäsivät. En ole moiseen ennen törmännyt kreikassa. Olisiko asiasta valitettu,koska hotelli ei enää seuraavana kesänä ollut ohjelmassa.

21. Juuri palannut Vierailija

Kreetalaiset ovat Kreikan hämäläisiä. Minulla ei ole minkäänlaista hinkua Kreetalle, vaikka 39 matkasta Kreikkaan on kaksi sinne suuntautunutkin, jopa ensimmäinen matkani.
    Mukavimmat ihmiset löytyvät pohjois-Kreikasta. Itse tykkään myös vuorista enemmän kuin merestä, joten viihdyn hyvin pohjoisessa, vaikka sielläkin on varmaan enemmän tasankoa kuin vuoria, vaikka toisin voisi kuvitella. Suurimmat lumihuippuiset vuoret siintävät pohjoisessa Bulgarian rajan toisella puolella.
    Turistirysistä ei ole tietoakaan ja ruokakin on parempaa ja huomattavasti halvempaa, kun sieltä puuttuvat kokonaan vain turisteille tehdyt paikat. Ei ole ruokalistoja ravintoloissa, vaan kysytään tarjoilijalta, mitä on tarjolla. Halpuudella ei sinänsä Kreikan lomailussani suurta merkitystä ole, kunhan nyt mainitsin, kun se tuntuu monelle olevan jopa lomamaan valinnan peruste.

22. tomsku Vierailija

Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta Kreikassa taitaa edelleen olla sääntö, että huonojen putkistojen takia vessapaperit laitetaan roskikseen? Olen käynyt kymmenisen vuotta sitten Kreetalla ja Lefkaksella, silloin oli näin. Tänä kesänä olen menossa Karpathokselle.

23. Island Hopper Vierailija

On sama sääntö pääsääntöisesti edelleen voimassa. Mutta ""huonot putkistot"" on ehkä hiukan suppea kuvaus asiasta.

Uskoakseni syinä ovat mm. hyvin karkeatekoiset viemärit, joihin vessapaperit takertuu kiinni ja alkaa muodostaa tukoksia. Eli vaikka hotellissa olisi tuliterät hyväkuntoiset putkistot, hyvin nopeasti paperi kulkeutuu kunnallisiin viemäreihin jotka ovat yleensä vanhoja ja todella karkearakenteisia.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen kuullut tämän Kreikassa yli 10v. asuneelta suomalaiselta.

24. vierailija Vierailija

Tuo kreikka.net ei toimi myöskään nyt. Sivustolta puuttuu ilmeisesti maksaja eli Kreikka ei maksa enää mitään. Haen tietoa pohjoismaiselta sivuilta. O tosi tasokas sivusto.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri