Hae Anna.fi-sivustolta

Kattila uuniin?

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Kysyvä, 28.10.2005.

1. Kysyvä Vierailija

Niin, tällainen tyhmä kysymys että voiko kattilan laittaa uuniin? Tai onko niin että joitain kattiloita voi laittaa ja joitain ei?

Haluttais tehdä lihapataa viikonloppuna mutta ei meillä ole sellaista uunipataa, ainoastaan iso keittokattila.

2. Peppi Vierailija

Kattilaa, jossa on muovia, esim. kahva tai kannen nuppi, ei voi laittaa uuniin. Lihapadan voi kuitenkin tehdä liedellä, matalassa lämmössä kannen alla. Keittoaikoja en kuitenkaan uskalla lähteä arvaamaan, koska en tiedä mitä tarkoitus olisi laittaa.

3. vuoka Vierailija

Jos sinulla on korkeareunainen uuninkestävä vuoka, niin siinä voit valmistaa uunissa myös pataruokaa.

4. hh Vierailija

Monet uuniruuat (esim lihapadat) voi valmistaa myös liedellä. Ainakin itse olen nähnyt monia lihapataohjeita, joissa on vaihtoehdot, että voi tehdä uunissa tai liedellä. Esimerkkiä en nyt osaa sanoa, kun en ole keittokirjojeni äärellä, mutta googlella löytyy varmasti vastaavia reseptejä. Muistelen että viimeksi ole burgundin pataa tehnyt ja siinä käskettiin laittamaan uuniin, mutta tein sen liedellä kattilassa. Ja hyvää tuli.

5. Sipe@ Vierailija

Itse olen ainakin paistanut joitakin ruokia teräskattilassa (siis ei muovi/teflon/emali yms. osia, vaan puhdasta ruostumatonta terästä). Ihan hyvin on ruoka aina onnistunut, eivätkä kattilatkaan ole kärsineet.

6. Iäkäs Elli Vierailija

Teräskattilat, kuten Sipe kertoi, kestävät hyvin uunissa jo siksi, että ainakin minä haudutan uuniruoat melko alhaisessa lämpötilassa. Alle 200 astetta riittää aluksi ja siitäkin lasken lämpöä loppuhaudutuksen ajaksi.

7. Alkup. Vierailija

Se meidän kattila on iso teräskattila mutta siinä on mustat kahvat, eli kahvat on jotain muovia tms. Joten lienee parempi koittaa tehdä liedellä.

Hirvenlihasta ollaan pataa tekemässä.

8. pertti mayhem Vierailija

on se kyllä perk...e ihmeellistä kun joku kysyy asiallisen kysymyksen mihin tahansa liittyen niin aina on jotain ihan mitä sattuu jonniijoutavia vastauksia/näsäviisaita vastauksia mitkä ei liity mitenkää aiheesee. menkää faceen huutelee ketä ei asialliset asiat kiinnosta.

9. pertti mayhem Vierailija

siis ei pelkästään annan sivuilla. tähän kysymykseen sentää vähän paremmin vastattu. jos muoviosia ni en suosittele laittamaan jo maun tarttumisen vuoksi kun se muovi lämpenee uunissa. muuten anna mennä vaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri