Katto valkoinen, seinät vaaleat ja lattia tumma. Minkä väriset listat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen oppinut säännön, jonka mukaan lattialistat ovat seinän eivätkä lattian jatke. Näin ollen vaaleaan seinään kuuluisi vaalea lattialista. Muutoin huoneeseen tulee "allasmainen" vaikutelma, kun seinille nousee lattian jatkeeksi tumma lista.

Meillä vaihdettiin äskettäin lähes 20 senttiä korkeat täyspuiset lattialistat, jotka ovat ns. perinnemallistoa ja minusta sopivat hirveän hyvin vanhan tyyliseen kotiin. Listat ovat valkoiset, koska seinät ovat vaaleat ja katto on valkoinen.

Myös kattolistat ovat valkoiset ja hyvin leveät ja uurretut. Lopputulos on minusta ihana. =)

Valkoiset listat. Joka paikkaan.

Lattian väriset listat on minusta kamalat, varsinkin jos lattiat jotain pyökkilaminaaattia tai vastaavaa. Valkoiset listat, muttei mitään ihan perussileää listaa, vaan mieluummin hieman strukstuuria.

Aina ihmetellyt tuota ongelmaa lattialistojen kanssa.... Eihän ne edes näy monesta kohtaa, kun on niitä huonekaluja... Kattolistoja ei murehdi kukaan, vaikka ne on aina näkyvillä!! Paitsi sitten ne on liian keltaiset, kun seinät maalataan valkoiseksi.
Tästäpä kysymys, onko kaikilla ne perus "tehtaalla maalatut" kattolistat vai onko joku vaivautunut maalaamaan seinän tai jopa katon väriseksi?

Lattialistat seinän mukaan luo vaikutelman korkeammasta huoneeesta. Itse maalaan ne aina samalla maalilla kuin seinät. Jos laitat lattian väriset listat, niin tulee karsina vaikutelma, kuin lattialla olisi reunat.

Jatkan vielä, että seinät on hyvä maalata viimeisen kerran niin, että kattolistatkin ovat paikallaan. Silloin saa saman sävyn ja pienet naulankannat piiloon. Minun silmään koskee, jos on valkoinen koti, mutta listat erisävyiset. Maalaan aina ikkunankarmitkin.

Jatkan vielä, että seinät on hyvä maalata viimeisen kerran niin, että kattolistatkin ovat paikallaan. Silloin saa saman sävyn ja pienet naulankannat piiloon. Minun silmään koskee, jos on valkoinen koti, mutta listat erisävyiset. Maalaan aina ikkunankarmitkin.
Mua taas häiritsee nuo itsemaalatut listat joissa aìna näkyy pensselin jälkijä ja/ tai valumat. Ruiskumaalaus ainoa tapa saada oikeasti siistit listat. Eikä missään nimessä ylimaalausta viimeisenä seinille & listoille. Kun rakenteet elää, tulee karseita maalirepeämiä.

Mua taas häiritsee nuo itsemaalatut listat joissa aìna näkyy pensselin jälkijä ja/ tai valumat. Ruiskumaalaus ainoa tapa saada oikeasti siistit listat. Eikä missään nimessä ylimaalausta viimeisenä seinille & listoille. Kun rakenteet elää, tulee karseita maalirepeämiä.

Kun on ennen kaikkea hyvä maali, hyvä sivellin ja edes hieman näppäryyttä, niin ei jää jälkiä tai valumia :) Eikä meillä ole muuten repeämiäkään. Mutta juuri näiden valintojen takia on erilaisia koteja ja hyvä niin.

Kun on ennen kaikkea hyvä maali, hyvä sivellin ja edes hieman näppäryyttä, niin ei jää jälkiä tai valumia :) Eikä meillä ole muuten repeämiäkään. Mutta juuri näiden valintojen takia on erilaisia koteja ja hyvä niin.
Uskallan väittää vastaa. Sen verran työssäni tee-se-itse remppoja nähnyt. Varsinkin ikkunan pokat jotka elää paljon (koska lämpötilavaihtelu) - niissä näkee kun vanha väri irvistää liitosten raoista jne.

Mutta jos ja kun nuo on sinulle ok, niin toki jokainen saa kotinsa maalata miten tykkää. Ajattelin vain varottaa jos joku ideastasi innostuu eikä tiedä mihin se pahimmillaan johtaa.

Yhteistyössä