Kattoiko joku telkkaria sunnuntaina päivällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Mä kuulin telkusta mielenkiintisen lauseen ja mu jäi kaivelemaan, etten ysähtyny kuuntelemaan. Kyse oli persoonallisus- ja temperamenttisuus eroista, aiheena kai joku erilainen koulu, ja huomioni kiinitti se, kun ujouteen/arkuuteen/hiljaisuuteen ollaan kehittämässä lääkettä :o Jutun pointti oli kai, että ihmisile ja oppilaille pitäisi antaa enmän tilaa oppia omalla tavallaan eikä kaikkia lunteenpiirteitä tarvi diagnsoida.
Tätä vaan pohdin itse ADHD ihmisenä, joka sai diagnoosinsa vasta aikuisena ja jotenkin kieltäydyn olemasta "sairas" mielestäni minulla vaan on ominaisuus, enkä oikein osaa päättää missä menee raja, että pitä käyttää lääkkeitä johonkin... Jos olet liian vilkas, nappeja naamaan vaan, jos olet ujo, nappeja siihenkin :/

En sattunu tuota kattomaan, mut ihmettelen mistä tommosessa on kyse.
Eikö se jo riitä että ulkonäköseikkoihin kiinnitetään huomioo niin paljon kuin tänä päivänä valitettavasti tehdään, pitääkö kaikkien vielä olla luonteeltankin samanlaisia. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
En sattunu tuota kattomaan, mut ihmettelen mistä tommosessa on kyse.
Eikö se jo riitä että ulkonäköseikkoihin kiinnitetään huomioo niin paljon kuin tänä päivänä valitettavasti tehdään, pitääkö kaikkien vielä olla luonteeltankin samanlaisia. :/

Niinpä :/ Luulis että on rikkaus kun luokassa on sekä vilkkaita että rauhallisia oppilaita. Mutta kai se on resurssi eli raha kysymys; helpointa lyödä ne kaikki samaan muottiin, kun muuten pitäisi olla eri tyypistä opetusta niille, jtka oppii parhaiten tekemällä ja niille jotka uskaltautuvat tekemään vasta kun ovat saaneet hyvän teoreettisen pohjan.

Eiköhän ole sellaisia ihmisiä jotka KÄRSIVÄT ujoudestaan/ylivilkkaudestaan jne. Eiväthän kaikki kuurotkaan ole halunneet implanttia korvaansa, ihan yhtä ihmisarvoisia implantin ottaneet sekä ottamatta jättäneet. Mutta jos ihminen kärsii jostain, jos se vaikuttaa hänen elämäänsä merkittävän haitallisesti, on hänellä oikeus etsiä parannusta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eiköhän ole sellaisia ihmisiä jotka KÄRSIVÄT ujoudestaan/ylivilkkaudestaan jne. Eiväthän kaikki kuurotkaan ole halunneet implanttia korvaansa, ihan yhtä ihmisarvoisia implantin ottaneet sekä ottamatta jättäneet. Mutta jos ihminen kärsii jostain, jos se vaikuttaa hänen elämäänsä merkittävän haitallisesti, on hänellä oikeus etsiä parannusta.

Mutta kärsiikö se, jos ei sille opeteta, että siitä kuuuu kärsiä? Monesti ne on vanhemmat jotka kärsii ujon ja epäsosialisen lapsensa vetäytyvyydestä ja opettavat lapselle että siinä on jotain vikaa samalla kun väkisin raahaamat sosiaalisen elämän pariin kerhoihin ja harrastuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Kyllä nyt jeesustelette luonteitten erilaisuuden rikkaudesta. Kuitenkaan ette huomaa esim. täällä palstalla kirkkaasti erilaisen persoonan omaavia henkilöitä!

Eikö joku ne nimenomaan aina huomaa ja käske palata ruotuun ja olla niinkun muutkin?

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mutta kärsiikö se, jos ei sille opeteta, että siitä kuuuu kärsiä? Monesti ne on vanhemmat jotka kärsii ujon ja epäsosialisen lapsensa vetäytyvyydestä ja opettavat lapselle että siinä on jotain vikaa samalla kun väkisin raahaamat sosiaalisen elämän pariin kerhoihin ja harrastuksiin.

Ihmisiä on erilaisia. Varmasti on ujoja ihmisiä, jotka ovat kokeneet hyväksyntää, mutta haluaisivat päästä ujoudesta ainakin sen verran, että voisivat tehdä töitä helpommin tms.

100% peesi!!

likan kummitädin vanhimmalla pojalla on diagnosoitu ADHD ja oli ihan mahdotonta. keskittyminen koulutehtäviin ja oikeestaan kaikkeen muuhunki oli aikalailla 0. kiitos lääkkeiden eläminen on paljon helpompaa, ja kun perheessä on dysfaatikko/autistinen niin voimavarat on parantunut huomattavasti lääkityksen jälkeen.

Ihmisiä on erilaisia. Varmasti on ujoja ihmisiä, jotka ovat kokeneet hyväksyntää, mutta haluaisivat päästä ujoudesta ainakin sen verran, että voisivat tehdä töitä helpommin tms.

Mutta jos jos koulussa hyväkstyttäisiin myös ujous -siinä kun vilkkauskin- niin haittaako se silloin esim. työelämässä?
Kuinka pitkälle ne piirteet oikeasti on ongelmia? Jos ongelma onkin yhteiskunta, jossa on tiukat rajat minkä sisään pitää mahtua ja jos et mahdu, niin tehdäämpä diagnosi ja annetaampa pari nappia?
Ujous kyllä on varmasti siitä erilainen asia, että se on nimenomaan oma ongelma, kun taas vilkkaus on opettajien ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

100% peesi!!

likan kummitädin vanhimmalla pojalla on diagnosoitu ADHD ja oli ihan mahdotonta. keskittyminen koulutehtäviin ja oikeestaan kaikkeen muuhunki oli aikalailla 0. kiitos lääkkeiden eläminen on paljon helpompaa, ja kun perheessä on dysfaatikko/autistinen niin voimavarat on parantunut huomattavasti lääkityksen jälkeen.

Itse syön tällähetkellä Concerttaa, mutta olen myös huomannut, että addin kanssa voi oppia elämään, kun tietä mistä on kyse. No joo...siis tavallaan, kyllähän se vaatii diagnoosia siinä mielessä että voi ymmärtää itseään ja hyväksyä "erilaisuutensa".
Mutta kyllä mä olen alkanu kyseenalaistamaan tätä tasapäisämis systeemiä...Moniko masentunut on oikeasti masentunut, vai eikö vaan sovi siihen karsinaan, mihin kuuluu?

Mutta jos jos koulussa hyväkstyttäisiin myös ujous -siinä kun vilkkauskin- niin haittaako se silloin esim. työelämässä?
Kuinka pitkälle ne piirteet oikeasti on ongelmia? Jos ongelma onkin yhteiskunta, jossa on tiukat rajat minkä sisään pitää mahtua ja jos et mahdu, niin tehdäämpä diagnosi ja annetaampa pari nappia?
Ujous kyllä on varmasti siitä erilainen asia, että se on nimenomaan oma ongelma, kun taas vilkkaus on opettajien ongelma.

Siis jos ei ujouden takia voi esim. olla siinä työssä missä haluaisi, milloin ujous rampauttaa elämää, miksi ei saisi hakea apua?

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

100% peesi!!

Itse syön tällähetkellä Concerttaa, mutta olen myös huomannut, että addin kanssa voi oppia elämään, kun tietä mistä on kyse. No joo...siis tavallaan, kyllähän se vaatii diagnoosia siinä mielessä että voi ymmärtää itseään ja hyväksyä "erilaisuutensa".
Mutta kyllä mä olen alkanu kyseenalaistamaan tätä tasapäisämis systeemiä...Moniko masentunut on oikeasti masentunut, vai eikö vaan sovi siihen karsinaan, mihin kuuluu?

Joo, ei hoideta masentuneita, annetaan heidän vaan masentua lisää ja tappaa itsensä?

Yhteistyössä