Kauanko rintamaito säilyy jääkaapissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikkäs tilanne on se, että menen eka kertaa viihteele vauvan ollessa 1v2kk. Vauva nyt reilu 10kk. Eli ei ihan tämän päivän asia tämä kuitenkaan, mutta pohdin.

Anoppi tulee hoitamaan vauvaa tähän ja koska aion imettää vauvaa vielä pitkään niin meinasin pumpata vähän maitoa vauvalle. Siis siltä varalta, jos se vähän toisi lohtua kun taatusti se äidinikävä tulee täällä.

Eli jos pumppaan sitä ennakkoon niin kauanko se säilyy sit jääkaapissa. Ja jos sitä pakastaa niin mites se homma tapahtuu kätevimmin ja miten pitää sulattaa ja miten se rintamaidon lämmitys ylipäätään kuuluu hoitaa?

Ja olen kolmen lapsen äiti, mutta ei ole tarvinnut vauvoja jättää hoitoon joten...

Äidinmaidon säilytys

Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Kun maitoa otetaan käyttöön pakkasesta, sitä ei saisi jättää huoneenlämpöön sulamaan. Parhaiten maidon saa sulatettua siten, että pakastettu maitopussi laitetaan juoksevan veden alle, jota lämmitetään pikkuhiljaa. Maitoa ei saisi keittää eikä sulattaa mikroaaltouunissa. Kerran sulatettua maitoa ei saa uudelleen pakastaa.

Pakastetun ja säilötyn maidon haju on usein erilainen kuin tuoreessa maidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maito olisi pilalla.

Okei.... Ton olin kuullutkin, mutta en enää muistanut eli että ei just pumpattua saa sekottaa jääkaappikylmään. Eikös ne kuitenkin saa sekoittaa keskenään sitten, kun se toinenkin on jo jäähtynyt?

Eli mä voin parina päivänä pumpata ja se säilyy sit jääkaapissa sen parin päivän ajan.

Entäs se lämmitys? Kuumassa vedessä vai saako sen lämmittää mikrossa ja onko sillä nyt väliä jos lämmittää mukillisen tai kaks 1v2kk ikäiselle mikrossa sitä? Tuskin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei.... Ton olin kuullutkin, mutta en enää muistanut eli että ei just pumpattua saa sekottaa jääkaappikylmään. Eikös ne kuitenkin saa sekoittaa keskenään sitten, kun se toinenkin on jo jäähtynyt?
Saa toki.

Eli mä voin parina päivänä pumpata ja se säilyy sit jääkaapissa sen parin päivän ajan.
Jep.

Entäs se lämmitys? Kuumassa vedessä vai saako sen lämmittää mikrossa ja onko sillä nyt väliä jos lämmittää mukillisen tai kaks 1v2kk ikäiselle mikrossa sitä? Tuskin.
Mieluiten vesihauteessa mutta voi sen mikrossakin lämmittää. Täytyy vain varmistaa, että ei tule liian kuumaksi.

Yhteistyössä