Kauanko "saa" opiskella?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koko aloituksen pointti oli kai se, että et löydä valmistumisen jälkeen töitä. Mistä voit nyt jo tietää, ettei teidän paikkakunnalla tai missään naapurikunnassa ole yhtään työtä mikä sulle kelpaisi? Onneksi opintotukea saa rajoitetun ajan. Törkeää kuluttaa yhteiskunnan varoja vuositolkulla, jos ei ikinä mene töihin.
Minusta taas ap nimenomaan kirjoitti, että JOS ei saa valmistumisensa jälkeen töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Jos voi käydä naapurikunnassa opiskelemassa niin miksei töissä? En tarkoita et töitä on pakko tehdä, opiskele jos siltä tuntuu, kiinnosti vaan miksi sinne voi mennä kouluun muttei töihin ;)

Vaikea varmaan mennä töihin kun ravintola/keittiö-allalle on vaikea saada vakipaikkaa edes niille pätkätyöläisille mitä keittiöillä jo on täällä Kjoella.

Jos ei ole halua muuttaa työn perässä, niin miksi kannattaa opiskella jotain sellaista alaa, jolle ei omalle paikkakunnalle voi työllistyä? Eikö sitä työllistymispuolta kannata miettiä vähän etukäteen, jos on sellainen asenne, että aikoo jäädä asumaan kotipaikkakunnalleen, eikä liiku työn perässä mihinkään?

Jos ei ole halua muuttaa työn perässä, niin miksi kannattaa opiskella jotain sellaista alaa, jolle ei omalle paikkakunnalle voi työllistyä? Eikö sitä työllistymispuolta kannata miettiä vähän etukäteen, jos on sellainen asenne, että aikoo jäädä asumaan kotipaikkakunnalleen, eikä liiku työn perässä mihinkään?
Toki. Olisi typerää vauikka tamperelaisena opiskella raitiovaununkuljettajaksi. Mutta noin yleisesti ottaen pitäisi pienellä paikkakunnalla asuessaan olla melko meedio tietääkseen opiskelujen alussa, että tällä alalla ihan varmasti n töitä vielä valmistumisen jälkeenkin. Pienten paikkakuntien ongelma yleensä on siinä, että vaikka esim metalliteollisuus saattaakin NYT työllistää hyvin, sen metalliyrityksen tuotannon siirto Intiaan vie työpaikan puolelta koko pitäjästä. Jonka jälkeen metallialan osaajia onkin taas reippaati enemmän kuin työpaikkoja.

No itse aloitin yliopistoopiskelut joskus hamassa nuoruudessa, sitten tulikin perhe, neljä lasta, tein lasten ollessa pieniä sijaisuuksia, silloin kun niitä sattui olemaan, varsinaista pätevyyttähän minulla ei niihin hommiin ollut, pätevä olisin ollut tutkimustyöhön (miä ei näin pienillä paikkakunnila ole). Kun nuorimmainen lähti kouluun, jatkoin opiskeluja yliopstolla, sitten muissa opinahjoissa, sijaisuuksia aina välillä että talous pysyi kunnossa. Nyt mulla koulutus joka vaati kyllä vuosia, ja laajasti työkokemusta erilaisista töistä. Elämänkokemuksesta puhumattakaan. SAin vihdoin vakipaikan, ja ikää 50. Nyt nautin, teen mistä pidän, työikää vielä 15 vuotta jäljellä. Lasten kanssa sain olla kun olivat pieniä. Tällainen tarina minulla. Jokainen tekee niinkuin tilanne vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Jos voi käydä naapurikunnassa opiskelemassa niin miksei töissä? En tarkoita et töitä on pakko tehdä, opiskele jos siltä tuntuu, kiinnosti vaan miksi sinne voi mennä kouluun muttei töihin ;)

Missä kohdassa mä olen kirjoittanut etten voisi mennä sinne töihin? Missä? :whistle: :whistle:

Koko aloituksen pointti oli kai se, että et löydä valmistumisen jälkeen töitä. Mistä voit nyt jo tietää, ettei teidän paikkakunnalla tai missään naapurikunnassa ole yhtään työtä mikä sulle kelpaisi? Onneksi opintotukea saa rajoitetun ajan. Törkeää kuluttaa yhteiskunnan varoja vuositolkulla, jos ei ikinä mene töihin.

Mähän kirjoitin että JOS en löydä töitä niin jatkan opiskelua enkä jää työttömäksi. Ymmärrätkö? :whistle:

Ja ALOITUKSEN POINTTI oli se, että kauanko saa opiskella. Siis kukin ihminen, ei vain pelkästään mä. Otsikon kysymys oli yleinen kysymys eikä tarkoittanut vain mua. Niin monesti täällä takerrutaan vain siihen kirjoittajan tilanteeseen eikä keskustella asiasta yleisesti :kieh: :headwall: :whistle:

Vaikea varmaan mennä töihin kun ravintola/keittiö-allalle on vaikea saada vakipaikkaa edes niille pätkätyöläisille mitä keittiöillä jo on täällä Kjoella.

No mähän kyttäilen eläkkeelle lähivuosina jäävien suurkeittiöiden työntekijöiden paikkoja :whistle: :laugh:

Yhteistyössä