Kauhukakara leikkipuistossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Leikkipuistossamme on noin 5 vuotias poika joka on aivan kamala.
Hän huutelee ja nimittelee muita ihmisiä, sekä lapsia että vanhempia.
Heittelee hiekkaa ja vettä.

Hän on yleensä puistossa äitinsä kanssa, joka hiekanheiton ja vedenheiton nähdessään käy pyyhkimässä vettä tai hiekkaa uhrien vaunuista ja pyytelee anteeksi. Se mitä äiti pojalleen sanoo, jää epäselväksi koska pojan äiti on Japanilainen ja he puhuvat keskenään japania.

Äiti ei kuitenkaan ole aina siinä lähellä vaan poika mellastaa usein yksin.
Yksi äiti torui poikaa kun tämä kasteli hänen pikkuvauvaa.
Tämän jälkeen poika on huudellut solvauksia toruneelle äidille mm. pussipysäkillä ja muuallakin.

Mitä tällaisen pojan kanssa pitäisi tehdä ? Emme tiedä johtuuko hänen aggressiivisuutensa siitä että ehkä häntä itseään (toisenlaisena) kiusataan ja nimitellään jossain. Vai kokeeko hän vain olevansa muita parempi ja itsensä oikeutuksi nimittelmään muita ihmisiä.

Mitä te tekisitte jos leikkipuistossanne olisi tuollainen poika?

Voisiko koettaa ottaa poikaan positiiivsta kontaktia (siis jo ennen kuin hän ehtii tehdä mitään pahojaan)? jutella mukavia, ottaa leikkiin tms.? Sitten kun tilanne riistäytyy käsistä, on kontaktinotto paljon hankalampaa.

Alunperin kaikki ovat suhtautuneet poikaan todella ystävällisesti.

Esimerkiksi olemme aina tervehtineet häntä iloisesti nimeltä vaikka emme ole häntä muuten tunteneet.

Poika ei ole vastannut ja ainoa mikä on tullut kontaktiksi hänen puolelta muihin on ollut hiekan heittäminen ja nimittely ja haukkuminen.

Tuota sairautta mietimme kaikki. Ehkä hänellä on jokin sairaus.

Hänen äitinsä kyllä suhtautuu vihamielisesti kaikkiin ihmisiin jotka tulevat leikkipuistoomme joltain toiselta alueelta. Hänen mielestään tämän alueen leikkipuisto kuuluu tämän alueen lapsille. Muut menkööt muualle.
Äiti on vihainen jos lapsia on leikkipuistossa liikaa eikä oma poika pääse heti keinumaan.

Suurin osa äideistä ei edes tiedä kuka äiti tulee mahdollisesti toisesta kaupunginosasta, eikä se heitä kiinnostakaan. Päin vastoin kaikki ovat iloisia jos on uusia kasvoja joukossa.

Mutta tuon pojan äiti seuraa tarkasti kuka mihinkin bussiin nousee ja valittaa väittömästi jos joku tulee jostain toisesta lähiöstä.

Ehkäpä äiti ei vaan osaa/pysty/viitsi asettaa pojalle rajoja...
Törmäsin itse kans yksi päivä puistossa lapseen joka hiekkalaatikolla rikkoi muiden hiekkakakkuja ja heitteli hiekkaa ilmaan... vanhemmat ihasteli lastansa siinä vierellä :\|
Sanoin kerran muksulle että ei hiekkaa saa heittää kun se voi mennä esim. silmää ja tehdä kipeätä, mutta eipä muksu tietty uskonut... joten menin omien lasten kanssa toisiin leikkeihin. :/

Minä puutun aika herkästi ja komennan varsin tiukasti toisten kakaroita jos tulevat rikkomaan tai vievät leluja tai estävät leikkimisen jollain tavalla. Minulle on aivan sama onko vanhemmat siinä paikalla vai ei, ja jos vanhemmat tulevat ja sanovat jotain, olen ihan valmis sanomaan mistä on kyse, mitä tapahtui ja miksi komensin hänen lastaan. Jos äiti tai isi suuttuu minulle siitä että hänen lapsensa ei osaa käyttäytyä yleisiä, yhteisiä sääntöjä noudattaen ja jos heistä tuntuu pahalta että vieras ihminen komentaan heidän kultamussuaan, niin - voivoi. SE ei ole minun ongelmani sitten, ja vaikeaa on elämä oleva heillä kaikilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 10:33 tiukka täti kirjoitti:
Minä puutun aika herkästi ja komennan varsin tiukasti toisten kakaroita jos tulevat rikkomaan tai vievät leluja tai estävät leikkimisen jollain tavalla. Minulle on aivan sama onko vanhemmat siinä paikalla vai ei, ja jos vanhemmat tulevat ja sanovat jotain, olen ihan valmis sanomaan mistä on kyse, mitä tapahtui ja miksi komensin hänen lastaan. Jos äiti tai isi suuttuu minulle siitä että hänen lapsensa ei osaa käyttäytyä yleisiä, yhteisiä sääntöjä noudattaen ja jos heistä tuntuu pahalta että vieras ihminen komentaan heidän kultamussuaan, niin - voivoi. SE ei ole minun ongelmani sitten, ja vaikeaa on elämä oleva heillä kaikilla.

Peesaan.

Yhteistyössä