Kauniita pojan nimiä?

  • Viestiketjun aloittaja aksel
  • Ensimmäinen viesti
aksel
Listatkaa mielestänne kauniita pojan nimiä. Tuntuu että niitä on paljon vaikeampi keksiä kuin tytölle, ja toisekseen ihmisten mieltymykset erovat etenkin pojan nimien kohdalla todella paljon.
 
vekkas
Miro,
Ovel,
Eemeli,
Hermanni,
Matti,
Topi,
Severi,
Henri,
Konni,
Kuno,
Eskil,
Alho,
Sipri,
Walle,
Sem tai Seem,
Rykve,
Matsi,
Malkus,
Lukka,
Luni.
Siinä muutama. Kaikki nämä nimet on hyväksyttyjä Suomessa.
 
joku raja
no jo oli erikoisia nimiä. Mun mielestä erikoisuuden tavoittelu ei ole hyvä asia lapsen nimeä miettiessä. Se on kuitenkin se lapsi, joka sen nimen kanssa joutuu elämään.
Jos meille tulee poika siitä tulee Matias, koska sopii myös isän kotimaahan ja ihan kiva, tavallinen nimi.
Ja se on muuten minustakin just noin että pojan nimi on hankalampi keksiä kuin tytön.
 
vill du
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa_73:
Rykve? Eikai se voi olla nimi?

Omia suosikkeja

Jakob
Joakim
Rasmus
William
Nikolaj
Kristian
Oliver
Matias
Kristoffer
Anton
svenska talande bättre folk? Muuten kyllä on aina mautonta antaa tuollaisia erikoisia nimiä jos sukunimi ei ole yhtä "hieno".
 
MaMa_73
Joo tottakai nimi pitää sointua sukunimeen, mutta mun mielestä suurin osa noista nimistä on sen verran neutraaleja että sopii suomalaisenkin sukunimen kanssa! Musta on kiva antaa lapselle sellanen nimi joka sopii monee maahan (niitä on vain tyttöjen nimissä paljon enemmän -Emma, Laura, Julia, Linda, Anna jne) kun nykyään ihmiset matkustelee paljon ja tekee ehkä kansainvälistäkin uraa. Eli mä en ikinä antais mitään Mattia, Mikkoa tai Jussia. Mut sekin on makuasia, mä tykkään kansainvälisistä nimistä :)
 
vekkas
Kaikki edellämainitut nimet löytyvät pohjoismaalaisten nimien listoilta, mm Kustaa Vilkunan Etunimet-kirjasta ja Nimipäivättömien nimipäiväkirja-nimisestä teoksesta. Esimerkiksi Rykve on islantilaista alkuperää, Malkus ihan siitä Markuksesta väännetty nimi jne. Lunna ja Luka, kuten Lunikin on ihan suomalaisia nimiä, Luka taitaa olla kalenterissakin jo? Kuten on Siprikin.
Mielestäni nimet saa olla erilaisia, ennen ei suvaittu lainkaan noita ruotsinperäisiä nimiä, nykyään ne ovat jo yleisessä käytössä. Kansainvälisyys sekoittaa joitain nimiä ja kehittää uusia muotoja vanhoista nimistä. Sehän on vaan hauskan kuuloista ja ainakin -jos tahtoo- voi omasta lapsestaan tehdä ainutlaatuisen antamalla vähän erikoisemman nimen.
Nimiä syntyy myös niin, että esimerkiksi kirjallisuudesta löytyviä nimiä otetaan käyttöön, kuten Muumien Tuutikki ym. Lunna taitaa olla kirjallisuudesta löydetty/muotoiltu nimi, samoin Konni, Seem ja Ovel. Ovel on ruotsinperäinen, käsittääkseni.
Tuskin kovin kauaa on siitä kun kukaan ei olisi lastaan nimennyt vaikka Myrsky-Tuuliksi, tai Myyksi, saati Nupuksi. Ja nyt näitä kuulee päivittäin.
Sellaista lasta ei unohda, jonka nimi jää noin hyvin mieleen. Ehkä se tuo sävyä hänen persoonaansa, ja mitä monimuotoisempia nimet ovat, myös sitä harvinaisemmaksi nimien pohjalta kiusaaminen tulee, näin uskon.
Antaa kaikkien kukkien kukkia!
 
onko näin
Oletteko Sari ja Minnat kärsineet jotenkin siitä, että nimenne on ollut todella yleinen? Miten ja missä tilanteissa, jos näin on ollut? Musta tuntuu, että joka toinen pika on Elias tai Matias ja joka toinen tyttö Venla tai Sara. Itse olen sitä mieltä, että nimi muokkaa persoonaa ja jotenkin on vaikea kuvitella "persoonallista" henkilöä, jolla on sama nimi kuin 3-4 luokkatoverilla. Nomen est omen.
 
samaa mieltä...
Alkuperäinen kirjoittaja vill du:
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa_73:
Rykve? Eikai se voi olla nimi?

Omia suosikkeja

Jakob
Joakim
Rasmus
William
Nikolaj
Kristian
Oliver
Matias
Kristoffer
Anton
svenska talande bättre folk? Muuten kyllä on aina mautonta antaa tuollaisia erikoisia nimiä jos sukunimi ei ole yhtä "hieno".
Itse asiassa meidän pojalla on kaksi noista nimistä MUTTA meidän sukunimi on ruotsinkielinen ja sellainen että siihen sopii yhtä huonosti Matti tms kuin vaikka William Möttöseen. Jos sukunimemme olisi vaikka tuo Möttönen (tai joku muu yhtä suomenkielinen) niin nimetkin olisivat olleet aivan toiset ;)

 
äiti tytär 05, masuvauva rv33
Minusta on ihanaa että lapsella on hieman uniikimpi/ epätavanomaisempi nimi kuin Matti ja Maija tms. Jokainen lapsi on ainutlaatuinen yksilö, voisi siis vanhemmatkin jonkin verran mietiskellä, olisiko mukavia nimiä vähän harvinaisemmista nimistä omalle muksulle, joka kuvaisi myös lasta enemmän kuin esim Onni ja Anni. Omalla tytölläni on nimi, josta ensimmäinen haettu ja Suomen ainoa. Muut sitten hieman suositumpia. En suosi mitään nimeä mikä ei sovellu sukunimeen ja soinnu suomalaisen suuhun. Nimi ei saa myöskään olla liian imelä. Liika erikoisuus ei sytytä, sopiva ja sointuva kekseliäisyys kylläkin. En ikinä antaisi nimeä, josta lapsi joutuisi kärsimään ja josta voisi vääntään jonkin hokeman tai vitsin. Omalla luokallani oli 5 Sannaa, minä yksi niistä. Mukavaa kun opettaja sanoi "Sanna" niin yleensä vähintään kaksi Sannaa alkoi vastata! Ei siis yleisiä nimiä minun lapsilleni kiitos.
 
vastaus...
...ap:n kysymykseen.

Eli ap pyysi nimeämään jokaisen omasta mielestä kauniita nimiä.
Eli eipä aleta arvostelemaan liikaa muiden mielipiteitä, kukin saa tykätä mistä haluaa...

Daniel
Joel
Noel
Sebastian
Benjamin
Aaron
Eelis
Andrea
Anton
Eemil


 
tietäjätär
Luka
Kimi
Timi
Jimi

Nää on maku-asioita. Itse pidän lyhyistä ja ytimekkäistä nimistä....joita joku sukulaiseni meni sanomaan koirannimiksi. Mutta mutta edelleen, lapselle täytyy antaa nimi josta itse oikeasti pitää. On se sitten erikoinen tai tavallinen. Ei kenelläkään ole oikeasti oikeutta arvostella. Nimenanto on vaikea juttu.
 
haaveilija-75
Pidän perinteisistä nimistä. esimerkiksi näistä

Antti,
Aapo,
Akseli/Aleksi
Eemeli/Eemil,
Eero,
Eerikki/Erik,
Juho/ Jussi/ Juhani,
Kalle,
Leo,
Lassi/Lasse
Leevi,
Mikael/Mikko,
Pekka,
Ukko,
Urho,
Ville/Vilho/Viljo/Vili,
Väinö.

Innoittajina suvun miehet, sarjakuvat, seitsemän veljestä ja Kalevala
 
mimmis
Tosi kiva ketju. Itsekin kovasti pohdin pojalle nimeä. mustakin tytölle on paljon helpompi keksiä nimi, koska niitä on tosi ihania paljon.

Minä suosin tavallista ja selkeää nimeä. Itselläni on hieman harvinaisempi nimi ja minua on ärsyttänyt ja ärsyttää edelleen, kun se kirjoitetaan aika usein väärin. Lisäksi olin hyvin kateellinen, kun en koskaan pienenä saanut mitään nimitarroja yms, mitä kaikilla kavereilla oli. Joo toi toinen ei nyt ole niin suuri asia :). Miehellä on lisäksi vähän harvinaisempi sukunimi, joten lapset saavat sitä varmasti usein tavata, niin riittäköön se.
 
Miten ois
Viljami
Vilhelmi
Hermanni
Olavi
Lassi/Lauri
Ossi
Henrikki
Sakari
Taneli
Matias
Johannes
Topias

Tai jos ei nämä perinteiset kelpaa, niin vaikka esim. Vihannes tai Timjami :-D
 
mamma ja masu
Jos meille tulee poika, hänestä tulee Toivo. Natsaa hyvin sukunimeemmekin.

Mies tykkäsi nimestä Jyri. Mä taas ehdotin Toni tai Tommi, mutta taitavat olla melko yleisiä nyt.
Toivoa ei löydy meidän sukulaisista eikä tutuista yhtään, melkeinpä kaikki muut keksimämme löytyvät.
 

Yhteistyössä