Kaupungissa asuvat shoppailevat mammat, auttakaa vaunuasiassa :))

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja me, baby and the city
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

me, baby and the city

Vieras
Haluaisin vaunut joissa on kääntyvä etupyörät, ihan sen takia että pääsisi näppärästi kaupoilla (jos sinne vauvan kanssa sitten selviän) ..

Kuljen julkisilla liikennevälineillä

Aloin vain miettimään että kannattaisiko kuitenkin ostaa ihan "tavalliset" vaunut, ja lisäksi matkarattaat joihin turvakaukalon saa kiinni, joiden kanssa sitten lähteä kaupungille, ja "tukevampien" vaunujen kanssa voisi sitten hoitaa ruokaostokset, käydä lenkillä yms.

Kertokaa omia kokemuksia kääntyvistä etupyöristä ja muutenkin vaunujen kanssa kaupungilla liikkumisesta..

En halua jumittua kotiin sitten, joten haluan kynnyksen lähteä kotoa vauvan kanssa mahdollisimman pieneksi :)

Quinnyn freestylet eivät mahdu tavallisista raitiovaunuista sisään :D Testattu, ei edes rengasta irroittamalla! Kyllä kaikkien ns. uudempi mallisten kevyiden vaunujen kanssa mahtuu paikassa kuin paikassa. Jos yksin liikut paljon niin valitsisin sellaiset vaunut, jotka on myös helppo nostaa avustuksella bussiin/sporaan tms..

Mä kyllä oon liikkunut ton kanssa heti pari vkoisesta lätien kaupungilla, "pubissa" kahvilla, penkille levittänyt hoitoalustan ja vaihtanut vaipat, antanut pulloa/tissiä. Eipä siinä mtn erityistä vaadita,keyet vaunut ovat hyvä valinta.

Noi Quinnyn freestylet on toimineet pirun hyvin ton kopan kanssa minkä saa sitten pois ja vaihdettua myöhemmin ne rattaiksi tai kiinnitettyä kaukalon tuohon. Ainut ongelma on tuo takarenkaiden leveys raitiovanussa :D

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Quinnyn freestylet eivät mahdu tavallisista raitiovaunuista sisään :D Testattu, ei edes rengasta irroittamalla! Kyllä kaikkien ns. uudempi mallisten kevyiden vaunujen kanssa mahtuu paikassa kuin paikassa. Jos yksin liikut paljon niin valitsisin sellaiset vaunut, jotka on myös helppo nostaa avustuksella bussiin/sporaan tms..

Mä kyllä oon liikkunut ton kanssa heti pari vkoisesta lätien kaupungilla, "pubissa" kahvilla, penkille levittänyt hoitoalustan ja vaihtanut vaipat, antanut pulloa/tissiä. Eipä siinä mtn erityistä vaadita,keyet vaunut ovat hyvä valinta.

Noi Quinnyn freestylet on toimineet pirun hyvin ton kopan kanssa minkä saa sitten pois ja vaihdettua myöhemmin ne rattaiksi tai kiinnitettyä kaukalon tuohon. Ainut ongelma on tuo takarenkaiden leveys raitiovanussa :D

Argh, saman asian kanssa kamppaillut, kyllä ketutti!! Paitsi että mahduttiin kyllä toinen takarengas irrottamalla, mutta kyllä sai vähän kikkailla. Eipä ole sen jälkeen tullut yritettyä vanhanmallisten ratikoiden kyytiin.

Perhana, vieläkin nolottaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja dfg:

Argh, saman asian kanssa kamppaillut, kyllä ketutti!! Paitsi että mahduttiin kyllä toinen takarengas irrottamalla, mutta kyllä sai vähän kikkailla. Eipä ole sen jälkeen tullut yritettyä vanhanmallisten ratikoiden kyytiin.

Onneksi testasin miehen kanssa ekan JA VIKAN kerran :D
MITEN IHMEESSÄ OLET SAANUT NE SISÄLLE JA VIELÄ POIS SIELTÄ :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja dfg:

Onneksi testasin miehen kanssa ekan JA VIKAN kerran :D
MITEN IHMEESSÄ OLET SAANUT NE SISÄLLE JA VIELÄ POIS SIELTÄ :D :D

Kovasti kiroilemalla. :*

No meilläpäin ei onneksi tarvitse miettiä kuin mahtumista paikallisliikenteen bussiin :)

Mutta nuo kääntyvät pyörät olisi niin houkuttelevat, mutta arveluttaa vaan niiden kanssa pärjääminen talvella. Tosin en usko että missään kovin syvissä hangissa yritänkään beben kanssa liikkua 8)

Toiveina olisi heittoaisa, kääntyvät etupyörät, ja ei erillistä ratas/vaunuosaa, vaan että ne on yhdessä. (miksi sitä nyt sanotaankaan)

Merkeistä olen miettinyt seuraavia:
Teutonia mistral (ja -s) (kalliita molemmat)
Brio kombi (ei kääntyviä renkaita, "perusvaunut")
Brio sing (hirveän rumat rattaana!!)
Emmaljungan city cross (vaikuttavat isoilta ja kömpelöiltä?)
Gesslein future fi (ei juuri tietoa ko. vaunuista..)

Kannattaa vilkaista myös UK:n seudun tarjontaa

http://www.mothercare.com/b/42768041?ie=UTF8&title=pushchairs&pf_rd_r=05TSNHK63NVGBG9TBSQF&pf_rd_m=A2LBKNDJ2KZUGQ&pf_rd_t=101&pf_rd_i=42764041&pf_rd_p=468460953&pf_rd_s=global-top-7

En kyl kauheasti liiku kaupungilla, enemmän kävellään ulkona, mutta city crossit on kyllä ehdottoman tukevat ja melko ketterästi liikkuvat kuitenkin. En kyllä suosittelisi cc:tä jos ensisijainen kriteeri on että pitää päästä ahtaissa paikoissa kääntymään, katson kyllä et on riittävästi tilaa ennen kun menen johonkin sisään, ja muihin paikkoihin jätän menemättä. Mutta ainakin pk-seudun matalalattiabusseihin ja ratikoihin pääsee kyllä kätevästi, samoin rappusia alas ja ylös rynkyttää suht. kevyesti yhden hengen voimin. Tavallisia busseja ja ratikoita en ole testannut, enkä varmaan testaakaan.
'En tunne noita muita, joten en voi vertailla, mutta ihan itsessään city crossit ovat kyllä kaikkea muuta kun isot jä kömpelöt. Mut sit kuitenkin sen verran tukevat, että maastossa pärjää hyvin. Ainoastaan just tuo ahtaasti kääntyminen ei onnistu [kuten ei muillakaan normipyöräisillä oletan) ja toinen miinus on että tavarakori on älyttömän epäkäytännöllinen kauppakassin kanssa.

Onko teillä jo turvakaukalo? Kannattaa kattoa semmonen turvakaukalo ja vaunut mitkä käy yhteen. Meillä oli Britaxin kaukalo ja Vigour 3 vaunut, ei tarvittu erikseen matkiksia kun noi oli niin näppärät, kuitenkin tukevat.

onko toi takarenkaiden leveys ongelma missään muualla? mahtuu bussiin ja toisetkin rattaat vielä viereen hyvin? kaupoissa matuu kulkemaan jne?

Mulla on Teutonia Mistralit ilman kääntyviä etupyöriä. Hyvin ovat menneet ratikassa ja busseissa. Kevyet nostaa ja työntää.
Nyt tosin ostaisin juuri kääntyvillä etupyörillä Cosmot tai Mistral s:t. Tuplissa meillä on kääntyvät ja ne on ihan loistavat kaupoissa yms. Ja saa halutessa lukittua.
Tilasin Teutoniat Saksasta, joten eivät olleet edes kovin kalliit.

Meillä oli Brion kombit ja en voi kun kehua. Asuimme lähes keskustassa ja liikuimme ihan vastasyntyneestä lähtien kaupungilla. Tässä kaupungissa vielä lähes joka paikkaan on portaat, että pääset edes sisälle. Meillä on myös matkarattaat joissa on kääntyvä etupyörä (kolmipyöräiset siis) ja kerran lainassa matkarattaat joissa oli kääntyvät renkaat, ja niillä ei kyllä tehnyt yhtään mitään. Posrtaissa olivat hirmu huterat ja hankalat liikkua. Kombeilla pääsi portaista kuin portaista tosi nätisti. Muutimme myöhemmin hiukan kauemmaksi ja kuljimme siis busseilla ja autolla paljon ja edelleenkin kombit olivat parhaat. Aina kun ei olekaan vastassa matalalattiabussia ja taas sama ongelma noiden kääntyvien pyörien kanssa. Samoin on pääkaupunkiseudulla tullut noiden kanssa kokeiltua, että hvyin toimii myös ratikassa. Ja en ole kyllä vielä törmännyt niin pieneen ja kapeaan hissiin etteikö ne sinnekin mahtuisi.

Ihan ilman kääntyviä etupyöriä olen pärjännyt kaupoissa hyvin. Julkisilla matkustaessa on hyvä, jos aisan saa helposti taitettu ylös tai alas käytävää tukkimasta.
Ruokaostoksia ajatellen kannattaa katsoa, että alla on hyvä tukeva tila ostoksille ja että ne ostokset saa myös sinne selkänojan ollessa makuuasennossa, ettei jää pelkkä pikkurako, mistä ei edes maitopurkki meni sisään.

Ostaako joku tosissaan vaunut sen perusteella miten pääsee shoppailemaan? :o
Menepä niillä pikkupyöräsillä vaunuilla sitten tuolla lumihangessa,sohjossa ta kurassa.Sellasia ne Suomen kelit tuppaa olemaan.
Ja tosissaanko meinaat vauvasi laittaa turvakaukaloon about 5h että pääsisit helposti shoppailemaan? Just...

tota mä kans vähän ihmettelin että miksi se turvakaukalo pitää saada niihin matkarattaisiin kiinni, mikä siitä tekee kätevämmän shoppaillessa, jos kerta julkisilla kuitenkin liikkuu? parempi sen vauvan on niissä matkarattaissakin olla ihan makuuasennossa vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ostaako joku tosissaan vaunut sen perusteella miten pääsee shoppailemaan? :o
Menepä niillä pikkupyöräsillä vaunuilla sitten tuolla lumihangessa,sohjossa ta kurassa.Sellasia ne Suomen kelit tuppaa olemaan.
Ja tosissaanko meinaat vauvasi laittaa turvakaukaloon about 5h että pääsisit helposti shoppailemaan? Just...

No itseasiassa ainkain tämän kaupungin Cityviidakossa tarvittiin ihan samat ominaisuudet kuin maastossakin. Isot renkaat on kaupungillakin kätevämmät kuin pienet, ainakin jos kadut on päällytetty mukulakivillä. Mutta en minäkään kyllä koskaan kaivannut kaukaloa rattaisiin. Paljon mukavampi kun vauva sai olla omassa rauhassaan vaunukopassa tai suojaisissa rattaissa.

No kaikissahan vaunuissa saa ne etupyörät lukittua kulkemaan myös suoraan. Ja jos pk-seudulla asuu ei sitä lunta ole liikaa kuin ehkä pari päivää vuodessa. Ja kuka kulkee lenkillä suoria teitä? Mä ainakin pidän kääntyviä etupyöriä myös lenkillä ihan ehdottomana asiana.

Meneppä istumaan pariksi tunniksi johonkin ostoskeskukseen ja katsele miten porukat työntää niitä "normaaleja" vaunuja, ei kovin kätevästi näytä kääntyilevän.

Yksi vaihtoehto on ostaa esim. peg peregon pliko P3 rattaat, niihin saa vaikka kantokopan/ makuupussin, kuomun saa käännettyä niin että vauva makoillessaan on kasvot työntäjään päin. Näin ei tarvita turvakaukaloa.

Yhteistyössä