kaura-allergiaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiinu

Vieras
Voisikkohan kyseessä olla kaura-allergia..
Tyttö 7,5kk ikäinen, 6,5kk asti oli täysimetyksellä, kiinteitä syö jonkin verran (tissi kuitenkin parasta.. :) nyt kun pari kertaa olen antanut piltti kaurapuuroa on suun ympärille ja niskaan ja kaulan alueelle tullut heti syönnin jälkeen "allergia näppyjä" sellaisia punaisia länttejä joissa vaalea pallukka keskellä.
Voiko kyse olla kaura-allergiasta? Itse olen allerginen kanan munalle ja kissoille ja koirille.
Mies ei tiettävästi millekkään. Mutta suvussa ei kyllä ole vilja allergoiota.
Mitä viljaa uskaltaisin kokeilla sitten kauran sijasta?

Onko tuossa puurossa seassa maitojauhetta? Itse epäilin kanssa vauvalla kaura-allergiaa ja kesti jonkin aikaa ennenkuin tajusin että iho-oireet johtuivatkin siitä maidosta. Ei ollut siis saanut korviketta joten eipä tullut tuotakaan testattua aiemmin... Jos puurossa on jauhetta seassa niin testaa ihan "tavallista" kauraa ensin!

Joo onhan siinä.
Onko se siis korvike maitoa? JA jos se mahdollisesti aiheuttaa oireita niin millaisesta allergiasta on kyse?
Siis onko lapsellani silloin maito allergia?
Ehkä vähän sekavasti kirjoitettu... :)

On ehkä parempi että minä en valista tuosta maitoallergiasta enempää, sillä vauvaa ei ole vielä käytetty allergiatesteissä enkä muutenkaan tiedä siitä kovin paljon (en halua kirjoitella mitään vääriä tietoja täällä...). Imetän vielä joten korvikkeita ei ole tarvinnut antaa mutta sen verran on kotona testattu että jokainen korvike tai maitojauhetta sisältävä tuote aiheuttaa ne samat oireet. Kai tuo puurossa oleva maitojauhe on samantyyppistä kuin esimerkiksi jauhemainen veteen sekoitettava korvike.

Onneksi nuo pienten lasten maitoallergia ovat usein ohimeneviä (parissa vuodessa?) mutta täytyyhän siellä testeissä käydä ettei tulevaisuudessa suotta rajoita ruokavaliota. Kai noissa puuroissa voi olla muutakin mistä ne läiskät tulee...

Allergia-asiat on inhottavia! Maitoallergia-haulla löytyy netistä paljon tietoa!

Tee kaurapuuro veteen (itse jauhoin elovenan tehosekoittimella hienommaksi ja keitin puuron veteen, lapsi sieti tätä hyvin) ja jos siitä ei tule oireita niin ainakin tällä hetkellä lapsesi reagoi maitojauheeseen eli kannattaa välttää ennen 10kk ikää maitoa sisältäviä Pilttejä yms. Sitten kun alat kokeilla hapanmaitotuotteita varovasti niin selviää, onko lapsesi kenties maitoallerginen!

Jos pahoja iho-oireita ja korviketta pitäisi antaa niin tietty ois hyvä käyda allergialääkärillä!

Yhteistyössä