Kausityöntekijät saapuvat koronaturvallisesti Suomeen – lento Ukrainasta toi jo ensimmäiset. Tänä vuonna tarvitaan 10 000-16 000 !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kausityöntekijät saapuvat koronaturvallisesti Suomeen – lento Ukrainasta toi jo ensimmäiset
Tänä vuonna kausityöntekijöitä tarvitaan Suomessa 10 000–16 000.

Määrä 10 kertaistettiin viime vuodesta. Silloin 32 000 suomalaista haki alle kuukaudessa maatalouden kausitöihin, mutta Kepu ja MTK vaativat ukrainalaista halpatyövoimaa. Uskomatonta että taas mennään näin.

Ei kai Suomen veronmaksajat maksa sentään näiden Finnair-lentoja maahamme tai koronakaranteenikuluja?

Olen keskustellut useamman mansikantuottajan, marjatilallisen, luomuviljelijän... kanssa ja kaikki näistä on samaa mieltä siitä että nämä ulkomaiset kausityöntekijät ovat ammattilaisia. Heille ei tarvitse opettaa lapion tai traktorin käyttöä ovat erittäin itsenäisiä työntekijöitä. Ukrainalainen pariskunta tekee 3 kk töitä ja tienaa suomessa vuoden palkan. Olisitko itse valmis jättämään lapsesi ja lähtemään 3 kk vaikka Australiaan maatöihin, jos tietäisit tienaavasi vuoden palkkatulot?

Olen keskustellut useamman mansikantuottajan, marjatilallisen, luomuviljelijän... kanssa ja kaikki näistä on samaa mieltä siitä että nämä ulkomaiset kausityöntekijät ovat ammattilaisia. Heille ei tarvitse opettaa lapion tai traktorin käyttöä ovat erittäin itsenäisiä työntekijöitä. Ukrainalainen pariskunta tekee 3 kk töitä ja tienaa suomessa vuoden palkan. Olisitko itse valmis jättämään lapsesi ja lähtemään 3 kk vaikka Australiaan maatöihin, jos tietäisit tienaavasi vuoden palkkatulot?
Viimekin vuonna uutisoitiin että Suomeen tuli paljon "ammattilaisia" jotka ei oli ensimmäistä kertaa maatilalla.

• Tykkää
Reactions: Palstapesu
Suomessa oli työporukka, joka teki kesän töitä ja piti loppuvuoden sapattia. Silloin kun vielä tehtiin asfalttihommia ja uusia teitä mm Lemminkäinen ja oli niitä muitakin. Kaverit painoivat urakalla kesän duunia ja sitten nauttivat elämästään.

Olisin, tietenkin. Tyhmä kysymys!

Ei meidän kannata olla katkeria tai kateellisia näille työntekijöille, jotka tulevat Suomeen hommiin. Marjojen, hedelmien, tomaatit jne ja juuresten hinnat pysyy kohtuullisina ja niitä saa kotimaasta. Suomalaiset ovat herrakansaa eivätkä mielellään sotke sormiaan multaan tai öljyyn niin onhan se hyvä että joku työt tekee.

Yhteistyössä