Käveleekö lapsenne aamulla päiväkotiin ilman aamupalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Elämänmuutosten myötä meillä on nyt edessä tilanne, jossa olisi helpointa, että lapset söisivät aamulla aamupalan päiväkodissa. Nykyisin ollaan aina syöty kotona. Mutta tuntuu jotenkin julmalta lähteä esimerkiksi keskellä synkintä talvea kävelyttämään noita lapsia tuolla räntäsateessa (1,5km) nälkäisinä juuri heränneinä. (Autoa ei ole, ja esikoinen vasta 4v, enkä uskalla häntä päästää pyörän selkään siten, että itse ajaisin myös pyörällä, kuopus istuimessa.)

meillä ottavat jotain pientä. koska heräävät jo kuudelta. tänään esim ottivat muroja ja viinimarjamehua. ja juustoa. puuro on klo 8 tarhassa, niin jaksavat aivan hyvin sinne. pian ne tottuu.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
No vedä pulkassa tai rattiskassa ne sinne. Lyhyt matka on ja siellä heti syövät ei ole ongelma minusta. Mun esikoinen ei ole koskaan ollut kova syömään aamulla...

Niin no toi esimerkki oli vain talvesta :) Kesällä ja syksyllä en ihan pulkalla lähtisi viemään :D

Pulkka olikin hyvä kulkuväline jopa täällä keskustassa viime talvena, mutta valitettavasti taitaa viime talven kaltaiset lumet olla harvinaista herkkua näillä leveysasteilla :(

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Elämänmuutosten myötä meillä on nyt edessä tilanne, jossa olisi helpointa, että lapset söisivät aamulla aamupalan päiväkodissa. Nykyisin ollaan aina syöty kotona. Mutta tuntuu jotenkin julmalta lähteä esimerkiksi keskellä synkintä talvea kävelyttämään noita lapsia tuolla räntäsateessa (1,5km) nälkäisinä juuri heränneinä. (Autoa ei ole, ja esikoinen vasta 4v, enkä uskalla häntä päästää pyörän selkään siten, että itse ajaisin myös pyörällä, kuopus istuimessa.)

Voithan antaa mukaan vaikka banaanit tai muuta kätevää ja pientä. Mä tarjoan pojalleni aina jotain vaikka tiedän et päiväkodissa aamiainen ja aina kauhea kiire aamulla...

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Lasten pyöriinkin saa nastarenkaita.

Ei koske siis pelkästää talvea tuo, että en uskalla antaa pyöräillä "yksin". Ei tuolla ole vielä niin paljon taitoja, että osaisi siinä vierellä ajaa nätisti. Ja vielä keskustassa kun ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Voithan antaa mukaan vaikka banaanit tai muuta kätevää ja pientä. Mä tarjoan pojalleni aina jotain vaikka tiedän et päiväkodissa aamiainen ja aina kauhea kiire aamulla...

Varmaan täytyy joku tällainen järjestelmä kehittää. tai sitten mä olen vaan tehnyt tästä itselleni ongelman, josta lapset ei ole moksiskaan... :)

yleensä kyllä, joskus jos valittaa itse niin annan jotain mukaan mutusteltavaksi (tyyliin näkkäriä, porkkanaa, omenaa). Menee suoraan aamiaiselle.

Meillä kävely kestää 10 min ja pyöräily 5 min. Meillä 4 v 8 kk on kyllä tuon pyöräillyt mun kanssa jo viime syksynä joten oli alle 4, kun pyöräili. Viime syksynä mä talutin omaa pyörääni, ja ajoin vasta päiväkodista töihin. Ja nyt keväällä ajetaan jo kummatkin tuo matka.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja f:
No vedä pulkassa tai rattiskassa ne sinne. Lyhyt matka on ja siellä heti syövät ei ole ongelma minusta. Mun esikoinen ei ole koskaan ollut kova syömään aamulla...

Niin no toi esimerkki oli vain talvesta :) Kesällä ja syksyllä en ihan pulkalla lähtisi viemään :D

Pulkka olikin hyvä kulkuväline jopa täällä keskustassa viime talvena, mutta valitettavasti taitaa viime talven kaltaiset lumet olla harvinaista herkkua näillä leveysasteilla :(

No sittenhän muina aikoina pääsee pyörällä. Kyllä se 4v hyvin polkee jo syksyllä. Voisitko antaa käteen jotain pientä kun heräävät esim. banaanit?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Varmaan täytyy joku tällainen järjestelmä kehittää. tai sitten mä olen vaan tehnyt tästä itselleni ongelman, josta lapset ei ole moksiskaan... :)

olet viisas. usein me aikuiset kehitämme tosiaan asioista ongelmia, vaikka lapset eivät. joten otahan rennosti, hyvin se menee.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
"Nico Herää! Äkkiä! Täs on banaani! Äkkiä! Syö se! Herää! Äkkiä nyt! Silmät auki, ota tää banaani NYT!!!!"

:D Onneksi meillä ei ainakaan ihan noin kiire ole. Lapsi syö juuri ennen lähtöä esim. puolikkaan banaanin / muutaman kirsikkatomaatin / minirahkan / juotavan pikkujugurtin / viinirypäleitä / mandariinin ...

Eivät kävele, menevät autolla :D Joo vähän halkomista..

Meillä lapset siis syövät aamupalan päiväkodissa. Saavat nukkua pidempään tällä lailla, ja miksi antaa aamupala kotona kun se tarjotaan päiväkodissa jonkun ajan päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mä en nyt ihan ymmärtänyt, mikä elämäntapamuutos vaatii ettei lapset voi syödä aamupalaa kotona?

En ole ap, mutta minun ehdotukseni: No jos vaikka joutuu viemään lapset jo seitsemäksi tarhaan. Kuuden jälkeen syödyllä aamiaisella ei pärjää yhteentoista ja välttämättä ei kumminkaan jaksa vielä syödä puuroa kahdeksalta.

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Mä en nyt ihan ymmärtänyt, mikä elämäntapamuutos vaatii ettei lapset voi syödä aamupalaa kotona?

En ole ap, mutta minun ehdotukseni: No jos vaikka joutuu viemään lapset jo seitsemäksi tarhaan. Kuuden jälkeen syödyllä aamiaisella ei pärjää yhteentoista ja välttämättä ei kumminkaan jaksa vielä syödä puuroa kahdeksalta.

Juuri tuosta(kaan) syystä meillä syödään aamupala vasta päiväkodissa.

No siis sellainen, että työajat muuttuu aikaisemmaksi, enkä haluaisin turhaan herättää lapsia kesken unien. Kivempi kun saavat herätä suunnilleen omaan aikaan, mutta tällöin emme aamupalaa ehdi enää kotona syödä. Nyt lapset heräävät klo 7.15-7.30 ja aamupalaa olemme syöneet noin klo 8 ja päiväkodissa olemme noin klo 9.

Nyt minun pitää olla töissä jo 8.30, joten lapset pitäisi olla päiväkodissa viim. 8.15. Tämä onnistuu hyvin, jos syövät siellä aamupalan ja näin saavat kuitenkin kotona herätä itse ilman herättelyä :)

Meillä poika herää kuuden ja seitsemän välillä, ja vasta kahdeksalta saa aamupalaa päiväkodista. Vaikka menemme matkan autolla, annan hänelle kotona yleensä jotain pientä syötävää ennen varsinaista aamiaista.

Ei lasten tarvitse kävellä silloin. 2-vuotias istuu rattaissa ja 3,5-vuotias seisoo laudalla, tai joskus toisinpäin. Minä kyllä siis kävelen tuon 1,5km matkan. Ja aamupala siis päiväkodilla.

Mä itse haluan aamulla istua edes sen viisi minuuttia että saan kahvini juotua ja leivän syötyä. Töissä en välttämättä ehtisi kahvitunnille, joten meillä on aamupala-aika, ja kolmevuotiaskin syö jotain pientä, vaikka puuro onkin pk:ssa tarjolla jo kahdeksalta.

Toisinaan pitää lapselta kieltää isommat annokset aamuisin, kun sitten olis yhtä takkuamista puuropöydässä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä itse haluan aamulla istua edes sen viisi minuuttia että saan kahvini juotua ja leivän syötyä.

Minäkin kyllä haluaisin, mutta kun tuohon koko perheen aamupalaan hurahtaa helposti semmoinen 20min, vaikka kuinka olisi edellisenä iltana laittanut kaikki valmiiksi pöytään, täyttänyt kahvinkeittimen yms. Ja sitten se kaiken siivoaminen pois...

Mutta juu, yritän olla stressaamatta ja tunkea sitä banaania lasten käteen heti kun ne herää :D

Yhteistyössä