Kaveri lellii 3-vuotiaansa piloille :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja (x)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

(x)

Vieras
Käytän tässä ketjussa tästä lapsesta nimeä Milla, ettei satu sekaannuksia. Minulla on myös suunnilleen samanikäinen tyttö, olkoon nyt vaikka Enni ja lisäksi minulla on 5v tyttö, vaikka Sara ja 8v tyttö, vaikka Aada.

Eli ennen kuin Milla syntyi, kaverini oli maailman ihanin ihminen (on siis vieläkin silloin kun Milla ei ole mukana) tykkäsi silloin jo lapsista, eikä minun lapset haitanneet kaveria. Mutta kun Milla syntyi, kaveri muuttui täysin. Hänen koko elämänsä pyörii Millan ympärillä, Milla on koko maailman keskipiste (ja Millan pitäisi olla muka minunkin maailmani keskipiste). Siis toki itsekkin 3 lapsen äitinä ymmärrän, että se oma lapsi on ihana ja vaatii aikaa ja huomiota ja resursseja, mutta ei ne lapset nyt kuitenkaan ole se KOKO maailman keskipiste. Lapsille pitää opettaa käytöstavat, toisten huomioiminen ja se, ettei itse ole muita parempi ihminen ja maailman napa.

Tässä on esimerkkejä, miten kaveri kasvattaa lastaan:

- Oltiin viime kesänä kaikki yhdessä puistossa ja lapset jonotti liukumäkeen. Kun Milla oli laskenut kerran, hän lähti ohittelemaan muita jonossa. Hän tönäisi Ennin alas liukumäen portaista joten toruin häntä ja käskin pyytää anteeksi. No kaveri tuli paikalle ja sanoi ettei Millaa saa komentaa kun se on niin pieni ettei ymmärrä. Siis mitäh?! Olisin kyllä ymmärtänyt kaverin pointin, jos olisin vaikkapa huutanut Millalle tai räyhännyt, mutta kun sanoin vain ystävällisesti ettei toisia saa töniä tai ohitella jonossa ja nyt täytyy pyytää Enniltä anteeksi. Eihän ne pienetkään lapset koskaan opi hyviä tapoja, jos niitä ei saa opettaa.

- Sitten samaisella kerralla kaverin mielestä Aadan olisi pitänyt antaa oma vadelman makuinen pillimehunsa Millalle, koska Aada on niin iso että ei haittaa vaikkei saisikaan juuri lempimakuaan. No tämänkin olisin ymmärtänyt, mutta lapset olivat saaneet valita itse mieluiset maut kaupassa, joten ei mielestäni ole oikein että pitäisi vaihtaa mehuja yhden "oikkujen" takia.

- Saran olisi aikanaan pitänyt antaa Millan leikkiä vauvanukellaan, joka oli ja on edelleen Saran lempilelu. Tämäkin olisi ollut ymmärrettävää jos Millalla ei olisi juuri silloin ollut lievää aivotärähdystä, eli koko ajan oli vaara että oksentaa. Sillä eikai nyt kukaan halua lempilelunsa päälle oksennettavan. Tästä kaveri veti ehkä pahimmat herneet nenäänsä.

- Sitten on niitä ihan perusjuttuja eli jos Milla haukkuu muita niin se ei ole Millan vaan sen haukuttavan vika, koska lapsi ei kuulemma hauku ketään ilman syytä... Samoin väkivaltaisen käytöksen kanssa.

- Olen myös kuulemma kamalan epäkohtelias kun en anna puhelintani tai tablettiani Millan käsiin (en anna tablettia Ennillekkään ollenkaan ja Sarallekkin tosi harvoin, Aada saa käyttää useammin. Puhelimeeni ei ole omillakaan lapsilla asiaa koskea).

Harmittaa Millankin puolesta kun hän on jo nyt sellainen kiukuttelija että en ole eläissäni pahempaa tapausta nähnyt. Ja kaveri vetää herneet nenään kun asioista yrittää keskustella (enkä nyt tarkoita mitään syyttelyä tai muuta sellaista). En vaan välttämättä enää kauan jaksaisi tätä, kun aina jos Milla on mukana niin pitää vahtia ettei hän hyökkää omien lasteni kimppuun, sillä suuttuessaan hän saa todella TODELLA pahaa jälkeä aikaan. Mutta kuitenkin aina kaveri muille kertoo kuinka Milla on niin ihana, kiltti, empaattinen, auttavainen, ei koskaan kiusaa tai tee pahaa ja Milla sitä, Milla tätä. Joskus tekis vaan mieli sanoo miten asiat oikeesti on, mutta en kehtaa. Anteeksi...

Nämä on näitä äärilaidasta toiseen tapauksia, toiset ei kiellä ollenkaan ja toiset kieltää koko ajan.
Minulla on taas kaveri, joka kieltää lastaan ihan kaikesta (3½v). Huutaa ja karjuu ja vaatii lapsen sanomaan aina jokaisen ripityksen jälkeen, että "ymmärrän", kun äiti kysyy, että ymmärrätkö. Samalla äiti kieltää muittenkin lapsia ja kiellot on sellaisia, joista itse asiassa harva edes kieltää. Esim. hiekkalaatikolla, jos taputtaa lapiolla hiekkaläjää, karjaisee heti, että ei saa noin tehdä, hiekka lentää. Monet eivät enää halua olla kyseisen ihmisen kanssa tekemisessä, kun on niin stressaavaa kuunnella tuota jatkuvaa huutamista sekä omalle että muiden lapsille.

Siltähän tuo kuulostaa, että lellii. Minä ainakin komentaisin lasta samalla lailla kuin omiani. On noita munkin lähipiirissäni. Yksi esim. antaa Aina oman puhelimensa lapselleen, kun siis on itse puhumassa! Se se on rasittavaa ja sitten joutuu kuuntelemaan, kun toinen siellä huutelee kaiuttimeen. Olen sanonut, että kannattaisi opettaa, että äiti puhuu nyt ja toinen odottaa, mutta kun ei...ei uskalla kieltää lastaan, kun pelkää raivokohtausta.

Asuunko Milla Porvoossa äitinsä kanssa?

ei tarvitse asua Porvoossa. Tiedän itsekkin vastaavan tapauksen, ellei jopa pahemman.

Vieraat ei voi istua mihinkään kun se on xx:n paikka...ei siihen saa koskea kun se on xx:n "tärkeä" lelu (huom kaikki ihan kaikki tavarat melkein pölyhiukkasta myöten on niitä tärkeitä leluja).

Jos vanhempansa antaa rahaa jollekkin niin kilarit saa siitä kun antaa pois lapsen lempiväriä olevaa rahaa (plus noi ap:n kaltaset jutut päälle).

[QUOTE="vieras";27988817]Nämä on näitä äärilaidasta toiseen tapauksia, toiset ei kiellä ollenkaan ja toiset kieltää koko ajan.
Minulla on taas kaveri, joka kieltää lastaan ihan kaikesta (3½v). Huutaa ja karjuu ja vaatii lapsen sanomaan aina jokaisen ripityksen jälkeen, että "ymmärrän", kun äiti kysyy, että ymmärrätkö. Samalla äiti kieltää muittenkin lapsia ja kiellot on sellaisia, joista itse asiassa harva edes kieltää. Esim. hiekkalaatikolla, jos taputtaa lapiolla hiekkaläjää, karjaisee heti, että ei saa noin tehdä, hiekka lentää. Monet eivät enää halua olla kyseisen ihmisen kanssa tekemisessä, kun on niin stressaavaa kuunnella tuota jatkuvaa huutamista sekä omalle että muiden lapsille.[/QUOTE]

Voi lapsi parkaa :( Itselläni oli ihan samanlaiset vanhemmat, mitään ei olisi saanut tehdä. Onneksi he ovat muuttuneet ja omat lapseni saavat olla heidän luonaan ihan normaalisti.

ei tarvitse asua Porvoossa. Tiedän itsekkin vastaavan tapauksen, ellei jopa pahemman.

Vieraat ei voi istua mihinkään kun se on xx:n paikka...ei siihen saa koskea kun se on xx:n "tärkeä" lelu (huom kaikki ihan kaikki tavarat melkein pölyhiukkasta myöten on niitä tärkeitä leluja).

Jos vanhempansa antaa rahaa jollekkin niin kilarit saa siitä kun antaa pois lapsen lempiväriä olevaa rahaa (plus noi ap:n kaltaset jutut päälle).

Joo kaverin luona kyläillessä on kanssa tuo "se on Millan paikka" juttu. Niin rasittavaa. Varsinkin kun Milla on ottanut Ennin silmätikukseen ja haluaa aina istua siinä missä Ennikin. Ja sitten kun Ennin on pakko vaihtaa paikkaa niin Millapa ei enää haluakkaan Ennin vanhalle paikalle vaan siihen mihin Enni juuri siirtyi. Huoh, nykyään Enni istuu sylissäni yleensä vierailujen ajan, mutta sitten Milla haluaa joko Saran tai Aadan paikalle.

On lapselle liian iso vastuu olla vanhemmillae keskipiste ja elämän tarkoitus. Sellaiset lapset ei opi elämään tässä yhteyskunnassa ja niistä tulee juuri tuollaisia kiukuttelijoita. Ja sen voi huomata jo ihan vauvoista (vauvat jotka saa olla mukana arjen jutuissa olematta itse keskipisteenä ovat usein tyytyväisempiä eivätkä kitise koko ajan, kun taas viihdytetyt vauvat vaativat jatkuvaa viihdytystä)

Kuvailemasi kaltaisia vanhempia piisaa. Eräs ihminen kerran valitteli, että ei voi lastaan kerhoon, kun silloin lapsi ei voisi koko ajan tehdä juuri sitä, mitä itse haluaa. Lapsi oli tuolloin 3-vuotias. Samainen kolmivuotias sai mm. piirtää sohvaan, kun halusi niin tehdä (!) ja kakata housuun. Kun lapsi oli nelivuotias, niin tuttia häneltä ei vieläkään voitu ottaa, kun lapsi ei itse siitä halunnut luopua. jne jen...

Alkuperäinen kirjoittaja Näitähän on...;27989439:
Kuvailemasi kaltaisia vanhempia piisaa. Eräs ihminen kerran valitteli, että ei voi lastaan kerhoon, kun silloin lapsi ei voisi koko ajan tehdä juuri sitä, mitä itse haluaa. Lapsi oli tuolloin 3-vuotias. Samainen kolmivuotias sai mm. piirtää sohvaan, kun halusi niin tehdä (!) ja kakata housuun. Kun lapsi oli nelivuotias, niin tuttia häneltä ei vieläkään voitu ottaa, kun lapsi ei itse siitä halunnut luopua. jne jen...

...siis ei voi viedä lastaan kerhoon...

No ei sitä kyllä auta äidille ihan suoraan sanoa, vaikka kuinka pitäisi lasta rasittavana, se vaan ottaisi liian koville. Meillä on hiukka haastava lapsi, jonka toilailuista myös valitan joskus kavereille, kun lapsia ei ole kuulemassa, mutta jos joku heista arvosteli lastani minun kuulteni, niin varmasti leijonaemo heräisi.

Itseä ärsyttää yhden kaverin lapsen taipumus määräillä jatkuvasti ja toisen sisarussarjan keskinäinen tappelu, jota ei juuri mitenkään rajoiteta. Eipä tulisi mieleen näistä äideille sanoa.

Näitähän on ja sanominen tuskin mitään auttaa. Jos on sokea omalle käytökselleen, niin ei voi mitään. Voin vain kuvitella, mitä on edessä kunhan tämä lapsi on murrosikäinen. Toinen mikä jäi mietityttämään, että jos hankkivatkin toisen lapsen niin miten meinaavat asiat hoitaa entiseen malliin. Jos vaikka tämä lapsi ilmoittaakin, ettei haluakaan pikkusisarta, kun tämä vain itkee tms. :snotty:

Yhteistyössä