kaveri nimeää lapsensa meidän lapsen nimellä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siis mun hyvä ystävä vuosien ajan sai esikoisensa kaksi kuukautta sitten. mulla ja miehelläni esikoinen on jo puoli vuotias. tää mun ystävä on meidän lapsen kummitäti. ja nyt tää mun ystävä ilmoitti tänää, että niiden pojalle tulee sama etunimi kuin meidän pojalle!!! meidän pojan nimi kun vielä suht harvinainen, ei mikään perus ville tai matti. enpä käsitä mitä ystävän mielessä liikkuu. siis toki tiedän, että meil ei mitään yksinoikeutta ole ko. nimeen mutta kuitenkin. vähän huuli pyöreenä olen.

Vähän outoa. Meillä on kolme lasta ja nimiä mietittäessä on ehdottomasti karsittu heti ne nimet pois, joita on suvussa tai kavereiden tai tuttavien lapsilla. Ihmettelen todella miten joku sitten haluaa saman nimen omalle lapselle, kun kaverin lapsellakin.

Kyllä melkoisen hassulta tilanteelta kuulostaa. Itse nimenomaan kans ajattelen niin, ettei missään tapauksessa omalle lapselle sellaista nimeä, joka on jo jollain lähipiirissä (tai herättää muuten vaan jonkinlaisia kaikuja...) Mielestäni voit ihan suoraan huomauttaa hälle, että mietipäs kuule vielä hetki ennenkuin pidät ristiäiset. Minä ainakin vetäisin herneen, jos niin pääsee käymään!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vähän outoa. Meillä on kolme lasta ja nimiä mietittäessä on ehdottomasti karsittu heti ne nimet pois, joita on suvussa tai kavereiden tai tuttavien lapsilla. Ihmettelen todella miten joku sitten haluaa saman nimen omalle lapselle, kun kaverin lapsellakin.

No näin meilläkin. Mutta ei se sitä takaa, että kaikki ajattelisivat niin hienotunteisesti...

:/ Hassua, onhan nuita nimiä vaikka kuinka paljon. Mulle kävi, niin, että annoimme lapselle saman nimen, kuin ex työkaverilla. Tosin en muistanut sitä silloin (siis että entisen työkaverin muksulla oli sama nimi). Ja jo tuo harmitti minua, vaikka pojan nimestä tykkäänkin ja missään tekemisissä ei olla ent. työkaverin kanssa. (ei oltu silloinkaan kun samassa työpaikassa oltiin, muuten kuin työnpuitteissa)

oho! ymmärtäisi vielä jos tosiaan olisi kyse jostain yleisestä nimestä. aika outoa mun mielestä. ite en vois nimetä lastani samalla nimellä kun mikä lähipiiristä jo löytyy. mut meitä on moneksi :/ voisitko hienovaraisesti yrittää sanoa kaverillesi ettet tykkää siitä että nimeää lapsensa sinun lapsesi nimellä? tosin jokainenhan kuitenkin nimeää lapsensa juuri niinkun haluaa

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
:saint: Näitä aina joskus kuulee...

Ehkäpä se oli ystäväsi haavenimi jo ennen teidän lastanne? :whistle:

Näin. Ehkä hän on täällä päivitellyt joitakin kuukausia sitten, kun kaveri oli niin törkeä, että antoi lapselleen juuri sen nimen mistä hän oli aina haaveillut :whistle: ;)

Ei vaan nyt sit oo käyny niin et kaveris on sulle kertonut joskus ennen kummankaan lapsen syntymää et jos saa joskus lapsen, niin nimeksi tulee se mikä nyt tuli. Ja sit te olette panneetkin sen nimen ensin?
Muuten tuossa ei oo mitään järkeä...

Meillä samanlainen tilanne, paitsi lisäyksenä, että olen lapsen sylikummi. Lapset tosin jo isompia. Voitte arvata, että suoraan sanoen v.tutti ja vielä vuosienkin päästä kaivelee. En kutsu lastani "iso-Matiksi" vaan heidän lastaan "pikku-Matiksi". Nyt nämä valopäät ovat alkaneet kutsua lastansa myös samalla kutsumanimellä, joka meidän lapsella on ollut ristiäisistä asti!!!!

Meille sattui niin, että jossain vaiheessa tuli päästettyä suusta minkä nimen antaisimme lapsellemme, jos saisimme tiettyä sukupuolta.

No, emme saaneet , mutta ne, joille kerroimme, yllätys yllätys, antoivat omalle lapselle tuon melko harvinaisen (ainoa jonka tunnen sen niminen) nimen. eivät ehkä edes muista meidän sanoneen, jostain alitajunnasta tuli ja luulivat itse keksineensä, tai sitten sattumalta olivat päättäneet nimetä lapsensa samannimiseksi kuin olisimme itse nimenneet. Muistan vain miehen hämmästyneen ilmeen, se kun oli hänen toiveensa, hän oli aina tiennyt minkä nimen antaisi. Ja miehen kaveri kyseessä. Ehkä heillä jostain lapsuudesta oli kummunnut sama nimitoive? En usko kenenkään olevan niin törppö, että valitsee tahallisesti nimen, josta ystävä haaveilee omalleen. Vaikka eiväthän nimet oikeasti kulu käytössä... mitä se haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:

Näin. Ehkä hän on täällä päivitellyt joitakin kuukausia sitten, kun kaveri oli niin törkeä, että antoi lapselleen juuri sen nimen mistä hän oli aina haaveillut :whistle: ;)

Jep...Munkin lähipiiristä löytyy kaveri sisaruksineen, joille on varattuna varmaan almanakasta n. 50 nimeä... ;) Ja mä olen kuullut jopa siitä, että kaverin siskolla on samalla lempinimellä kutsuttava tyttö kun meidän tytön lempinimi. :whistle: Sekin siis matkimista jo, hoh, eipä tullut mieleenikään taannoin.

Mun serkun pojalla on ensimmäinen nimi se, jonka oon aikonu antaa joskus tulevaisuudessa pojalleni ja miehen kans on nimi päätetty jo ennen, ku serkku on edes lapsen saanu, joten en kuitenkaa aio vaihtaa nimitoivettani, jos joskus poika syntyy.

Eipä nimet tosiaan kulu, mutta meillä on lähipiirin etunimet karsittu pois ihan käytännön syistä. Ei ole näppärää jos perheet jotka ovat lapsineen paljon tekemisissä, joutuvat keksimään jos jonkinlaisia keinoja erotella lapsia toisistaan pikku-Kati iso-Kati jne. Nimellähän on jo lainkin mielestä nimenomaan EROTTELUTEHTÄVÄ.

No me ainakin oltiin jo kauan ennen raskauden alkua päätetty mikä meidän vauvalle tulee nimeksi jos on tyttö. Nimi on kaukaa mun suvusta ja vaikka joku läheinen olisi ennen tytön syntymää antanut saman nimen, en olisi tuosta nimestä luopunut, pidän siitä niin kovasti.

Meillä on nyt sitten pojallekin nimi valmiina, jos joskus poikavauva meille siunaantuu. Ei olla sitäkään nimeä kellekään etukäteen kerrottu mut kavereille on syntymässä lähiaikoina useita vauvoja ja vaikka joku keksis antaa omalleen sen nimen mikä me on jo käytännössä valittu (oltais siis annettu jo tälle vauvalle nimeksi jos olisi ollut poika) niin en mä sitä siltikään lähtis vaihtamaan. Tietysti joku vois syyttää sitten kopioijaksi kun antais saman nimen mutta syyttäkööt. Itse tiedetään että nimi on jo kauan sitten valittu ja muut saa siitä valinnasta olla ihan mitä mieltä haluavat. Eihän sitä tiedä miten esim. elämä heittelee, voihan olla että vuoden päästä ei nämä samannimisten perheet ole juurikaan toistensa kanssa tekemisissä, niin mitä väliä sillä on vaikka muksuilla olis samat nimet? Ja nykyään on aika vaikea nimetä lasta niin että nimi ei olis mikään super-erikoinen mut ainoo laatuaan. Niin jos jokatapauksessa kaimoihin tulee törmäämään niin onko sillä niin väliä jos yks kaima on vähän lähempänä..? Vai onko se jotenkin iteltä pois sitten jos samaa nimeä käyttää muutkin?

Siitä oon kyllä samaa mieltä että jos sama nimi annetaan kun kavereiden muksulla ja niiden kanssa ollaan tekemisissä niin lempinimen vois vaikka keksiä erin.. Olis helpompi erottaa sitten toisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:

tämän takia mä olen pitänyt hirveää meteliä nimistä jotka meidän lapsille tulee jo kauan ennen niiden syntymää: jos joku saman nimen kehtaa laittaa niin oma moka, mutta mä olen ainakin ilmoittanut aiemmin että meidän lapsesta tulee myös sen niminen. :kieh: :saint: :D

Kakkosen toisesta nimestä tuli jonkun verran pahaa mieltä. Nimi on kyllä suvussani olemassa ja kaunis. Kuinka ollakaan siskoni, joka oli suunnitellut ihan toista nimeä lapselleen päätti, että hänen lapselleen tulee sama nimi. Vaikka lapsi ei ollut vielä edes syntynyt. Mulla tuli kieltämättä paha mieli, kun yhdessä oli nimiä mietitty ja kumpikaan ei halunnut nimeä, joka on kaikilla tutuilla. Asia lopulta raukesi, että sisko ensin pitkin hampain ja sittemmin tyytyväisenä valitsi lapselleen toisen nimen.

No juttu ei loppunut siihen. Miehen veli sai myös tytön, melkein vuoden nuoremman. Hälle oli jo nimi valmiina, mutta kun he niin kauheasti tykkäsivät meidän lapsemme toisesta nimestä, niin päättivätkin muuttaa mielensä ja laittaa oman tyttönsä toiseksi nimeksi saman. JA sitä nimeä ei heidän suvustaan löydy.
Ja voi kiesus että minua sieppasi.

Onhan se totta, että nimiä ei voi omia, mutta en kyllä ymmärrä sitäkään, että pitää laittaa sama nimi, joka jo on jollakin lähisuvun lapsella tai kaverin lapsella. Kun maailmassa on niin mahdottoman paljon kauniita nimiä mistä valita.

no mitäs tuosta. Mun teini iän paras kaveri sai pojan kolme kuukautta mun jälkeen ja annettiin sama nimi. molemmat olivat suunnitelleet nimeä raskausaikana, ja ennenkin. Ei haitannut lainkaan. Ja meidän yhden pojan toka nimi on sama kun siskon lapsen eka nimi. Ymmärtäisin kiukustumisen jos olisit itse keksinyt jonkun täysin uniikin nimen, mutta jokaisella on oikeus antaa lapselleen juuri se nimi mitä pitää parhaana. Tuskin kaverisi on kuitenkaan "kopioinut" nimeä teiltä.

samaan nimeen kuin lapseni kummeilla olisi,enkä muutenkaan samaa kuin suvussa,tai lähitutulla,eli olen ap kanssa samaa mieltä.ei ole kivaa että sama nimi,ne sekoitetaan keskenään ym,huutavatkin samaa nimeä ei tiedä kumpaa lasta tarkoitetaan,numeroidakko pitäisi? ap keskustele tästä ja kerro mielipiteesi

kyllä mä ainakin sanoin siskolleni että meidän pojan nimeksi tulee kasper ja varokkin antamasta sitä omallesi.. eli niin sanotusti "varasin" nimen.. muutenkin ärsyttää kaikki noi tapaukset että matkitaan asioita toisilta, oli sitten kyse lasten nimestä, koiran nimestä tai mistä vaan.. kerrompa esimerkin: Lotta ja Liisa olivat parhaita ystävia, Lotta löysi itselleen miehen jonka kanssa meni naimisiin, järjesti häät ja liisa toimi kaasona.. vuotta myöhemmin liisa kysyi lotalta että olisiko lotan häistä koristeita jäljellä kun haluaisi samanlaiset häät.. oli kuulemma niin ihanat.. yllätys yllätys ei lotta suostunut.. noh tuli aika lapsen, liisa halusi myös lapsen kun lottakin sai, vaikka oli puhunut että ei vielä vuosiin.. ja antoipa tytölleen saman nimenkin, toinen nimi eli erotuksena Elisa eikä Elisabeth.. Kaikki tässä kaveri suhteessa eteni samaa kaavaa.. Liisa kopioi Lotalta lastenhuoneen ja muunkin sisustuksen, hankki itselleen ja lapselleen samanlaisia vaatteita koska olivat niin nättejä( siis kun näki että Lotta oli ostanut niin juoksi kauppaan ostamaan itselleenkin/lapselleen sellaisen) ja koskapa olivat samassa kaveri piirissä oli tilanne todella nolo, kaikki ihmetteli että kuinka heillä oli niin samanlaista kaikki... Viimein Lotta sanoi ystävyys suhteen irti, koska oli idearikas ihminen ja halusi olla yksilö, Liisa taas masentui kun ei enää tiennyt mitä pitäisi tehdä, miten sisustaa, mitä leikkiä lapsenkanssa, miten pukeutua.. ja etsii nyt jotain ketä matkia.. tarina on siis tosi, nimet on muutettu..

Minä päätin joskus pikkutypykkänä, että jos saan pojan, siitä tulee ****** (harvinainen nimi), sanoi ukko mitä tahansa. Siskon kanssa sitten puhuttiin nimistä ja sen mainitsin. Sisko sai pojan ennemmin ja laittoi tuon nimen. Sitten sisko sanoi ne muut vaihtoehdot, etenkin kovana kakkosena olevan. Tykästyin nimeen (heidän toiseen vaihtoehtoonsa) silloin, oli silloin todella harvinainen nimi. Päätin, että sitten laitan sen. En tykkää perinteisistä nimistä ja mikään muu vaihtoehto ei ollut minunlaiseni. miehen mielestä myös paras nimivalinta. Sisko antoi "luvan" pölliä hänen nimiehdotuksensa. Ihan sama, vaikka miehellä tai mulla olisi sen niminen isä/veli/koira/lammas, niin tuo nimi oli ainut, joka kelpuutettiin. En ainakaan miettinyt, tunsinko tuon nimisiä ja voinko antaa tuota nimeä lapselle.

ja jos olisin vielä tykännyt siitä lapsuuden haavenimestä, minkä sisko laittoi pojalleen, olisin tehnyt pojan serkusta saman nimisen.

No mä päätin jo 10v sitten mikä tulee pojan nimeksi jos sellaisen saan. No kaveri pisti saman nimen. Meillä ei vieläkään lasta ja todellakin jos pojan saadaan niin sama nimi tulee.

Suna olisin vaan otettu, nähtävästi tykkäävät teiän pojan nimestä kovinkin paljon.

Mun vanhempien kaverit pisti lapselleen saman nimen kuin mulla, toista nimeä myöten, ja ei mitään ongelmaa puolin eikä toisin.

Yhteistyössä