Kaveri on yrittänyt lasta jonkin aikaa. Ovat hoidoissa. Nyt olenkin itse raskaana,mutta kuinka kertoa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tanja

Vieras
asiasta tälle kaverille. Kasvotusten vai viestillä? Ei yritetty lasta, mutta ei tämä vahinkokaan ollut. Tiedän,että tämä kaveri oli todella suruissaan,kun kuuli parin muun kaverin odottavan lasta. Mitä teen?

Mä oon laittanu tuollaisessa tilanteessa oleville kavereilleni tekstiviestinä mahdollisimman neutraalisti. Mun mielestä se on parempi tapa kuin se, että sanot kasvotusten tai puhelimessa ja toinen joutuu vaikeaan tilanteeseen.

No ei sun tarvitse kertoa onnistumisen helppoudesta mitään. Kerrot niinkuin muillekkin olet kertonut. Kolikon toisena puolena on myös se ettei kenenkään pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa tai kiusallisuutta siitä että on itse tullut raskaaksi.

sinä elät sinu elämää ja kaverisi omaa, eihän sitä ole mitään järkeä alkaa kiertämään asiaa, sitähän voi kaveri iloita sinun puolestasi, niinhän asian pitäisi mennä.Siinä on aina jpoku tarkoitus jos ei raskaudu

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mä oon laittanu tuollaisessa tilanteessa oleville kavereilleni tekstiviestinä mahdollisimman neutraalisti. Mun mielestä se on parempi tapa kuin se, että sanot kasvotusten tai puhelimessa ja toinen joutuu vaikeaan tilanteeseen.

mikä on neutraali viesti?

Kertoisin joko sähköpostilla tai tekstiviestillä. Kaverisi saa vähän sulatella asiaa ensin. Sinäkin mieluummin saat ensireaktiona onnittelut, kuin tyrmistyneen katseen (jos vaikka tahattomankin).

Kerro ensin viestillä, kyllä tuollaisen uutisen kuuleminen voi kirpaista lapsettomuudesta kovastikin. Nimim. kokemusta on... Olimme yrittäneet lasta jo hieman pidempään ja sitten ystäväpariskunnalla tärppäsi heti kerrasta. He päättivät kertoa iloiset uutiset meille yhteisellä viikonlopun mökkireissulla lauantai-iltana - voin kertoa, että siitä hetkestä eteenpäin laskin tunteja siihen, että pääsen mökiltä pois ja ne olivat pitkiä ja tuskaisia tunteja. Olihan sitä iloinen ystävien puolesta, mutta kyllä se silti kirpaisi niin paljon, että teki tiukkaa viettää sen jälkeen vielä aikaa heidän seurassaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Semmoinen missä asia todetaan neutraalisti. Meille on tulossa vauva marraskuussa, viikkoja nyt 12. Ei mitään ihqraxupoxuilua että lähdenpä tästä vaateostoksille tai mitään hehkutusta että jes, heti tuli kun lupa annettiin.

No kerro, kuten kerron muillekin. Mulla oli vastaava tilanne ja ystävä arvosti sitä etten sen kummemmin piilotellut asiaa tai edes pohtinut että miten kerron jne. Raskauteni kun ei hänen sanojensa mukaan ole hältä pois.

Siis jos te kovin läheisiä ystäviä olette niin kyllä minä kertoisin kasvokkain. En hehkuttaisi mutta sanoisin olevani raskaana sillä ja sillä viikolla. Sitten ehkä laittaisin viestiä jos kyseessä ei kovin läheinen ihminen olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja km:

No ilmoitat silleen asiallisesti että olet raskaana ja laskettu aika sillon ja sillon. Ei mitään hehkutusta. Niin mä oon laittanu ja koen että se on neutraalia. ja samoin kun on tekemisissä ko ihmisen kanssa niin mun mielestä on hienotunteista olla koko ajan puhumatta ja hehkuttamatta omaa raskauttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
asiasta tälle kaverille. Kasvotusten vai viestillä? Ei yritetty lasta, mutta ei tämä vahinkokaan ollut. Tiedän,että tämä kaveri oli todella suruissaan,kun kuuli parin muun kaverin odottavan lasta. Mitä teen?

No mä laittisin vaikka s-postia, tekstarista tulee helposti vähän "töksö". Kasvokkain kertominen on ok, mutta sinun tulee silloin valmistautua kohtaamaan toisen suru...Ja kaikki eivät välttämättä halua "kasvojaan menettää" kavereidenkaan läsnäollessa. Kertoisin tilanteen ilman mitään ihqutuksia, mut laittaisin lisäksi et ymmärrät et tämä voi olla kaverillesi vaikea paikka ja vaatii hetken pureskelua. Siksi kirjoitit siis meilin. Ja että halusit kertoa kaverillesi asian itse ihan ensimmäisten joukossa, ettei kuule muilta...

Näin minä sen tekisin ja itse olen kärsinyt lapsettomuudesta 10v ja kokenut IVF-hoitojen jälkeen monta keskenmenoa. Joten kokemusta on. Pahaltahan ne kavereiden raskausuutiset ovat tuntuneet, mutta negatunteet eivät ole todellakaan kohdistuneet kavereiden raskauksiin vaan siihen että miksi itsellä ei onnistu. Ja tosi onnellinen olen ollut kavereiden raskauksista sen jälkeen kun olen saanut hetken ensin koota itseäni. Kaikista kurjimmat kokemukset ovat olleet sellaisia, että muille on kerrottu raskaudesta mutta mulle ei. Olen sitten itse tajunnut mahan kasvaessa...Olo on ollut kuin spitaalisella, kun mulle ei siis ole voinut edes puhua raskaudesta ;) Lähimmille ystävilleni olenkin esittänyt toiveen, että kertoisivat mulle raskaudesta ensimmäisten joukossa, osaan kyllä pitää suuni kiinni...

Itse kertoisin ilman muuta kasvokkain.
Toteaisin vaan että meille tulee vauva, laskettu aika on silloin ja silloin.
Mitä sitä kiertämään tai kaartamaan.
tekstari tai sähköposti on noin henkilökohtaisen ja tärkeän asian kertomiseen aika tyly ja persoonaton väline.

Miksi siitä pitäisi mitään ilmoittaa?? tuskin sitä kaveriasi kiinnostaa sinun raskautesi omaa tilannetta ajatellen.

Mielestäni paras olisi kertoa juuri viestillä tai sähköpostilla... Itse samassa tilanteessa oleva lapseton arvostan sitä että omat ystäväni ymmärtävät tuskani ja antavat minun niin sanotusti pelastaa kasvoni kun saan ensin "koota itseni" ja sen jälkeen vain iloita toisen onnesta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoidoissa käyvä.:

Miksi siitä pitäisi mitään ilmoittaa?? tuskin sitä kaveriasi kiinnostaa sinun raskautesi omaa tilannetta ajatellen.

Yleensä ystäville kerrotaan tällaisesta asiasta...

Alkuperäinen kirjoittaja hoidoissa käyvä.:

Höpö höpö, totta kai pitää kaverille ilmoittaa siinä missä muillekin!!!

Minä käyn lapsettomuushoidoissa ja ystäväni tietävät että minua eivät kenenkään odotus uutiset kiinnosta, sen verran olen katkera asiasta ettei niitä minulle suoda. En osaa iloita toisen odotuksesta vaan se on aivan yksi lysti mitä kukakin odottaa..
Ystäväni ovat vielä onneksi tämän ymmärtäneet.

Yhteistyössä