Kaverilla eri säännöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Alkaa väsyttää, kun lapsen 4 v samanikäisellä kaverilla on ihan eri säännöt. Eniten se rassaa liikenteessä, jos mennään yhdessä esim. puistoon, niin toinen saa juosta 100 m edellä, mennä omineen tien yli ja niin edelleen. Ja meidän lapsi ei todellakaan saa, ja riitaanhan nämä tilanteet aina päätty. Minä olen jotenkin arka ja pelokas liikenteessä, ja toinen kehuu kuinka hän antaa lapsen olla jo itsenäinen, ja kuinka lapsi onkin jo reipas. Meilläkin on villi ja reipas lapsi, mutta silti erilaiset säännöt. Mitähän tässä voisi tehdä, ettei aina ulkoilut pääty riitaan oman lapsen kanssa?

minä en liikkuisi heidän kanssa niitä matkoja. Tosin meillä 4v poika ja kun sanon, että muut tehkööt mitä haluaa, mutta sinä kävelet niin kuin minä sanon eli pidät kädestä kiinni niin eipä tuo poika ole koskaan sitä kyseenalaistanut. Pari kertaa saattaa sanoa, että miksi tuo saa. Siihen vastaan, että elämä on epäreilu, toiset saa ja toiset ei....ja aina ei voi saada mitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minä en liikkuisi heidän kanssa niitä matkoja. Tosin meillä 4v poika ja kun sanon, että muut tehkööt mitä haluaa, mutta sinä kävelet niin kuin minä sanon eli pidät kädestä kiinni niin eipä tuo poika ole koskaan sitä kyseenalaistanut. Pari kertaa saattaa sanoa, että miksi tuo saa. Siihen vastaan, että elämä on epäreilu, toiset saa ja toiset ei....ja aina ei voi saada mitä haluaa.

Minä olen sanonut ihan samaa, selittänyt kuinka eri perheissä eri säännöt, selittänyt miksi liikenteessä pitää totella, mutta ehkä minulla ei ole auktoritettia, kun lasta aina harmittaa niin kovin ja kaikki päätyy huutoon ja itkuun.

Mä niin peesaan tätä. Nykyajan vanhemmilla ei ole selkärankaa tai vahvaa vanhemmuuden itsetuntoa, jotta voisi lastaan kieltää tai aiheuttaa tälle pettymyksiä..

Alkuperäinen kirjoittaja Ope:

Mä niin peesaan tätä. Nykyajan vanhemmilla ei ole selkärankaa tai vahvaa vanhemmuuden itsetuntoa, jotta voisi lastaan kieltää tai aiheuttaa tälle pettymyksiä..

Lapsen kaveria kyllä kielletään monista asioista ja hänellä on tiukka kuri, mutta tuntuu että ihan eri asioissa kuin meidän lapsella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ope:

Lapsen kaveria kyllä kielletään monista asioista ja hänellä on tiukka kuri, mutta tuntuu että ihan eri asioissa kuin meidän lapsella.

No, minä ainakin sanoisin, että meillä tehdään näin ja näin, toiset tekee kuten oikeeksi näkee. Et voi kuitenkaan aina mukauttaa omia sääntöjä muiden mukaan. Niin ja mun mielipide on ettei 4 vuotiaan kanssa tarvitse neuvotella mistään asiasta. Vanhempi päättää tällaisista asioista, onhan kyse turvallisuudesta.

vielä lisäkysymys: onko normaalia että 4 v saa kulkea liikenteessä omineen? Kun alkaa jo epäilyttää että olen ylisuojelevainen ja oma liikenteen pelkoni heijastuu lapseen.

vielä lisäkysymys: onko normaalia että 4 v saa kulkea liikenteessä omineen? Kun alkaa jo epäilyttää että olen ylisuojelevainen ja oma liikenteen pelkoni heijastuu lapseen.

ei saa kulkea. Ei ainakaan minun lapseni. Ehkä siinä 6v aletaan liikkua sillä tavalla, että saa kulkea edellä pitkälti jne. Minulla 4v ja 2,5v ja kädestä pidetään kiinni kun tiet ylitetään jne. Niin ja me asutaan suhteellisen maalla. Kaupungissa pidän lapset niin, että kulkevat vain sillä puolella jossa autot ei kulje ja tiukasti minussa kiinni. Yhtään ei hypellä tai heiluta.

Alkuperäinen kirjoittaja jeesh:
Millä lailla kulkee liikenteessä itekseen?Millasella seudulla?

Pientaloalueella. Kävelytietä, ja sitten suojatiet menee yli vaikka koulun tien, ravintolan tien ja vastaavien. Ei kamalasti liikennettä, mutta busseja ja autoja kuitenkin. Saa mennä n 100 meteriä edellä, huutokantaman ulkopuolella. Osaa jo pyöräillä, mitä oma lapsi ei vielä osaa ja hän siis haluaisi juosta mukana.

Minä en antaisi 4v.n ylittää yksinään suojatietä. Eskarilaiseni olen antanut harjoitella niin, että olen itse suojatien reunassa ja annan tytön ylittää tien itse ja tehdä siten ennen päätöksen, voiko tietää ylittää vai ei. Mutta olen siis hartiastatarttumisetäisyydellä.

Mä sanon lapsilleni, että meillä on meidän säännöt ja jollain toisella on heidän sääntönsä. Jos (kun) kuulen kitinää siitä, että Eetukin saa vaikkapa pyöräillä yksin lähiympäristössä, niin totean vaan että sä et oo Eetu, ja se mitä Eetu saa tehdä on hänen vanhempiensa asia :)

Oma 5 v saa ylittää suojatien yksin, olen toki näköetäisyydellä ja sanon että saako mennä (eli harjoittelee tuota tien ylittämistä yksin). Kotikadun yli saa mennä itse, kun on ensin katsonut tarkasti tuleeko autoja vai ei. 3-vuotiaani saa kävellä edellä, ei ehkä 100 metriä, mutta jotain 25 m edellä. Siten, että on huutoetäisyydellä. Teitä ei ylitä yksin, jää odottamaan minua.

Ja mä en pääse kirjautumaan sisään :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja jeesh:
Millä lailla kulkee liikenteessä itekseen?Millasella seudulla?

Pientaloalueella. Kävelytietä, ja sitten suojatiet menee yli vaikka koulun tien, ravintolan tien ja vastaavien. Ei kamalasti liikennettä, mutta busseja ja autoja kuitenkin. Saa mennä n 100 meteriä edellä, huutokantaman ulkopuolella. Osaa jo pyöräillä, mitä oma lapsi ei vielä osaa ja hän siis haluaisi juosta mukana.

Ihan sillä aloin kyselemään ku meillä myös 4-vuotias poika eikä todellakaan saa yksin ylittää teitä vaikka pienellä paikkakunnalla asutaan eli vähemmän autoja liikenteessä ku jossain kaupungissa.
Eskarityttö harjotellu tien ylittämistä just samalla lailla kuin ultramariini selosti.
Aikas leväperästä toimintaa ystävältäsi..toivottavasti mitään ei satu :/

Yhteistyössä