Kaverin 5-v ÄRSYTTÄÄ "Pikkuveli kiusaa" -narinallaan!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suppilo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suppilo

Vieras
Kaverilla on kaksi poikaa, 5- ja 3-vuotiaat. Hänen 5-v on tosi hissukka, sellainen syrjäänvetäytyvämpi ja "kiltti". 3-vuotias taas taitaa olla raisumpi, normaali poikalapsi.

Itselläni on 5-v lapsi, jokaon pienestä saakka osannut pitää puolensa ja vaatia omansa halutessaan. Oma kohta 3-v lapseni taas on enemmän hiljainen ja varovainen, mutta niinhän niin pieni saa vielä ollakin. Oma 5-v ei ikimaailmassa antaisi pikkusisaruksensa kiusata itseään!

Ärsyttää vaan ihan suunnattomasti kaverin 5-v lapsi. Heidän kanssa leikkiessään tuo 5-v tuli sanomaan äidilleen, että pikkuveli kiusaa. Jäin vähän suu auki seuraamaan tilannetta: että 3-v kiusaa 5-v:tä! Äiti vaan hoiteli asian ojentamalla 3-v:tä. Mutta minusta 5-v on aikamoinen nyhverö, jos 3-v kiusaa häntä!! Mitähän tuo esim kouluikä tullessaan..?

Jokainen on yksilö eli jokaisella erilainen luonne.
Ei tuo vielä takaa sitä että koulussa kiusataan.

Tuo sinun 3v saattaa olla tuollainen hiljainen ja varovainen vielä 5v:nä jne.

Ujot ja hiljaisemmat lapset ovat myös "normaaleja". Toisille lapsille oman tilan ottaminen on vaikeampaa kuin toisille. Jopa perheen sisällä ja niin, että "kiusaaja" on nuorempi lapsi. Toivoisin sinulta vähän enemmän ymmärrystä perheille, jotka eivät ole samanlaisia kuin teidän perheenne.

mietipä, jos se pienempi vaikka puree tai lyö....jos isompi lyö takaisin, niin pientä sattuu paljon enemmän. olen itse nähnyt, miten raivostunut isosisko kostaa. parempi että tulevat kaipailemaan.

Kun minua vuoden nuorempi tyttö töni minut rappuset alas ja repi tukasta sekä haukkui kaikkien kuullen vaikka mikskä, ei paljon lohduttanut se, että äiti vaan käski mun pitää puoleni.

Koulussa minua ei kyllä kiusattu.

No hohhoi, pikkusisaruksethan on aivan kamalia hermoillekävijöitä. Itekin olin pienenä, tahallani ärsytin. ut mun veli löi mua sit turpaan, että hyvä vaan jos tuo 5 v. ei toimi niin.

Meillä myös 5v ja 3v(+9kk) ja kyllä nuorempi osaa painella isosiskonsa ärsytysnappuloita todella tehokkaasti.
Tekee kiusaa sotkemalla leikit, matkimalla ja muuten vaan ärsyttämällä.

Nuorempi on poika, ja paljon voimakkaampi kuin siskonsa. Saman kokoiset ikäerosta huolimatta. En pidä mitenkään ihmeellisenä että pienempi kiusaa isompaansa.
Ainahan myös sanotaan että pienempiä ei saa kiusata :whistle:

Toisaalta kyllähän nuo molemmat sen ärsyttämisen/kiusaamisen osaa puolin ja toisin.

Normaalia siis.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja suppilo:
Oma kohta 3-v lapseni taas on enemmän hiljainen ja varovainen, mutta niinhän niin pieni saa vielä ollakin.

:o Yli 3v ei saa olla hiljainen ja varovainen?

Aivan. Ap: missä iässä 3-vuotiaasi on muututtava hiljaisesta ja varovaisesta "normaaliksi" raisuksi pojaksi??? Anteeksi, että hiillyn, mutta mua suututtaa ihan sikamaisesti ihmiset, joiden mielestä pojat eivät saa olla arempia.

No minua vaan sattuu ärsyttämään ujot ja hissukat lapset, jotka ei pidä puoliaan. Silloin, kun esikoisemme olivat pieniä, ei kaverini 5-v poika osannut pitää puoliaan vaan omani vei kaiken hänen käsistään. Säälittävää! Nyt yritän kyllä "koulia" omaa 3-v:tä pitämään puoliaan, kun kaverin 3-v tönii häntä ja vie lelut. Uskon hänen reipastuvan kyllä ennen 5-v ikää!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No minua vaan sattuu ärsyttämään ujot ja hissukat lapset, jotka ei pidä puoliaan. Silloin, kun esikoisemme olivat pieniä, ei kaverini 5-v poika osannut pitää puoliaan vaan omani vei kaiken hänen käsistään. Säälittävää! Nyt yritän kyllä "koulia" omaa 3-v:tä pitämään puoliaan, kun kaverin 3-v tönii häntä ja vie lelut. Uskon hänen reipastuvan kyllä ennen 5-v ikää!

Älä sitten mitään kohtausta saa jos huomaat ettei tuo 3v muutu "kovikseksi" vaan pysyy hiljaisena ja varovaisena.

Yhteistyössä