kaverini asunnossa haisee home!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuunuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nuunuu"

Vieras
Kaverini on lomamatkalla ja lupauduin hoitamaan sillä aikaa hänen kukkiaan ja kasvimaataan. Kun kävin siellä sisällä niin siellä haisi ihan selkeä home!! Aloin haistella tarkemmin ja voimakkaimmin haisi kylppärissä ja saunassa. En ole aiemmin koskaan siellä vieraillessa sitä niin huomioinut, mutta nyt kun asunto on ollu jonkun päivän tyhjillään eikä siellä ollu mitään ruuan tms tuoksuja sekaamassa niin haju oli selkeä. Itse olen homeelle herkistynyt ja pystyn haistamaan jopa ohikulkevasti ihmisestä jos se asuu hometalossa.

Mietin vaan että pitäiskö mun kertoa havainnostani kaverilleni. HÄn tai hänen perheensä eivät oireile homeelle millään lailla ja kaverini on sellasta panikoivaa tyyppiä, menettää yöunensa jos kerron. Mitähän sitä tekis?

Onko kaveri tehnyt joskus remonttia kylppäriin? Kuinka vanha asunto on?

Ilman muuta kannattaa kertoa havainnostasi.

Voisit tulla meillekin haistamaan, kun epäilen meillä olevan hometta. Et sattuisi olemaan pääkaupunkiseudulta?

[QUOTE="akka";24327736]Ettei olis unohtunut pyykit märkinä pesukoneeseen...[/QUOTE]

Ei ollu pesukoneesta se haju. Tarkistin nimittäin, sen takia, että meillä itsellä pesukone homehtui ja haisi. Heillä on uusi pesukone ja se ei haissu millekään (ja se oli tyhjä).

[QUOTE="Sanna";24327741]Onko kaveri tehnyt joskus remonttia kylppäriin? Kuinka vanha asunto on?

Ilman muuta kannattaa kertoa havainnostasi.

Voisit tulla meillekin haistamaan, kun epäilen meillä olevan hometta. Et sattuisi olemaan pääkaupunkiseudulta?[/QUOTE]

asunto on 70-lukulainen rivitaloasunto ja he tekivät kyllä remppaa kylppäriin muuttovaiheessa "kun siellä haisi tunkkaiselle". Joskus ohimennen oon ollu haistavinani siellä homeen hajua, samoin kun ovat olleet meillä kylässä niin heidän vaatteistaan olen haistanut sen, mutta en oo sitte reagoinu sen enempää. Yleensä kun oon ollu siellä kylässä niin kaveri on leiponut tai kokannut jotain niin se lienee peittäny hajuja alleen, nyt kun se on ollu tyhjillään se asunto niin se haju oli jotenkin pistävämpi ja huomasin sen.

valitettavasti en oo pk seudulta, muuten olisin voinu tullakin :D

[QUOTE="iini";24327799]Aika pattitilanne.. mutta kyllä varmasti kannattaisi kertoa.. jos sen vain jotenkin hienovaraisesti osaisi esittää :([/QUOTE]

Niin, kun tietäis miten. Kaverini on miehensä kanssa ostanu sen asunnon tasan 2vuotta sitten, mikäs niissä on se aika että jos jotain paljastuu niin saavat vielä ehkä rahansa takas?? Kun mietin että pitäiskö siinä ajatuksessa kertoa että voivat purkaa kaupan mikäli sieltä löytyy hometta? Mun nenäni on kyllä aika tarkka ja tiedän että sieltä jotain häikkää löytyy!! Niin ja kaverilla on asunnossaan ollu sitä ongelmaa että siellä on riesaksi asti sokeritoukkia ja muurahaisia, myös hevosmuurahaisia. Jostain luin että nämä voivat olla merkki olemassaolevasta kosteusvauriosta.

[QUOTE="aapee";24327826]Niin, kun tietäis miten. Kaverini on miehensä kanssa ostanu sen asunnon tasan 2vuotta sitten, mikäs niissä on se aika että jos jotain paljastuu niin saavat vielä ehkä rahansa takas?? Kun mietin että pitäiskö siinä ajatuksessa kertoa että voivat purkaa kaupan mikäli sieltä löytyy hometta? Mun nenäni on kyllä aika tarkka ja tiedän että sieltä jotain häikkää löytyy!! Niin ja kaverilla on asunnossaan ollu sitä ongelmaa että siellä on riesaksi asti sokeritoukkia ja muurahaisia, myös hevosmuurahaisia. Jostain luin että nämä voivat olla merkki olemassaolevasta kosteusvauriosta.[/QUOTE]

Jos he ovat jo itse tehneet kylppäriremppaa sinne, niin voi olla aika vaikea entistä omistajaa vastuuttaa. Riippuu tietysti missä vika on.

Mulla oli semmonen tilanne, että sain kaveriltani kassillisen äitysvaatteita kun olin raskaana. Huomasin sitten, että ne haisi tosi voimakkaasti homeelle. Jonkun aikaa pähkäilin ja mietin mitä teen, mutta sitten sanoin kaverille reilusti, että en voi ottaa näitä vaatteita kun haisee homeelle. Aika pian kaveri muuttu pois pienen vauvansa kanssa ja samalla vähentyi sairastelu heillä huomattavasti. :) Kannattaa sanoa ihan suoraan!

[QUOTE="iini";24327921]Juurikin kaksi vuotta se myyjän vastuu on.. onkohan sitä kämppää kosteusmitattu ostohetkellä tms.?[/QUOTE]

Viisi vuotta on myyjän vastuu. Kaveri ehtii siis vielä hyvin saada hyvitystä kaupoista, jos laittaa tutkimukset vireille heti.

JA taloyhtiä korjaa jos ei johdu kaverisi tekemästä remontista!!!
Kannattaa selvittää asia. TUrhaan enään huudella myyjän perään. Taloyhtiötä kovisteleen. Sitä varten te maksatte niitä vastikkeita yms!!!

Yhteistyössä