kaverit kylässä kämppä sekaisin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sikinsokin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sikinsokin"

Vieras
Meillä käy kylässä eräs perhe. Lapsemme ovat ystäviä ja näemme usein ulkoilun merkeissä. Aika ajoin lapset käyvät myös meillä kylässä. Ongelmaksi on kehkeytynyt kamala kaaos lasten riehumisen jäljiltä. Meillä saa leikkiä ja leluja on mutta kämppä on kuin tornadon jäljiltä aina juuri tämän perheen kyläilyn jälkeen. Joka ikinen lelulaatikko on kaadettu lattialle, nuket legot palikat, palapelit kaadettu, pikkueläimet yms.. kaikkien sängyt revitty auki, vaatteita otettu vaatekaapista, kynät ja askartelutarvikkeet avattu korkit kynistä irti, muovailuvahaa siellä täällä ja sitten siirrytään leikistä toiseen sekunnin mielijohteesta... Äiti saattaa kerran käydä yläkerrassa katsomassa mitä tapahtuu mutta ei puutu sotkuun ja mikä pahinta siivoa jälkiään. En oikein tiedä miten hienovaraisesti asiasta sanoisin. Itse en ainakaan koskaan anna lasteni riehua noin kylätilanteissa ja jos homma meinaa riistäytyä käsistä niin kyllä puhuttelen omiani tai leikki loppuu siiihen.

Sä taidat puhua mun siskostani ja hänen lapsistaan? Mä olen pari kertaa ääneen ihmetellyt, miten pienet lapset sotkevatkin niin paljon. Olen myös ehdottanut, että lapset itse keräisiät tavaroita kasaan, mutta kun ei onnistu.
riehuvat vaan lisää.

Viime vierailun jälkeen mieheni sanoi: "On varmaan kiva, kun siskosi ja hänen lapsensa tulevat vierailulle, mutta täytyykö heidän lähteä niin kauhealla kiireellä, etteivät ehdi siivoamaan?"

Etkö itse voisi käydä yläkerrassa kertomassa leikin säännöt???? Jos tenavanne leikkivät yhdessä yläkerrassa ilman aikuisia niin kaikki ovat jo vamaankin niin isoja, että ymmärtävät puhetta.

Meillä ei vanhemmat (vieraat) siivoa lastensa jälkiä vaan lapset yhdessä. Ei mun mielestä ole yhtään töykeää jos käyt sanomassa vähän ennen vieraiden lähtöä että on aika siivota tavarat.

Meillä ei vanhemmat (vieraat) siivoa lastensa jälkiä vaan lapset yhdessä. Ei mun mielestä ole yhtään töykeää jos käyt sanomassa vähän ennen vieraiden lähtöä että on aika siivota tavarat.

Eikä myöskään ole töykeää kertoa, että kaikkia leluja ei saa ottaa yht'aikaa laatikoista lattioille eikä kaapeista saa repiä tavaraa ulos.

Meillä myös samanlainen perhe kyläilee aina välillä, aluksi katselin ja siivosin sotkut heidän lähdettyään kun lapset olivat pienempiä. Meillä laitetaan leluja myös vierailujen ajaksi piiloon, kun autoista ja traktoreista hajotetaan pienet ja liikkuvat osat kun niiden päällä ajetaan tai painetaan lujaa. Nyt kun ikää alkaa olla jo sen verran enemmän, marssin yleensä lastenhuoneeseen ja pistän säännöt kun meno alkaa kuulostaa siltä että kohta menee överiksi. Samalla siivoamme yhdessä lasten kanssa lelut joilla ei leikitä enää, tuttavaperheessä on myös ymmärretty tämä vihje vanhemmat ovat alkaneet pitää enemmän silmällä lapsia ja osallistuvat siivoamiseen.Yleensä leikit sujuvat tämän jälkeen ihan hyvin taas, jos eivät suju keksin yleensä jotain järjestettyä tekemistä loppuajaksi jossa aikuinen mukana. Ehkä nipottamista mutta mielummin todellakin näin, kun se että koitetaan korjayta hajonneita leluja, siivotaan ja etsitään tavaroita, liimataan revittyjä tapetinriekaleita paikoilleen yms.

Yhteistyössä