Kävin kuolevan luona terminaalihoitokodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terminaalihoito
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Terminaalihoito

Vieras
Todella vanha sukulaiseni tekee kuolemaa. Hän on nyt viimeisiä päiviään terminaalihoitokodissa. Kävin hänen luonaan. Hän ei tunnistanut minua, ei pystynyt puhumaan eikä liikkumaan. Makasi vain paikoilleen jäykistyneenä sängyssään.

Ei kovin miellyttävää katsottavaa, mutta jokaisen muunkin kaupunkiolosuhteissa elävän modernin, kuolemaa koskaan kohtaamattoman ihmisen kannattaisi käydä katsomassa kuolevaa sukulaistaan terminaalihoitokodissa.

Jos se ei käy, niin toinen mahdollinen vaihtoehto on tietysti tämä:

Hänellä oli varmaan voimakas kipulääkitys? Siksi ei reagoinnut. Uskon, että saattohoidossa oleva ihminen kuulee puhetta tai aistii empaattisen kosketuksen. Olen ollut läsnä vuoteen vierellä. Toivon ettei kukaan joutuisi kuolemaan yksin poislähtiessään. Olisi pelottavaa lähteä yksin.

Olen ollut äitini vieressä kun hän oli saattohoidossa. Juttelin hänelle, silittelin kättä ja poskea, hieroin jalkoja hellästi, kipupumpulla annoin lisää morfiinia kun hän näytti kivuliaalta. Mielestäni hän aisti läsnäoloni - tai ehkä vain luulen niin. Hän ei enää puhunut, ei avannut silmiään.
Joka päivä sen viikon saattohoidon ajan sanoin hänelle tulevani taas huomenna käymään. Sitten.... ei enää tarvinnut mennä.

Hänellä oli varmaan voimakas kipulääkitys? Siksi ei reagoinnut. Uskon, että saattohoidossa oleva ihminen kuulee puhetta tai aistii empaattisen kosketuksen. Olen ollut läsnä vuoteen vierellä. Toivon ettei kukaan joutuisi kuolemaan yksin poislähtiessään. Olisi pelottavaa lähteä yksin.

Oli voimakas kipulääkitys. Tuli kosketettua, silitettyä hiuksia, taputeltua olkapäälle ja juteltua lempeästi.

Olen ollut molempien vanhempieni luona heidän ollessaan saattohoidossa. En koskaan unohda niitä surullisia hetkiä. Olen kiitollinen, että sain olla läsnä viimeisillä hetkillä.