Kävin työkkärissä uusimassa työnhakuni.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mua joskus jännittää kun käyn siellä. Luulen, että he haukkuisivat siellä etten ole tarpeeksi panostanut työnhakuun.

Mutta aina ovat niin kivoja. Jotkut vähän outoja kyllä. Joskus tuntuu, että luulevat tietävänsä paremmin asiani, kuin minä itse.

Eräskin työkkärin täti sanoi, että mun kannattaa uudelleen kouluttautua. Vaikkei siitä ole kauaakaan kun opiskelin ammatin.

Hänen mielestään oli todennäköistä, ettei mun terveys kestä. Hänen mielestään alani työt on pelkkää yötyötä. Ja lapseni mieli voisi järkkyä, jos tekisin muuta kuin päivätyötä.

Ensinnäkin terveyteni on ihan ok, ei mitään ongelmaa nykyisessä ammatissa. Edellisessä ammatissa fyysinen terveyteni ei kestänyt. Ja ei ole nykyinen ammattini pelkkää yötyötä. Ja lapseni ei vähästä järkyty, eikä ole mikään pieni lapsi enää.

No, mutta kuitenkin. Nyt mulle suunnitellaan uutta alaa, mitä alkaa opiskelemaan. Yritin kyllä sanoa, ettei ole mun mielestä järkevää. Varsinkin jos kyseessä muu kuin oppisopimus. En vain jaksaisi rahallisesti, en ole vielä maksanut edellistäkään opintolainaa.

Vaikka olen miten miettinyt, en löydä kiinnostavaa alaa, missä töitä riittää. Kyllä minä tiedän, yrittävät vain saada minut pois työttömien joukosta. Koska en ole vielä saanut alani töitä, niitä aika vähän tarjolla.

No voisitko muuttaa työn perässä muualle? Jos töitä olisi helpompi saada sieltä? Oletko hakenut töitä myös ilman että paikka auki mol:ssa? Eli siis itse yhteyttä työnantajiin?

Joo mulla ei oo oikein paikasta mitään sanottavaa. Aina oon itse työni löytänyt. Työkkärin kautta mennyt vaan kurssille tai joihinkin työpajoihin. Viimeksi meinas että mun tarvis mennä kouluttautuun lähihoitajaksi ja ensin mennä puoleksi vuodeksi päiväkotiin harjoittelemaan. Kieltäydyin koska hoidan mieluummin omia lapsia ja ei mun matikkapäällä pääse lähäriks.

En ole artesaani, on mun alalla sentään parempi työtilanne. Eihän sitä työtä heti aina saa. Olen sitä paitsi käynyt parilla kurssillakin, etten vaan kotona ollut. Työn perässä en voi muuttaa. Ihan lapsen koulun takia. Ei tämä mikään pieni paikkakunta ole, uskon siihen, että saan töitä. Ei vaan tekisi yhtään mieli opiskella. Ehkä sitten jos olisi tiedossa joku tosi kiinnostava ala, mutta kun ei. Oma alani on tällä hetkellä se mun juttu kuitenkin, vaikkei mikään haaveammatti.

Mutta oletteko samaa mieltä, että yrittävät vain saada mut pois työttömien listalta? Hinnalla millä hyvänsä.

Yhteistyössä