Käy sääliksi ajoittain pojan kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"myy"

Vieras
Taas on tänäänkin jo kahdeksasta asti sukkuloinut ympäri kyliä ja käynyt vuorotellen meillä ja naapurin toisella pojalla kyselemässä josko joku lähtis leikkimään. Kyseessä on 9-vuotias poika. Tämä poika on jo useamman vuoden saanut kulkea ympäri kyliä yhdeksään ja kymmeneen iltaisin ihan miten itse haluaa. Sitten on usein viikonloppuisin aamulla jo melko aikaisin taas kyselemässä seuraa. Kotona ei oikein kiinnosta missä poika hengailee.

Oli vähän syyllinen olo itsellä kun en päästänyt tätä poikaa meille leikkimään, mutta meillä on lapsilla siivous menossa. Muutenkin tahkeaa hommaa ja vielä vähemmän onnistuu jos tulee kaveri hengaamaan.

Vähän ristiriitainen olo, toisaalta en ole vastuussa tästä toisesta lapsesta. Mutta harmittaa hänen puolestaan. Omien lasten kasvatus ja omat perheen rutiinit tulee kyllä ensin. Ei tämä poika kuitenkaan palellu tuonne oli ihan asialliset varusteet päällä, eikä se nälissäänkään kulje. Kotiolot nyt vaan ovat sellaset ettei näköjään nappaa siellä olla, alko maistuu vanhemmille jne.

Valitettavasti tiedän ettei ole. Tosin kuten totesin, ihan perusasiat on ok, katto pään päällä, vaatteet niskassa ja saa ruokaa.

Olen vaan jo päässyt siihen pisteeseen, että tajuan omien voimavarojeni rajallisuuden. En voi auttaa kaikkia, tällä hetkellä omassa perheessä ja omassa elämässä on jo niin kädet täynä. Silti tuntuu pisto sydämmessä kun nään sen pojan tuolla fillaroimassa.

Tiedän itekkin että tämä on joutavaa ruikutusta, pitäs tehdä asialle jotain tai lakata vaivaamasta päätään. Ei vaan ole helppo olla välittämättä, vaikka asioille ei oikeesti mitään voiskaan. En mä voi saada sen pojan vanhempia muuttamaan tapojaan. Tiedän että sitä on yrittänyt jo ihan virallisempikin taho.

Ja toisaalta me kaikki olemme vastuussa kaikista lapsista! Tädilläni oli muuten sellainen tapa, kun olin lapsi, että hän pani surutta kaikki vieraatkin lapset töihin, jos heitä sattui tulemaan, kun hänellä oli siivouspäivä - ei hullumpi idea nykyäänkään! Luulen, että esim. monille alkoholistiperheiden lapsille tuollainen olisi ihan hyväätekevää "normaalia arkea". Alkoholistiperheissä elämä on usein sellaista, että välillä lapset unohtuvat melkein kokonaan ja välillä sitten vanhemmat yrittävät tarjota "laatuaikaa"; oikeasti lapset arvostaisivat "laatuajan" sijasta enemmän vaikka juuri yhteistä kotitöiden tekemistä. Meidän lapsilla oli joskus kaveri, jonka kotona ei ilmeisesti ollut mitään erityisesti vialla, mutta jossain vaiheessa hän vietti hyvin paljon aikaa meillä ja tuntui nauttivan, kun sai olla mukana leipomassa yms.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona

Mitäs se sun lapsi siivoaa niin paljon, ettei kaveria jouda vastaanottamaan? Meillä riittää tavaroiden/lelujen raivays, jotta vanhemmat voivat siivota. Kaverit ovat aina tervetulleita, erikseen kysymättä. Niin myös omat ystäväni ja tuttuni. Tää on meidän kaikkien koti.

Tosi viisaasti sanottu, Ruma Elsa! Meilläkin ovat kaverit pesseet kverina mattoja, kun täytyy joutua. Kyseessä murkku mutta kyllä nuorempanakin, mikäli tarvetta. Kaverit viihtyvät meillä ja olen siitä niin ponnessani.

Usein tuonikäisille ne kaverit vaan tuppaa olemaan se number 1.
Eivät viihdy kotona kun kavereitten kaa on hauskemp
aa.
Meilläkin on samanikäinen nassikka ja kyllä sillä menoa tuntuu riittävän kavereitten kanssa.
tehdään majoja,legoillaan ,pelataan futista ja ajantaju katoaa.Nyt annoin kännykän mukaan että on tavoitettavissa kun soitetaan.

No en nyt kyllä ymmärrä tuotakaan vastausta, että se kaveri pitäisi ottaa vastaan mihin kellonaikaan vaan? Kai sitä aikaa saa viettää ihan omankin perheen kesken ilman että täytyy ottaa vastuuta muitten lasten viihtyvyydestä?

No en nyt kyllä ymmärrä tuotakaan vastausta, että se kaveri pitäisi ottaa vastaan mihin kellonaikaan vaan? Kai sitä aikaa saa viettää ihan omankin perheen kesken ilman että täytyy ottaa vastuuta muitten lasten viihtyvyydestä?

että aamukahdeksalta vaan ihan yleisesti ottaen.Meillä ei kukaan lähde kavereilleen ennen ruokaa ja yleensä on soitettu lasten vanhemmille puolin ja toisin.Meilläkin käy paljon kavereita leikkimässä.
Minusta on vaan mukavaa että lapsilla on kavereita.Toisilla teistä kaksplussan äideista
lapset tuntuvat olevan riesa!varsinkin vieraat.
Muistatteko koskaan omaa lapsuusaikaanne?

Kyllä meille saa tulla aina, yöksikin. Tokihan kaverille aiemmin ilmoitetaan jos jotain oman perheen kanssa, muuten käy kaverit milloin vain.

[QUOTE="huhhuh";22394883]Mitäs se sun lapsi siivoaa niin paljon, ettei kaveria jouda vastaanottamaan? Meillä riittää tavaroiden/lelujen raivays, jotta vanhemmat voivat siivota. Kaverit ovat aina tervetulleita, erikseen kysymättä. Niin myös omat ystäväni ja tuttuni. Tää on meidän kaikkien koti.[/QUOTE]

Asioista voi ajatella myös toisin. Esim niin, että koti on paikka, jossa rauhoitutaan, ja jonne ei tule ketään kuin erikseen kutsuttuna, silloin kun se kaikille perheenjäsenille sopii.

Asioista voi ajatella myös toisin. Esim niin, että koti on paikka, jossa rauhoitutaan, ja jonne ei tule ketään kuin erikseen kutsuttuna, silloin kun se kaikille perheenjäsenille sopii.

Äläpässitten ihmettele kun aikoinaan murkut liehuu kylillä,kun eivät kavereitaan kotiinsa saa tuoda. Nykyäänkin yllättävän harvaan kotiin pääsee. Sitten ollaan missä saadaan tai kadulla, ellei sellaisia vanhempia.

[QUOTE="hohhoh";22396980]Äläpässitten ihmettele kun aikoinaan murkut liehuu kylillä,kun eivät kavereitaan kotiinsa saa tuoda. Nykyäänkin yllättävän harvaan kotiin pääsee. Sitten ollaan missä saadaan tai kadulla, ellei sellaisia vanhempia.[/QUOTE]

Siis olin huhhuh

[QUOTE="hohhoh";22396980]Äläpässitten ihmettele kun aikoinaan murkut liehuu kylillä,kun eivät kavereitaan kotiinsa saa tuoda. Nykyäänkin yllättävän harvaan kotiin pääsee. Sitten ollaan missä saadaan tai kadulla, ellei sellaisia vanhempia.[/QUOTE]

Minulla on kotona murkku, kiitos kysymästä. Ja tuo kavereita kotiin, mutta ei jatkuvasti ja joka päivä. Viihtyy itsekin kotona itsekseen.

No en minä ainakaan saanut lapsena mennä aamukahdeksalta huseeraamaan kenenkään ovelle, silloin soitettiin ja kysyttiin että sopiiko teille jos tulen käymään...
Ja ihan yhtälailla äiti saattoi sanoa jonkun kaverin soittaessa, että nyt ei käy kun meillä on siivoaminen kesken, mutta jos tunnin kuluttua tulisit.

Siis 90-luvun alussa näin.

Minulla on kotona murkku, kiitos kysymästä. Ja tuo kavereita kotiin, mutta ei jatkuvasti ja joka päivä. Viihtyy itsekin kotona itsekseen.

Joo, viimeinen murkku täällä menossa. Viihtyy hyvin ykaikaeinkin kanssani mutta saa tuoda kavereitaan kun haluaa. Välillä illalla isokin kasa kahvilla. Mukavaa se on heidän kanssaan keskustella. Just kävi kavereineen ja pian kotiutuu.

Yhteistyössä