Käykö teidän 2. luokkalaiset luokkaretkellä/kevätretkellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt äiti

Vieras
Ihmetyttää hiukan että miten tää nykykoulu oikein menee. Ekaluokalla tekivät kävellen retken läheiselle laavulle. Muuta ei ollut. No toisaalta ymmärrän sen mutta toisaalta en, koska eskarilaisetkin tekevät retkiä mm. Särkänniemeen ja muihin kunnon paikkoihin.

Nyt on lapsemme tokalla ja mitään tietoa minkäänlaisesta retkestä ei ole tullut joten oletan että mitään retkeä he eivät ole tekemässäkään. Tuntuu jotenkin kurjalta, että tällaiseksikö koulu on muuttunut. Muistelisin että lapsuudessani käytiin kyllä aina jonkinlaisella luokkaretkellä, mentiin linja-autolla ainakin johonkin vaikkei nyt ihan huvipuistoon välttämättä.

Miten, onko tämä yleinen käytäntö vai meidän koulussa vain?

Omassa (ylä)koulussani ei tehdä retkiä joka vuosi, ainoastaan ysiluokkalaiset tekevät ns. luokkaretken.
Syitä tähän on ainakin se, että nuo retket maksavat, usein melkoisesti eikä rahan keruu ole ihan pikkujuttu. Kaikilla perheillä ei myöskään ole varaa tällaisiin ylimääräisiin kustannuksiin. Ja yhteiseen rahankeruuprojektiin ei ketään voi velvoittaa, asiasta on olemassa ainakin yksi ennakotapaus Espoosta.
Toinen syy on opettajien vastuu. Mikään laki ei velvoita opettajia lähtemään retkille. Sen sijaan vastuu siinä tapauksessa, että jotain tapahtuu, voi viedä opettajalta uran. Itse olen aina tarkkaan harkinnut, minkälaisen porukan kanssa sitä uskaltaa lähteä liikenteeseen.
Kolmas seikka on se, että mikäli koulun lukuvuosisuunnitelmaan ei retkiä ole kirjattu, ei niitä myöskään tehdä.

Mä ymmärrän ihan hyvin,että yksi opettaja ei lähde viemään 8-vuotiaita huvipuistoon.. Retki lähimetsään on ihan riittävä. Jokaiselle omat eväät kotoota aamulla mukaan jne. Sillon joskus alkuräjähdyksen aikoihin kun itse olin pieni koululainen niin me alettiin tehdä retkiä vasta kolmannella. Ja ne oli siis pyöräretkiä. Neljännellä alettiin kerätä rahaa leirikoulua varten ja sille matkalle mentiin vasta kuudennella. Rahaa tosin tuli sen verran sen kahden vuoden aikana kerättyä, että päästiin myös Särkänniemeen.

Nykyisistä käytännöistä mulla ei toki ole mitään hajua..

No viime vuonna kun tuo esikoinen oli tokalla tekivät kävellen retken tuonne läheiselle kodalle jossa paistoivat makkaraa jne... Tänä vuonna kolmosella tekivät retken läheiseen isompaan kaupunkiin jossa kävivät katsomassa teatteriesityksen ja syömässä kävivät sikäläisessä näköalatornissa. Kuopus on nyt tokalla ja heidän luokka kävi Tietomaassa Oulussa luokkaretkellä. Eiköhän sitä ihmiset nykyään reissaa niin paljon että nuo koulun luokkaretket eivät ole välttämättömiä. Ja tosiaan miksei se lähimetsässä laavulla makkaranpaistossa käynti kelpaa retkikohteeksi, pitääkö se aina olla joku huvipuisto josta sitä iloa saa irti.

[QUOTE="vieras";26264618]No viime vuonna kun tuo esikoinen oli tokalla tekivät kävellen retken tuonne läheiselle kodalle jossa paistoivat makkaraa jne... Tänä vuonna kolmosella tekivät retken läheiseen isompaan kaupunkiin jossa kävivät katsomassa teatteriesityksen ja syömässä kävivät sikäläisessä näköalatornissa. Kuopus on nyt tokalla ja heidän luokka kävi Tietomaassa Oulussa luokkaretkellä. Eiköhän sitä ihmiset nykyään reissaa niin paljon että nuo koulun luokkaretket eivät ole välttämättömiä. Ja tosiaan miksei se lähimetsässä laavulla makkaranpaistossa käynti kelpaa retkikohteeksi, pitääkö se aina olla joku huvipuisto josta sitä iloa saa irti.[/QUOTE]

Itse muistan kuinka luokkaretki oli se kovasti odotettu ja ihana muisto. Nyt on siis mennyt niin köyhäksi koulu että ei tehdä niitäkään enää :( Tylsää!
Eikä me ainakaan reissata juuri koskaan. Olisi ollut kiva että jonkun retken järjestäisivät.

Viime vuonna ekaluokkalaiset teki retken leikkipuistoon. Tänä vuonna tokaluokkalaiset menevät hämeenlinnaan retkelle. Rahaa pitää vähän maksaa omasta pussista. Jos ei lapsi osallistu niin jää kouluun opiskelemaan.

Kolmasluokkalaisten kanssa kävivät bussilla kylpylässä. Vanhemmat maksoivat matkasta 5 €/lapsi. Mukana valvomassa oli muutama vanhempi ja bussikuskikin löytyi vanhempien joukosta. Kiva että pääsivät retkelle :)

Meidän lasten ala-asteelta tehdään luokaretki jonnekin joka vuosi. Tosin täällä toimii erittäin aktiivinen vanhempainyhdistys joka kerää paljon rahaa oppilaiden luokkaretkirahastoon vapaaehtoisten voimin jotta tämä on mahdollista. Vanhemmille se kustantaa vain 5-10e joka kevät vaikka aina bussilla retkelle lähdetään ja ollaan koko päivä.

opettaja ei saa kerätä vanhemmilta rahaa ja kaikki tuollaiset pidemmälle suuntautuvat retkethän maksaa, jos ei muuta niin bussin verran ainakin. Eikä opettajalle myöskään makseta palkkaa noista kouluajan ulkopuolisista retken valmisteluun & itse retkeen käytetyistä tunneista. Vastuuta siinä sensijaan on pelottavan paljon. Tässä lienee muutamia syitä.

Siitä vaan luokan rahastonhoitajaksi ja järjestämään rahankeruutempauksia, niin ehkä siellä ensivuonna voidaan (vanhempien tiiviillä osaanotolla ja valvonnalla) suunnata jonnekin kauemmaskin?)

Koulun retki oli Suomenlinnaan (ekalla ja nyt kolmosella ) ja luokan retkin on tänä vuonna Kansallimuseoon, Vintti-työpajaan.
Kakkosella luokan retki oli Stadikan torniin ja urheilumuseoon.

Jos jotain hulppeempaa aikoo niin rahat täytyy kerätä jollain tominnalla: disko, kirppari, myyjäiset jne.

Meillä koko koulu tekee jonkun ulkoilmaretken keväällä.

Ja 6:n luokkaretki menee niin, että ei ole opettajaa mukana, luvat pitää
pyytää vanhemmilta, poissaololupa koululta ja eväitäkään ei saa, koska
ovat "vapaapäivällä" =(
Ja pari vanhempaa lähtee mukaan valvomaan.

Yhteistyössä