Käynnistyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja agnes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

agnes

Vieras
Huomenna olisi tarkoitus mennä osastolle käynnistykseen kun viikkoja tulee täyteen 42. Eilen kävin tarkastuksessa ja todettiin että kaikki kyllä kunnossa, vauvan paino-arvio 3900g, verenpaina ok jne. Mutta kohdunkaula kuulemma edelleenkin "yllättävän" epäkypsä. Viikot kyllä vastaavat tasan alkuperäistä laskettua aikaa. Supistuksia on ollut jo parin kuukauden ajan, välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta eipä niistä näköjään mitään apua ainakaan ole ollut.

Kohdunkaulalle siis laitetaan huomenna jotain pillereitä. Olisin vain mielenkiinnolla kuullut mitä kokemuksia muilla on vastaavasta (aika alkaa käydä pitkäksi ja keskittymiskyky on nollassa. Kaikki muu on siis kypsää paitsi se kohdunkaula...) Kauanko on mennyt ennenkuinh vauva syntyy. Kuuleman mukaan saattaa mennä päiviäkin?

Mä menin käynnistykseen rv 42+1. Aamulla noin klo 10 laitettiin eka pilleri -ei vaikutusta. Olikohan se et niitä laitettiin 6 tunnin välein, vai neljän? Kamala kun unohtaa... Ilmeisesti neljän. Mut seuraavasta alkoi vähän nipistelemään, kolmannesta vielä lisää ja neljännen jälkeen (laitettiin noin klo22 kun en halunnut pitää yötä taukoa kun halusin vauvan ulos niin nopeasti kuin mahdollista!) meni noin tunti kun tuli lapsivedet, supistukset voimistui tosi hyvin. Synnytyssaliin menin yöllä noin klo 03:30 ja aamulla klo 8 oli pieni miehenalku käsivarsilla. Eli tasan 24 tuntia meni mulla siitä kun menin sairaalaan. Näin mulla, toisista en tiedä. Olen toki kuullut et voi viedä päiviäkin...

Mulla myös käynnistettiin niillä cytotec-pillereillä. Viikkoja oli 40+0 kun ottivat mut sisään ja laittoivat ekan pillerin. Mä en muista mut aika harvoin ne laittoi. Sit joutuu olla sydänkäyrässä tunnin kun ovat laittaneet pillerin. Rasittavaa. No mulla ei tapahtunu mitään pariin päivään. Kolmantena päivänä vasta illalla meni vedet ja aikas heti alkoi supistukset. Vasta neljäntenä päivänä käynnistyksestä poika syntyi. Mulla oli kans paikat epäkypsiä ja olis voinu mennä parikin viikkoa yli elleivät olis käynnistäny. Mulla oli pissa plussalla niin siks mulla käynnistettiin. Tsemppiä!

mulla laitettiin eka lapsen kohdalla iltasel nukkumaan mennes yksi tabu...yöllä alkoi selkäsärky joka sit olikin supistelua ja alkoi paikat aueta ettei enempää tabuja tarvittu...
Miehenalkuni syntyi sit iltapäivällä melkeinpä huomaamatta=),. joskus olenkin miettinyt että ehkä synnytys olis kuitenkin käynnistynyt sinä yönä ilman sitä yhtä tabuakin, vaikka eipä siitä kyllä haittaakaan ollut. Viikkoja oli silloin40+3 :) :)

mulla käynnistettiin viikolla 39+6. Pilleri annettiin neljän tunnin välein. Ekasta ei mitään vaikutusta. Tokan jälkeen meni pari tuntia kun alkoi supistukset. Niitä kesti noin neljä tuntia mut loppuivat yöllä. Seuraavana aamuna annettiin taas pilleri niin siitä meni puoli tuntia kun alkoi säännölliset supistukset ja 11 tunnin päästä oli sit tyttö sylissä.

pillerin mainitseminen viittaa vahvasta cytoteciin - ei ehkä merkitystä sulle tässä vaiheessa, mutta mulla yksi synnytys käynnistetty sillä eikä toista varmasti tule - jos pitää käynnistää, vaadin toisen prostaglandiinin tai oksitosiinitipan

tuossa edellä noita hitaammin edenneitä tarinoita, mutta cytotec on melko vahva troppi (oikeasti mahahaavalääke), joka voi saada aikaan hyvinkin nopean ja rajun synnytyksen, enkä ole ainut tapaus. Ensisynnytys kesti 5h, supistukset alkoi 2 h toisen tabletinmurun jälkeen, ensin hidasta edistymistä, mutta sitten avautumista 8 cm 2 tunnissa - eikä todellakaan tuntunut kivalta, supisteli lähes koko ajan 2 min välein

ei ole tarkoitus pelotella, mutta tähän aineeseen liittyy myös kaikenlaisia kauhujuttuja kohdun repeämistä ja kovien supistusten lapselle aiheuttamasta hapenpuutteesta, mutta nämä lienevät kohtalaisen harvinaisia

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2005 klo 17:38 tipsu kirjoitti:
pillerin mainitseminen viittaa vahvasta cytoteciin - ei ehkä merkitystä sulle tässä vaiheessa, mutta mulla yksi synnytys käynnistetty sillä eikä toista varmasti tule - jos pitää käynnistää, vaadin toisen prostaglandiinin tai oksitosiinitipan

tuossa edellä noita hitaammin edenneitä tarinoita, mutta cytotec on melko vahva troppi (oikeasti mahahaavalääke), joka voi saada aikaan hyvinkin nopean ja rajun synnytyksen, enkä ole ainut tapaus. Ensisynnytys kesti 5h, supistukset alkoi 2 h toisen tabletinmurun jälkeen, ensin hidasta edistymistä, mutta sitten avautumista 8 cm 2 tunnissa - eikä todellakaan tuntunut kivalta, supisteli lähes koko ajan 2 min välein

ei ole tarkoitus pelotella, mutta tähän aineeseen liittyy myös
kaikenlaisia kauhujuttuja kohdun repeämistä ja kovien supistusten lapselle aiheuttamasta hapenpuutteesta, mutta nämä lienevät kohtalaisen harvinaisia

Minulle laitettiin tippa käynnistys..ja se pitäisi kieltää laissa..se oli hirveää lapsi syntyi 2t päästä tipan alkamisesta..minulla meni jalat alta..en päässyt edes wc;hen kivut vei minut tajuttomaksi pieniksi ajoiksi..en saanut yhtään kipulääkettä
lapsi oli 5300g ja 54cm 2t synnytys...ei repeämiä.. :headwall:

Kiitos teille vastauksista! kun yhdelläkään tutulla ei8 ole käynnistetty oli ihan kiva kuulla vähän muiden kokemuksia. Yksilöllistähän se aina on.

No, huomisen jälkeen ollaan jo viisammpia ja pian varmasti pienen ihanan tytön tai pojan äiti!

Minulla kans käynnistettiin 40+1 tableteillä. Maanantaina sain ensimmäiset kolme tablettia neljän tunnin välein, ei mitään suuria tapahtunut - supisteli mutta ei kunnolla. Tiistaina pidettiin välipäivä ja keskiviikkona taas uudet kolme tablettia ja sitten alkoi tapahtumaan. Torstai aamuna tilanne "kypsynyt" - kalvot puhkaistiin ja sitten synnyteltiin 14 tuntia.. lopulta päädyttiin kiireelliseen sektioon väärän tarjonnan vuoksi.
Eli mullakin meni useampi päivä ennen kuin synnytys lopulta käynnistyi.. :wave:

Huomenna olisi toisen lapsen laskettuaika, eikä vielä taida olla toivoakaan laitokselle pääsystä. Kauhulla odotan että joudutaan käynnistämään(kaikki kaverit jotka ovat synnyttäneet toisen muksun käynnistyksen kautta, sanovat sitä hirveän paljon kivuliaammaksi ja "luonnottomaksi") kaksi viikkoa sitten alakerrassa ei ollut tapahtunut vielä yhtään mitään ja viikko sitten pää vasta kiinnitty. Outoa odottaa kun ei ole yhtään sellainen tunne että kohta olisi lähtö, vaikka mahan ympärys jo n.138cm!!! (+20kg). Ekalla kerralla kaikki meni kuin olisi kirjoista lukenut, kaikki paikat oli ready jo 1kk
ennen synnytystä, joka meni kaksi pv yli lasketun ja synnytys 13h kaikkineen...Mitenkähän on mahdollista että raskaudet on näin erillaisia??? Jospa käynnistys nopeuttaisi sen verran että selviäisi synnytyssalikeikalta nopeammin pois?!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2005 klo 17:38 tipsu kirjoitti:

ei ole tarkoitus pelotella, mutta tähän aineeseen liittyy myös kaikenlaisia kauhujuttuja kohdun repeämistä ja kovien supistusten lapselle aiheuttamasta hapenpuutteesta, mutta nämä lienevät kohtalaisen harvinaisia

Mainitsenpa noista cytotec- tableteista sen verran että itse valmistaja on pari vuotta sitten julkaissut varoituskirjeen (löytyy myös netistä) jossa hän kertoo lääkkeen vaarallisuudesta synnytyksen käynnistämiseksi ja mainitsee ettei lääkettä ole koskaan siihen tarkoitukseen edes tehty. Tästä syystä sitä ei ole edes siltä varalta tutkittu, ei siis ole edes tiedossa mitä kaikkea lääke voi synnytyksen käynnistämisen yhteydessä aiheuttaa. Mutta kaikkien niiden sivuvaikutusten jälkeen mitä lääkkeen käyttö näissä tilanteissa on aiheuttanut on valmistaja päättänyt julkaista varoituskirjeen. Lääke on halpa mutta vaarallinen!

Kannattaa siis pyytää jotain muuta jos on pakko käynnistää. Itse kyllä mieluiten odottaisin vielä jos vauvalla ja itsellä kaikki ok ja viikkoja 42.

nyt sitä ollaan kotona suloisen tyttövauvan kanssa jo neljättä päivää - pikkuinen täyttää tänään jo viikon. Ei siihen käynnistykseen omalta osaltani kovin kauaa mennytkään.

Aamulla kahdeksalta ensimmäinen cytotec suun kautta - jonkunlainen reaktio kun kohtu oli sen jälkeen kivikova, tosin ei varsinaisia supistuksia. Iltapäivällä kahden aikaan toinen tabu, ei suurempaa muutosta ja päätettiin odottaa seuraavaan aamuun. Yöllä aika tasan kahdeltatoista meni lapsivesi ja supistuksia 10 minuutin välein aamuun asti. Kuten myöhemmin saatoi huomata, eivät ne olleet vielä niitä oikeita...

Aamukahdeksalta kohdunkaula vielä epäkypsä mutta laitettiin Oksitosiini-tiputus. Ja siitä se sitten lähti käyntiin. Avautumiseen meni 7,5 tuntia, eihän se mitään ruusuilla tanssimista ollut mutta kahden epiduraalin voimilla kestettiin... Siihen päälle vielä 25 min ponnistukset jakkaralla ja sitten olinkin jo äiti! Ilman käynnistystä olisin varmasti vieläkin raskaana...

Yhteistyössä