käytättekö kestovaippoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taivaannasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Taivaannasta

Jäsen
02.02.2008
139
0
16
Vaikka plussatuloksen saamisesta on reilu vuorokausi aikaa, alan jo miettiä tulevaa. Minulla kiinnostaisi tosi paljon alkaa käyttämään vaavilla kestovaippoja. Onko teillä kokemuksia kestovaipoista, niiden hankinnasta, käytöstä yms. niin hyviä kuin huonoja kokemuksia. Tutustuin myös kelan sivuilla äitiyspakkauksen sisältöön ja huomasin siellä olevan yhden kestovaipan. Mietin, että pitäisikö odottaa siihen asti, etä pääsee vaippaa kokeilemaan, enne kuin hankkii niitä lisää, vaikka eihän ne toki ompelutaitoiselta vaadi kuin vähän ajan uhrausta.
(tästä aiheesta on varmaan keskusteltu täällä ennekin, en vaan tiedä, mistä sivut löytää)

tule kestoilu-kerhoon juttelemaan, salasana löytyy mun profiilista.

ja me on kestoiltu tytön kanssa alusta lähtien, ensin harsoilla+kuorilla, sitten PUL-kuoret vaihtui villiksiin, nyt on käytössä erilaiset taskuvaipat ja villikset. vauvalle on harsoja, sisävaippoja ja taskuvaippoja sekä villavaippoja jo valmiina.

kauhean montaa samanlaista vaippaa ei kannata hankkia ennenkuin tietää mikä sopii ja istuu vauvalle, he kun ovat kaikki erilaisia.

Meien vaavi syntyy vasta kuun lopulla, mutta tarkoitus on kestoilla. Olin juuri vkonloppuna ompelukurssilla, ja hurahdin täysin !(huom! olen AINA vihannut käsitöitä) Käy kurkkaamassa ketovaippayhdistyksen sivuilta onko mitään tapahtumaa teidän suunnalla mistä saisi lisätietoa. Ainakin itsellä sellainen esittelytilaisuus avarsi kovasti ymmärrystä kestoilusta :)

Hitsi, en tiennytkään että ihan yhdistys olemassa. Itseä kans kovasti kiinnostaisi alkaa käyttämään esikoisen kanssa kestiksiä. Ompelua myös ajatellut, kunhan saisi alkuun hyvät kaavat niin voisi olla helpompi päästä alkuun. Vielä kun saisi miehen innostumaan asiasta, mutta samapa tuo. Minä niitä aion silti käyttää :D

Meillä esikolla oli käytössä. Nyt hieman katkolla, kun alkuraskaudessa meinas laatta lentää muutenkin aina vaipanvaihdon yhteydessä ja vieläkin kakkavaipan vaihto on välillä aika vaikeeta :x mutta jahka tuo vaippasouvi taas helpottaa niin kestot otetaan uudestaan käyttöön sekä esikolla että sitten tulevalla kakkosella.

Meillä oli kestot käytössä koko esikoisen vaippaiän ja niitä aiomme ehdottomasti käyttää myös tulevilla lapsillamme!
Vaikka vaippoja on nopea ommella, suosittelen, että teet niitä valmiiksi jo ennen vauvan syntymää, sillä sen jälkeen voi olla vaikeaa löytää aikaa mihinkään "ylimääräiseen". Itse ompelin vaipat Suuri Käsityö - lehden ohjeiden mukaan, ja olivat todella toimivat. Lehti oli joko 1/2005 tai 12/2004. Samassa lehdessä oli myös imetyspaidan kaavat ja ohjeet. Varmasti löytyy muitakin ompeluohjeita!
Niin, ja meillä myös mies vaihtaa kestovaipat ilman ininöitä. Käsisuihkulla saa suihkutettua kakat pönttöön aika kätevästi, ei ne ole ollenkaan niin hankalia käyttää, mitä osa pelkää.

Myos vaippakaavat tammikuun 2008 ja 01/2007 kasityolehdissa, hieman erillaiset joten olen ajatellut ommella molemmat. itse ajattelin aloitella harsoilla ja jonkin tapaisilla kuorilla. talla enkuissa voipi ostaa sellaisia luonnossa hajoavaa paperi suojusta kestovaippoihin joten kakat ssapi kivasti pudottaa vessan pyttyyn :D .

Yhteistyössä