käytetäänkö teillä päin vainajaa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nöppönen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nöppönen

Aktiivinen jäsen
13.05.2005
22 173
1
36
täällä kun on sellainen tapa. törmäsin tähän tosin vasta muutama vuosi takaperin kun jouduin ensimmäiset hautajaiset täällä kokemaan, mutta siis onko tällainen tapa muualla päin. eli arkku tai uurna käytetään kotona vielä ennen haudan lepoon saattamista?

Noin 20 vuotta sitten isänpuolen ukkini kuoltua hänet käytettiin arkussa kotona ja kansi oli jopa auki. Muutama vuosi sitten toisen ukkini kuoltua myös hänet käytettiin kotona arkussa, mutta kansi pysyi kiinni. Näin savossa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Meillä ainakin vietiin mamma ja isä kotipihan kautta kirkolle.
Pihalla pysähdyttiin. Näin vainaja pääsi viimeisen kerran käymään kotona.

Meillä myös näin, kun saatetaan vainajaa sairaalan kappelista kirkkomaalle odottamaan siunausta. Ja Keski-Suomessa ollaan myös. Isällä oli myös kunniavartio paloaseman pihassa jossa pysähdyttiin, oli "harras" palokuntalainen.

Meillä ainakin isä kuoli sairaan. Koti oli ainut koti koko elämän aikana ja hyvin tärkeä paikka.
Eli mielestäni hyvin luonnollista, että kodin kautta mennään viimeiselle matkalle.
Tuskin samaa symbolista merkitystä ihmiselle joka on asunut useassa eri paikassa elämänsä aikana.. tai no jos minä nyt kuolisin niin kyllä toivoisin koti pihalla poikkeamista ennen hautausta.

täällä vainaja tuodaan aina kotiin,on pestynä ja puettuna arkussa. kukkia ympärillä ja ikoni rinnalla,jossa kädet ristissä.
yöllä on ruumiinvalvojaiset,silloin kaikki käyvät hyvästelemässä vainajan ja haudataan aina seuraavana päivänä.
olen ollut tosi monissa hautajaisissa,ja ikävä kyllä usein on vainaja nuori vielä,siis kuollut onnettomuudessa...
mutta kaunis tapa musta toi kotiin tuominen ja arkku avoin kirkossakin.
ja polttohautausta ei ortodoksit edes hyväksy!

Alkuperäinen kirjoittaja miam:
täällä vainaja tuodaan aina kotiin,on pestynä ja puettuna arkussa. kukkia ympärillä ja ikoni rinnalla,jossa kädet ristissä.
yöllä on ruumiinvalvojaiset,silloin kaikki käyvät hyvästelemässä vainajan ja haudataan aina seuraavana päivänä.
olen ollut tosi monissa hautajaisissa,ja ikävä kyllä usein on vainaja nuori vielä,siis kuollut onnettomuudessa...
mutta kaunis tapa musta toi kotiin tuominen ja arkku avoin kirkossakin.
ja polttohautausta ei ortodoksit edes hyväksy!

onko tää sit ortodoksien juttu, että on nuo ruumiinvalvojaiset? täällä nuo vainajat siis käyvät kotipihassa viimeisen kerran (no ystäväni kävi ihan sisällä, kun oli uurnassa).

Alkuperäinen kirjoittaja sandoval harmaana:
Noin 20 vuotta sitten isänpuolen ukkini kuoltua hänet käytettiin arkussa kotona ja kansi oli jopa auki.

Meillä kun mummo kuoli 10 vuotta sitten,niin tehtiin samoin.Ja tämä tapahtui Savossa. Ja nyt jokusen vuoden Pohjois-Karjalassa asuneena tiedän tapauksia,joissa vainajat käytetään kotona ennen siunaustilaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
savossa ainakin on näin tehty. myös vähän aikaan sitte naapurin asukasta käyttivät kotonaan ennen hautaan laskemista.

Juu miekin olen savosta päin ja olen kyllä kuullut et tuota vainajan kotona käyttämistä tehdään. Jos oikein muistan niin tuota naapurin vanhaa isäntääkin käyttivät kotona ennen hautaamista. En kyllä tiedä mistä tapa periytynyt. Muistaakseni myös enoani olivat käyttäneet kotona ennen siunaamista ja hän oli kotoisin pohjois-karjalasta.

[quote="nöppönenonko tää sit ortodoksien juttu, että on nuo ruumiinvalvojaiset? täällä nuo vainajat siis käyvät kotipihassa viimeisen kerran (no ystäväni kävi ihan sisällä, kun oli uurnassa).[/quote]

ei kai se vaan ortodoksien juttu ole...kyllä mäkin oon kuullu,että ennenvanhaan suomessa suht yleistä,varsinkin avoin arkku.

Alkuperäinen kirjoittaja miam:
[quote="nöppönenonko tää sit ortodoksien juttu, että on nuo ruumiinvalvojaiset? täällä nuo vainajat siis käyvät kotipihassa viimeisen kerran (no ystäväni kävi ihan sisällä, kun oli uurnassa).

ei kai se vaan ortodoksien juttu ole...kyllä mäkin oon kuullu,että ennenvanhaan suomessa suht yleistä,varsinkin avoin arkku.
[/quote]

ok