"Käytetyn" tavaran antaminen lahjaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Harmaa"

Vieras
Nyt tarvittais vähän palstaäitien ja -isien mielipiteitä... Mun tyttäreni on kasvanut ohi kaikesta vaaleanpunaisesta ja prinsessasta. Hänellä on roikkunut seinällä koristetaulu, jolle ei ole siis tehty muuta kuin ripustettu seinälle. Nyt hänelle on syntynyt tyttöserkku ja tuo taulu sopisi vallan mainiosti lahjaksi, mutta voinko sen antaa? Tytär ei kuulemma sitä halua enää säilyttää enkä minäkään, sillä ei siis ole meille mitään tunnearvoa. Vastasyntyneen vanhemmat eivät sitä edes muista, ovat käyneet meillä niin aniharvoin. Jos ostaisin tälle vauvalle jotain, ostaisin todennäköisesti jotain samantapaista. En haluaisi taulua poiskaan heittää, ja kuten arvata saattaa, rahatkin on vaihteeksi vähissä, joten se ratkaisisi meidän lahjaongelman. Vauvan äiti ostaa yleensä kaikenlaista uutena, muttei kyllä kirpputorejakaan karsasta, ostaa siis myös sieltä.

Niin, voinko antaa tuon taulun lahjaksi ja jos voin, niin velvoittaako joku kirjoittamaton laki mua kertomaan, että se on muuten roikkunut meidän seinällä jokusen vuoden?

Itse tykkään kierrättää, joten mikä ettei. Jos sinua arveluttaa, niin voithan sanoa taulun kuuluneen tyttärellesi. Kerro, että taulu on rakas tytöllesi ja hän haluaisi antaa sen pienelle serkulleen. Näin tauluun sisältyisi hieno symbolinen arvo.

Ihmisestä ei voi koskaa tietää mitä ajattelee :) mut itselleni käy mainiosti esim että vanhempani antaa lahjaksi plaston mopon ku äiti ollu pph niin jääny useampi niitä. Ite en oo tainnu koskaa antaa lahjaksi käytettyä mutta en loukkaannu jos joku antais esim sen taulun :)

Riippuuu ihmisestä. Itselläni kaveripiirissä "ekohörhöjä" ja jotkut heistä on pitänyt esim lapselleen synttärit taikka tuparit niin että lahjatoiveena on ollut saada jotain kierrätettyä. Meille myös kelpaa kierrätetytkin lahjat jos ne ovat ehjiä ja hyväkuntoisia.

Kyllä mulle ainakin kelpais. Meidänkin kuopus sai 1v lahjaksi serkkujen vanhoja legoja. Mitä järkeä olisi ollut ostaa meille uusia ja pistää vanhat myyntin tjms.

Tietty on ihmisiä, jotka haluavat vain uuden karheita lahjoa. Omaan tuttavapiiriin ei kyllä taida kuulua ketään tällaista.

Siis serkku? Eli sinun siskosi/veljesi lapsi? Tai miehesi siskon/veljen lapsi. Ettekö te tunne omia sisaruksia niin hyvin, että tietäisitte? Minä veisin taulun hyvillä mielin, mutta meidän koko perhe onkin höyrähtänyt käytetyn tavaran kierrättämiseen :)

Jos siinä ei näy ilmiselviä käytön jälkiä niin sekun annat eteenpäin. Etkä kerro, että se on roikkunut teidän seinällä (jotkut voi vetää herneen nenuun, kun ovat niin tarkkoja tällaista asioista)

Kyllä minä veisin :) Ja olen käytettyä hyväkuntoista/uudenveroista tavaraa vienytkin lahjaksi. Esim.kaveri sai lapsen jolle vein meidän tytöltä ylimääräiseksi jääneitä helistimiä ja roikkuvia leluja muutaman, pestyinä toki. Ja oli kuulemma kiva saada sellaisia kun heillä itsellään ei ollut yhtään helistintä tai mitään mitä ripustaa vaunuihin vauvan viihdykkeeksi.

Samoin itse arvostan kyllä käytettyä lahjaa, sain siskoltani tytön nimiäisissä lahjaksi vauvahierontakirjan (ja ihanat lapaset jotka sisko oli tytölle neulonut) jonka hän sanoi itsekin saaneensa lahjaksi mutta ei enää tarvinnut ja ajatteli että olisi minulle tarpeellisempi.

Minä en haluaisi käytettyä tavaraa lahjaksi. Lapseni on saanut sellaista tavaraa toistuvasti lahajksi eräältä perheeltä, jonka äiti on ilmeisesti hurahtanut kierrättämiseen. Lahjan antajan tulisi miettiä tarkkaan, kenelle lahjan antaa.

Kiitos vastauksista! Kyllä me siis periaatteessa tunnetaan vauvan vanhemmat ihan hyvin, ja äitikin ostaa paljon lastenvaatteita käytettynä. Mutta jotenkin mua vaan arvellutti.... Kun on monesti lukenut tältä palstalta, että käytetyn antaminen on jotenkin noloa ja etiketin vastaista jne. Lisäksi tässä on vielä se, että tämä lapsi tulee saamaan vaikka mitä ja kaikkea mahdollista, ihan kuin veljensäkin. Äiti shoppailee paljon, mä en edes tiedä mitä hänelle hankkisin! Kaikkea kun on jo. Toisaalta tämä äiti osaa olla hankalakin, hän on itse tottunut saamaan aina kaiken mitä haluaa ja pelkään, ettei tykkäiskään lahjana käytetystä, vaikka muuten itse sitä ostaiskin. Mutta kyllä mä nyt teen niin, että käärin taulun sievästi sellofaaniin, vaaleanpunaista nauhaa ympärille ja onnea uudelle vauvalle :)!

Yhteistyössä