Käytetyt vaunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria

Vieras
Onko jollakin kokemuksia käytettyinä ostetuista vaunuista, entä turvakaukalosta. Voisin ostaa vuoden 2002 Teutonian yhdistelmärattaat (malli Y2K System M) ja Britaxin Rock-a-Tot Deluxe kaukalon. Mitä näistä kannattaisi maksaa? Vaunut maksaneet uutena hieman alle 800 euroa. Molemmat ovat hyväkuntoisia, olleet vain yhdellä lapsella. Mielipiteitä kaivataan!!

Vaunut ovat kuitenkin ""jo"" 3 vuotta vanhat, joten maksa sen mukaan. Itse en kovin hirveitä maksaisi, vaikka uutena olisivat paljon maksaneet. Vertaile huvikseen, vaikkapa huuto.netissä käytettyjen hintoja eri rattaissa(siis mitä ihmiset ovat siellä valmiita maksamaan tietyistä malleista). Mitä muuten sinulta on yhdistelmistä ja kaukalosta pyydetty suunnilleen?
Itse suosin turvakaukalossa vain uutta tuotetta, koska eivät ne ainakaan minun silmissäni järjettömästi maksa.

Itse opiskelijana ja hintatietoisena olen kelpuuttanut yli 25 vuotta vanhat vaunut, jotka simme ilmaiseksi, ja n. 16 vuotta vanhan turvakaukalon. Luotan siihe, että koska on suojannut silloin, tosin kolaroimaton, niin suojaa nytkin, näyttivät testit mitä hyvänsä...ja toisaalta, ei ole omaa autoakaan eli käyttöä lähinnä kantotuolina :)

Maksaisin noista vaunuista sellaiset 300 ja kaukalosta sellaisen 50, ehkä noin. Eipä käytetystä paljon makseta, mutta jos ovat siistit ja hyvät niin aina mielestäni kannattaa...paitsi jos on ylimääräistä rahaa, siihen en puutu sitten, koska itselläni ei koskaan olisi ollut varaa hankkia uusia kaukaloita ja vaunuja. Sikakalliita, tuoreita vanhempia on niin helppo rahastaa...

""Itse opiskelijana ja hintatietoisena olen kelpuuttanut yli 25 vuotta vanhat vaunut, jotka simme ilmaiseksi, ja n. 16 vuotta vanhan turvakaukalon. Luotan siihe, että koska on suojannut silloin, tosin kolaroimaton, niin suojaa nytkin, näyttivät testit mitä hyvänsä...ja toisaalta, ei ole omaa autoakaan eli käyttöä lähinnä kantotuolina :)""

Mummollani on vielä säästössä itseni vanhat vaunut(ikää niillä siis hiukan päälle 20 vuotta) ja minusta niissä on erinäisiä puutteita, vaikka aikanaan ovatkin maksaneet mukavasti. En ehkä ottaisi niitä vakikäyttöön, ehkä varalla voisin pitää.
16 vuotta vanha turvakaukalo on minusta jo LIIAN vanha. Uskoisin, ettei se ole täysin pätevä enää ja muovinkin luulisi noin pitkän ajan jälkeen haprastuneen. En leikkisi lapseni turvallisuudella vain rahassa pihistelyn takia. Vaikka omaa autoa ei ole, saattaa tulla tilanne jossa sitten ollaankin auton kyydissä.

Siis kyllä on jollakin taas säästökohde! Oman lapsen turvallisuus.. Ei paljon päätä pakota jos 16-vuotta vanhalla kaukalolla meinaa lasta edes kantaa. Tuskin kestää edes sitä. Ja vaunut voivat olla ok, riippuen siitä miten niitä on säilytetty, mutta itse suosisin tässäkin asiassa korkeintaan kymmenen vuotta vanhoja ja tosi hyvin pidettyjä, mielellään uusia. Ap:lle, vaunuista maksaisin (jos siis ovat hyvässä kunnossa ja hyvin säilytetty) sen 300euroa korkeintaan ja kaukalosta 30euroa. Ennemmin ostaisin uuden kaukalon koska ne ei maksa niin paljoa ja tietää ainakin että ei varmasti ole kolaroitu.

Ihan vain lapsienne turvallisuutta ajatellen - vanhoja, käytettyjä vaunuja ei kannata hankkia. Olen kuullut poliisiystävältäni muutamia juttuja joissa vauva tippunut vaunuista kun olleet käytetyt.. ja vakavin seurauksin. Alkuperäisellä ei vielä kovin vanhat, mutta kannattaa kunto tarkistaa kyllä huolella! Itse ostamme uudet vaunut, turvakaukalo käytettynä, koska menee vain hetken ja ei ole ollut kolarissa.

Miksi aina ostaa kaikki uutta?
Turvallisuus on toki turvattava lapselle, mutta kyllä sen näkee vaunuista onko ne vaaralliset vai ei. Itse ostin huuto.netistä n. 3 v. vanhat vaunut, emmaljungat, kaupassa n. 800e ja maksoin 400e tykötarpeineen, tosi hyvät, kuin uudet. Turvakaukaloista en osaa sanoa mutta kannattaa verrata kaupan ja huuto.netin hintoja.
Tsemppiä etsintään :)

Että harmittaa tälläiset räyhänhenget! Ihan turhaa alkaa tollasta ""ei paljon päätä pakota..."" -juttua. Ethän sä edes voi tietää missä kunnossa se kaukalo on. Meillä (ja monella tuttavallakin) on käytössä omasta lapsuudesta perityt (eli noin 30 vuotta vanhat) syöttötuolit, pinnasängyt, vaunut ""parvekevaunuina"" jne. , ja hyvin toimii.

Ei vauvat ""tipu"" vanhoistakaan vaunuista, jos ovat ehjät. Ja jokainen täysjärkinen tarkistaa KAIKKI, myös uudet tavarat, ennenkuin laittaa lapsensa siihen. Käykääpä kurkkaamassa yhtä Ikean pinnasänkyä, se halvin malli: heiluu ja huojuu itsekseenkin, saati sitten vauva sisällä, vaikka on upouusi.

Se, että haluaa säästää turvakaukalossa, EI aurtomaattisesti tarkoita että olisi valmis tinkimään lapsensa turvallisuudesta. Järjenkäyttö on sallittu, ja uusia vanhempia on tosi helppo rahastaa vetoamalla lapsen turvallisuuteen. Vai kuvitteleeko joku että esim. kallis antibiootti parantaa lapsen korvatulehduksen paremmin kuin halvempi lääke (olen itse th-alalla, siksi tälläinen esimerkki), ja äidillä sädekehä kasvaa mitä enemmän rahaa vauvaan saa kulumaan?

Tää nyt ei enää kuulu varsinaisesti tähän keskusteluun, mutta viime aikoina täällä on alkanut melkein joka ketjuun tulla tollaista vittuilukommenttia. Liekö yksi ja sama riidankylväjä asialla...? Harmi. Asiat voisi kyllä esittää ystävällisesti, vaikka olisi eri mieltä.

Ostettiin vaunut käytettynä tuttavalta. Oli olleet vuoden käytössä niillä ja meille kyllä kelpasivat. Ja poika ei ole kertaakaan tippunut niistä (kuten tuolla joku meinasi). Ihan hyvät olleet ja kauppakassit niillä on kotiin saatu.
Matkarattaat ostin uutena nyt kesäksi.

Ja kaukalon ostimme uutena. Olisihan senkin käytettynä saanut, mutta tahdoimme sen uutena ostaa. Maksoimme 150e siitä Gracon autobabysta ja olin todella tyytyväinen sen hankintaan. Kaukalo on todella helppo sujauttaa vain asettimeen ja napata mukaan. Poika ei herännyt koskaan kun nostettiin pois autosta.
Nyt kyllä käytössä ja turvaistuin, mutta poika 8kk mahtuu kaukaloon vieläkin, jos lähdemme jollain toisella kuin omalla autolla. Ja tulevaisuutta ajatellen ostin Gracon matkarattaan, juuri tuo kaukalo naksahtaa myös siihen ja vauva voi vain uinua.

Mutta kyllä käytetyt ajavat saman asian kuin uudet... uudet vain kalliimpia. Tokihan jokainen ostaessaan kiinnittää huomiota tuotteen kuntoon.

Itselläni on esikoisen vauva-ajalta jääneet 5v vanhat vaunut ja turvakaukalo jotka tuleva lapseni perii käyttöönsä. Ovat täysin uutta vastaavassa kunnossa ja mitä kaukaloon tulee, samaa mallia myydään edelleen, joten turvallisuuspointtikin on mielestäni kunnossa. Vaikka kyllä yllä olevista kommenteista saa kuvan että pitäisi mennä kipin kapin ostamaan uudet.

Mielestäni kolme vuotta vanhat on ""vain"" 3v. vanhat etenkin jos ovat vain yhden lapsen käytössä olleet. Joten itse jos olisin myymässä niitä pyytäisin 400-500€ tienoilla. Lastentarvikekirppiksellä olen seuraillut hintoja ja voin sanoa että muutaman vuoden vanhat vaunut menevät alta aika yksikön eikä myyjän ole tarvinnut hinnassakaan paljon itse maksamastaan pudottaa.

En minä mitään räyhännyt, toin vain oman mielipiteeni esille, siihenhän meillä jokaisella on täällä oikeus. Ei tarvitse ottaa niin itseensä jokaista tekstiä ja voi myös olla lukematta jos tuntuu ettei kestä lukea. Jokaisella saa olla oma mielipide ja sillä selvä.

Uskon, että 3 v vanhat vaunut ovan täysin toimivassa kunnossa. Kannattaa kuitenkin selvittää, miten niitä on säilytetty. Tiedän tapauksia, missä kopan patja tai ratasistumen pehmusteet ovat homehtuneet, kun niitä on säilytetty kylmässä ulkovarastossa. Nykyajan asunnoissa kun on niin surkeat säilytystilat!

Kaukalo ei mene tuossa ajassa miksikään, ellei sitä ole kolaroitu.

Jos koet vaunut käteviksi käytössä ja ovat ihan hyväkuntoiset, voithan niistä tuon 300€ maksaa. Tietenkin jos mielestäsi hinta on kohdillaan. En ole tutustunut kyseiseen malliin itse, mutta itselläni käytetystä maksamisen rajana olisi tuo 300€. Siitä enempää en itse maksaisi. Käytetyn pitäisi myös olla joku todella hyvän luokan tavaraa :)

""Se, että haluaa säästää turvakaukalossa, EI aurtomaattisesti tarkoita että olisi valmis tinkimään lapsensa turvallisuudesta. Järjenkäyttö on sallittu, ja uusia vanhempia on tosi helppo rahastaa vetoamalla lapsen turvallisuuteen.""

Käytetyn kaukalon ostamisessa on riskinsä. Esim. eräässä tapauksessa käytettynä ostetun kaukalon (joka näytti päällisin puolin hyvälle) kantokahva hajosikin yllättäen(onneksi lapsi ei vielä ollut siinä). Eipä kaukalon uusi omistaja enää viitsinyt käytettyyn luottaa, kun noin käsiin hajosi.
Viittasin ainakin itse aiemmin kyllä tuohon 16 vuotta vanhaan kaukaloon, jonka käyttäminen on minusta älytöntä, kun kyseessä on oman lapsen turvallisuus. Etsisin kyllä jonkin muun säästökohteen!! Enkä itse uskalla ostaa kirpputoreilta ja muualta käytettynä kaukaloita tai muitakaan lapsen turvaistuimia(ellei osta hyvältä tutulta ja ikää istuimella ei niin hirvittävästi). Niihin aion panostaa.

No jo ovat vaunut olleet jos lapsi putoaa! Erityisesti vanhemmissa vaunuissa on koppa joka varmasti on kunnolla kiinni!

Mutta ap:lle itse en maksaisi noista vaunuista 300 euroa!! Ellet halua juuri sen mallisia+merkkisiä ja värisiä vaunuja. Käy katsomassa vaunukaupasta erilaisia vaunuja!

Turvakaukalosta voisin maksaa 50 euroa JOS se on sellainen kaukalo, jossa on jalusta tai ns. pikalukitus kaukalo. Jos se on ns. tavallinen vöillä kiinnitettävä kaukalo, maksaisin KORKEINTAAN 30 euroa.

Noita tavallisia vöillä kiinnitettäviä kaukaloita saat ihan uutenakin miltei 50 eurolla!

Ja käy todella itse vaunakaupassa, nyt on taas paaaaljon uudenmallisia vaunuja, monilla eri pyörillä, kiinnityksillä, eri kopilla jne.

Räyhäämättä: 16-vuotta vanha turvakaukalo ei ole turvallinen, vaikka olisi täysin kolaroimaton, kolhuton, hyväkuntoinen ja ehjä. Kaukaloissa on valmistusmateriaalina muovi, joka ei kestä ikuisesti vaan alkaa haurastua ja voi kolaritilanteessa hajota tuhansiksi palasiksi vaikka päältäpäin on näyttänyt uuden veroiselta. Myös esim. kantokahva voi hajota kantaessa. Yli 5 vuotta vanhan kaukalon kanssa kannattaa vähän harkita, yli 10 vuotta vanhaa en käyttäisi missään tapauksessa.

3 vuotta vanhat vaunut ja kaukalo ovat varmasti ihan hyväkuntoiset ja nykyisten turvaallisuusohjeiden mukaiset, saattaisin maksaa vaunuista 300-400 euroa ja kaukalosta 50-60 euroa.

No mä en kyllä noista vaunuista maksaisi 300 euroa, vaikka hyväkuntoiset olisikin. Itse sain uudet Emmaljunga-yhdistelmät liikkeestä hintaan 400 e, kun oli edellisen kauden väri... ;-)

Yhteistyössä